Jag har ett mindre hus på tomten som matas via en luftkabel från vårt stora hus. Det lilla huset är säkrat med 3x16 A och det har gått bar hittills. Nu vill jag dock bygga nytt kök och badrum, samt inreda vinden i det lilla huset och antar då att effektbehovet i topparna kommer att ligga långt över de c:a 11 kW som man kan få ut. Dessutom har vi hela anläggningen säkrad med 3x20 A, så det blir inte mycket kavr för det stora huset om man brassar på i det lilla. Förmodligen måste vi höja huvudsäkringen till 25 A, men jag tror att vi ändå behöver ha en effektvakt som håller det lilla huset inom sina 3x16 A.

Vad jag sett är alla effektvakter 3-fas och de ser till att inte strömmen i någon av de tre faserna överstiger den bevakade gränsen och om så är fallet kopplar den bort t.ex. ett antal effektförbrukare ungefär lika i de tre faserna.

Nu är det dock så att det inte finns någon anledning att tro att strömmarna i de tre faserna är ungefär lika stora, eftersom ytterst få utrustningar idag är av trefastyp (inte ens varmvttenberedare är idag trefas) och det hjälper inte att balansera systemet statiskt eftersom man aldrig på förhand kan veta vilka utrustningar som man kopplar in vid ett visst tillfälle (t.ex tar en induktionshäll c:a 7kW på två faser när den går för fullt). Då tycker jag att man istället borde övervaka de tre faserna separat och alltså ha tre st enfas effektvakter som vid överbelastning kopplade bort förbrukare som bara hörde till den egna överbelastade fasen. Jag har dock inte lyckats hitta någon sådan enfas effektvakt. Det närmaste jag kommit är motorskydd, som har ungefär denna funktion, men inte riktigt (de kopplar såvitt jag förstått bort hela lasten i st. f. en del av den).

Vet någon om sådana effektvakter existerar. Det bär mig emot att behöva bygga en själv, även om det naturligtvis är fullt möjligt att göra med en del standardkomponenter./Gunnar B
 
Effektvakter har man i regel till el-pannan för att koppla bort denna vid överbelastning.
 
I mitt lilla hus har jag ingen elpanna, utan kommer att ha en luft/luftvärmepump samt kompletterande direktverkande enfas, 220V element under alla fönster. Dessa element kommer att ligga fördelade på de tre faserna och vattenberedaren kommer att köras på enfas. Jag hade tänkt mig att koppla bort de värmeelement som ligger på den mest belastade fasen vid behov liksom även varmvattenberedaren när så behövs. Därför vill jag ha tre stycken enfas effektvakter.
 
Ett alternativ kanske kan vara att byta kabeln till lilla huset till en som är tillräckligt grov för att koppla direkt efter huvudsäkringarna (som du då ökar till 25A om det behövs)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.