Vårt hus är ett vanligt 1.5plans Anebyhus byggt -91. Det är verkligen dags att måla om, för färgen är dassig, matt och ful. Nu är det målat klassiskt gult med vita detaljer (knutar, foder dörrar osv) Taket är rött/orange.

Vi funderar lite på att måla allt i mörkgrått. Det enda som inte blir mörkgrått är själva fönsterkarmen och dörrarna.

Hur skulle det se ut? Dumt?

Har ni andra tips på hur man kan måla för att få det att se fräscht ut? Vi vill få "känslan av ett modernt nybyggt hus"...
 
Antar att huset har träfasad?! Isf tycker inte jag att ni ska köra på enfärgat. Det är ok på ett reviterat hus men på ett trähus flyter alla detaljer ihop på ett sätt som inte känns bra. Hm svårt att förklara... Nä, låt detaljerna synas!

Ngt som jag däremot tycker känns nytt och fräscht ut är ljusgrått hus med vita knutar/foder etc och vinröda markiser, dörrar. En väldigt poppis färgkombination just nu och så snyggt!
 
Jag tycker helt klart att det är snyggast med enfärgade hus, det blir rörigt med fler. Du har en färg på taket, en färg på dörrar o fönster. Ihop med trädgården får du ett lugnare intryck, tycker jag.
 
öland skrev:
Jag tycker helt klart att det är snyggast med enfärgade hus, det blir rörigt med fler. Du har en färg på taket, en färg på dörrar o fönster. Ihop med trädgården får du ett lugnare intryck, tycker jag.
Lite så har jag tänkt med. Var kan jag hitta bilder på enfärgade "riktiga" hus? Har testat olika hemsidor där man kan färgsätta själv men det ser så fejkat ut.
 
Har sett ett flertal (gamla) hus hemma på västkusten (Hönö och Lysekil) som har varit helt vitmålade, och jag tycker det är jättesnyggt. Men som sagt, jag har bara sett vita enfärgade trähus, hur det blir i andra färger vet jag inte. Testa med färgsättaren på Nordsjös hemsida, Nordsjö.
 
Vårt hus är enfägat grått med vita fönster, smygar och dörrar. Nu är det ett nyfunkishus och kanske inte som ert men ändå! Vi är nöjda.

/FlitigaLisa
 
  • Trädgård 065.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej FlitigaLisa, vilket snyggt hus ni har! Har ni "vanliga" knutar på huset (de som i vanliga fall är målade i en avvikande färg)?
 
Hej FlitigaLisa; fler bilder på dina gångar och stensättningar skulle uppskattas. Skall själv planera stensättning till vårt funkishus och er variant såg ju riktigt läckert ut.
 
FlitigaLisa skrev:
Vårt hus är enfägat grått med vita fönster, smygar och dörrar. Nu är det ett nyfunkishus och kanske inte som ert men ändå! Vi är nöjda.

/FlitigaLisa
Skitsnyggt hus! Men frågan är om ett vanligt 1.5plans "Svensson-hus" passar i enfärgat... hittar inga bilder nånstans och konfiguratorerna tycker jag inte är bra.
 
Ett par grannar ha målat sitt trähus i grått. Det är enplans med källare och ett par andra har målat sitt hus svart och det är ett 1½ plans.
Så med rätt kulör huset så räcker det med att själva fönsterkarmen o dörrarna är vita el dyl.tycker i alla fall jag. (men jag har också lite svårt med träshus där man målar knutar o foder o gud vet vad i olika färger ;-( ) Så jag säger bara :KÖR :-D
 
Kul att ni gillar vårt hus! Svar på lite frågor: Vårt hus har inte vanliga knutar, hittar ingen bra bild men det är ett Trivselhus och deras funkispanel. Man kan se det på denna länk bland bilderna där. Att måla ett mer "vanligt" hus enfärgat kan bli bra men oxå helt fel. Vi har ett par sådana på vårt område och det som blivit fel är det som målats i samma mörkgrå som vårt... det ser helt kompakt ut! Jag tror det fungerar bra om det är ett ganska ljust hus. Om jag var ni skulle jag måla en bit av huset enfärgat, gärna på båda sidorna av ett hörn och se hur det blir. Då är det ju ganska lätt att ångra sig och måla knutarna i tex någon nyans mörkare/ljusare. Sen skulle jag helt klart rekomendera att måla vitt intill fönster för att lyfta fram dem mer.

Lycka till!
/FlitigaLisa
 
Så här trist ser det ut nu:

http://files.jrc.nu/litenbild.JPG

Ge gärna tips om färger. Grå eller vit fasad. Enfärgat eller inte?
Har tittat lite på s5502-y som är en fin grå färg...
 
Jag tycker att det ser tråkigt ut med samma färg... Det är snyggt när detaljerna framhävs! Jag skulle ta en ljusare, mättad grå och ha vita eller engelskt röda knutar och foder, om jag ville ha grått hus.
 
Grått till orange tak kan bli svårt. Står du mellan grått o vitt skulle jag nog ta vitt.
Sen kan det vara svårt att köra enfärgat på den typen av hus eftersom det är "så mycket tak" Jag skulle nog gått till en färgaffär o kolla hur det skulle bli i olika färger i deras program.För då slipper du lägga ner jobb i onödan o sen ångra dig..

Lycka till!
 
Här är lite fler enfärgade hus i Lisas grannskap ;). Vi kom fram till att vi ska måla vårt hus enfärgat då det spar en massa arbete och är snyggt!

/fredrik
 
  • IMG_0504.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0509.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0518.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0520.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.