Jag har två trefasgrupper i tvättstugan i varsin dosa.

1) Till den ena är kopplat tvättmaskin och torktumlare på en fas var, den tredje oanvänd.

2) Till den andra gruppen är kopplat ett vägguttag, de två andra oanvända.

Är det ok att ha det så? En trefasgrupp skall väl betjäna *en* trefaslast?
 
Nej det är helt ok numera.. Bara man märker upp det ordentligt.
 
Och att man har jordfelsbrytare eller avsäkringen är gjord med 3-polig dvärgbrytare.
 
Tack! Måste bara märka upp det så blir det ok då...
 
pefo skrev:
Och att man har jordfelsbrytare eller avsäkringen är gjord med 3-polig dvärgbrytare.
Och var hittar du detta i regelverket.
 
Det har varit uppe här i massor med trådar. Regelverket har citerats flitigt. Sök.
 
Det krävs varken 3-polig säkring eller JFB om man håller sig till enfas belastningar! Men om man blandar 230V och 400V prylar på samma grupp så är det ett krav.
 
OM man nu gör det ja. Må vara att trådskaparen inte har tänkt koppla in nåt annat än enfasbelastningar. Vi får väl hoppas att det blir riktigt gjort om det blir nån ändring på det...
 
Tycker det framgår rätt tydligt att han inte har något annat än enfasbelastningar inkopplade. Så svaret är såklart: JA det är godkänt..
 
Sen ska man oxå komma ihåg att gamla installationer inte behöver vara förbjudna bara för att föreskrifterna säger något annat idag. Det som gjordes då kan vara godkänt även idag, bara man inte går in och ändrar på något.
 
Jo det är riktigt, anläggningen skall vara utförd efter de föreskrifter som gällde när den gjordes. Jag ska inte argumentera vidare och vi förutsätter att det aldrig kommer att kopplas in annat än enfasbelsastningar. Men vad som är tillåtet och vad som är lämpligt är en annan diskussion så den lämmnar vi därhän.
 
Tack för svaren! Tvätt o tork installerades 05, så det är väl aktuella regler som gäller. Och jag har inte tänkt installera spis, element eller annan 400V-utrustning på det uttaget:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.