Hej!
Har en fundering på huruvida engelska fönster av typen som skjuts uppåt har använts i Sverige i någon utsträckning?

Denna lösning skulle ju vara bra i t ex kök där det ofta blir problem med ny köksinredning kontra höjden på fönstret.
 
Förstår inte riktigt hur du tänker. Menar du att den sortens fönster brukar sitta högre på väggen? Eller menar du att de går att öppna trots att den nya köksbänken är högre än fönsterbrädan?
 
C
Det sistnämnda, tolkar jag det som.
 
Jag tror det är svårt att göra sådana skjutfönster som klarar vårt klimat. De engelska (och amerikanska) varianterna är ofta ganska enkla/dåligt isolerande..
 
I USA ar sadana fonster absolut dominerande (95% av dom hus jag tittat pa har sadana fonster) men i Sverige har jag aldrig sett dom. Fungerar nog utmarkt i englasfonster, men mindre roligt i treglasfonster av naturliga anledningar.
 
Byggnadsvård??
 
Skulle väl kunna användas som byggnadsvård om syftet är att behålla fönstrets position i förhållande till husets propotioner, men jag förstår din tvekan.
Det är ju inte svenskt gammalt fönster - utan gammalt engelskt fönster.

Man kan också tänka så här:
Sotarna var tyska, glasblåsarna holländska, skottar och engelsmän byggde ekonomiskt upp västkusten. Finnar i norr, danskar i söder.
Vad är i det stora rätt?

Dessutom dräller det av den typen av fönster på engelska sidor. Det börjar bli jäkligt svårt att hitta bra dito på våra annonssidor.

Men som sagt, det var bara en tanke som teknisk lösning. Ideér får aldrig ta slut. :)
 
Här kommer man in på frågan om vad byggnadsvård är för något. Withnails förslag med den tillkomna motiveringen är mer kreativ än andra lösningar på problemet, t.ex. att kapa 1/3 av fönstret, eller att sätta bänk för fönstret och kapa inner bågen till den höjden. Har sett båda varianterna. Ibland ställer ju fönstren till problem i såna lägen. En variant skulle kunna vara att låta göra ett kopplat fönster som öppnas utåt. Idealet är förstås att inte behöva röra fönstret alla, men beroende på kökets befintliga disposition och så vidare är det problematiskt.

Att människor från andra länder varit med och format den svenska byggnadstraditionen motiverar väl inte i sig import av gamla konstruktioner utomlands ifrån. Samtidigt anar man ibland något aningen unket i det ibland okritiska hyllandet av den svenska (byggnads-) traditionen.
 
Mr Handyman skrev:
Att människor från andra länder varit med och format den svenska byggnadstraditionen motiverar väl inte i sig import av gamla konstruktioner utomlands ifrån. Samtidigt anar man ibland något aningen unket i det ibland okritiska hyllandet av den svenska (byggnads-) traditionen.
Offtopic: Då kanske den underskattade lökkupolen får fäste i Sverige igen. :rolleyes:

Offtopic-fakta 1: Finns en sådan byggnad i Roslagen, närmare bestämt Roslagskulla kyrka, som enligt vad jag hört uppfördes av finska timmermän...
Offtopic-fakta 2: I Kyrkan finns en målning där döden spelar schack, något som I Bergman "samplade" till sjunde inseglet.
 
Kreativa lösningar för svensk byggnadsvård är väl alltid välkommet. Svensk byggnadstradition är ju i sig mycket anpassad till vårt klimat. Det kan man ju knappast säga om engelska fönster.
När det gäller fönster i kök så löser vi det med en låg bänk framför fönstret så att fönsterytan och ljuset får spela fritt. Då spelar det mindre roll åt vilket håll fönsret går. Nya normer/standards med hela höga köksbänkar tål att brytas upp om man vill få det att smälta in i en gammal miljö.
 
Har aldrig sett den engelska typen av fönster, men jag har ju inte sett alla hus, så det finns ju alltid en möjlighet. Om jag tänker på en hustyp där det hade kunnat funka så byggdes ju många sommarhus med inspiration från engelsk arts and crafts, det hade nog kunnat passa in på en sånt hus med lätta verandor och småspröjsade överdelar.

Undrar varför ingen byggde den amerikanska typen av mönsterhus här? de fanns ju lättillgängliga och det borde ju funnits utvandrare som kunde fört tillbaks kunskapen? Kanske ansågs osmakligt på den tiden med. Finns rätt så många roliga föreningar i USA där folk som bor i hus från olika kataloger är med. Hus från 1900 är ju jääääte-gamla där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.