Hej!

Då jag bara har tillgång till enfas men inte vill begränsa mig här i livet så köpte jag en hyvel med trefasmotor. Enligt tabellen på motorn så ska den gå att köra på enfas. Jag köpte mig en kondensator och gjorde så som jag läst mig till (delta-koppla plintar och kör kondensator som tredje fas).

På egen hand går motorn igång och den låter bra men kör jag den tillsammans med hyveln så bara brummar den, den kan snurra runt lite ifall jag ger drivremmen lite hjälp.

Motorn är på 1,1kw. Kondisen på 70uf.

Frågan är: Behöver jag en startkondensator upptill eller har jag en underdimensionerad driftkondensator? Eller har jag en för rejäl maskin för min klena hushållsel?

Tacksam för guidning 😊
 
  • Nära bild på en märkskylt på en trefasmotor från YEB Elektromotorenwerk med specifikationer, inklusive 1,1 kW, 220/380V och 2820 RPM, monterad på en hyvel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Linus Svensson1 skrev:
Enligt tabellen på motorn så ska den gå att köra på enfas. Jag köpte mig en kondensator och gjorde så som jag läst mig till (delta-koppla plintar och kör kondensator som tredje fas).
Nja, den är tänk att användas för trefas 400V alternativt trefas 230V.

Den går att köra på enfas 230V med då tappar den massor i vridmomentet.
 
Skaffa dig en enkel frekvensomformare istället, det blir bättre på alla sätt. Din drift är olämplig för att köra med kondensator oavsett och du har gjort normalt val av storlek på kondensatorn så det ligger inte där. Man ska inte jämföra denna sk Steinmetzkoppling med en motor avsedd för enfasdrift det är en ren kompromiss man kan använda ibland.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.