Jag har 1-plansvilla med källare 85+85kvm och ett heru 100s på vinden.

Jag kan rekommendera Heru, funkar kanon och enkelt att installera.
 
Jag har en Heru 75 på vinden som har gott i snart 10 år - nöjd
Dessutom har jag en go vän som också installerat ett Heru 75 - han är också nöjd

Mao kan jag rekommendera Heru också (y)
 
Har 160mm på tilluft donen. Skall addera 1 don till samt 1 el 2 frånluft. Behöver ca 70 l/s. Tycker Enervent kampanjen verkar riktigt bra.
 
Akta dig för Heru 130 t ec bara. En del ex har ett brummande ljud du aldrig blir av med. Driver en till vansinne.
 
SpectorRecords skrev:
Akta dig för Heru 130 t ec bara. En del ex har ett brummande ljud du aldrig blir av med. Driver en till vansinne.
Du får förklara dig vad du menar med brummande ljud. Själv har jag en Heru 100s EC inställt på ett luftflöde runt 55liter/s och den står på kryp vinden på en markskiva (allt enligt instruktionsboken) och aggregatet är mycket tyst. Sen ska man koppla på en fast ljuddämpare på till-luft kanalen och från-luft kanalen (enligt instruktionsboken). Är den felinstallerad?

// Fredrik

Något som lät som tröskverk när det gick var fläktarna på mitt gamla till/frånluftvärmepump.
 
fredrikru skrev:
Du får förklara dig vad du menar med brummande ljud. Själv har jag en Heru 100s EC inställt på ett luftflöde runt 55liter/s och den står på kryp vinden på en markskiva (allt enligt instruktionsboken) och aggregatet är mycket tyst. Sen ska man koppla på en fast ljuddämpare på till-luft kanalen och från-luft kanalen (enligt instruktionsboken). Är den felinstallerad?

// Fredrik

Något som lät som tröskverk när det gick var fläktarna på mitt gamla till/frånluftvärmepump.
Svårt att beskriva det på annat sätt än just brummande, lite skärande motorbrummande. Lät lite som att en bil stod på tomgång utanför huset.

Installationen var rätt utförd från början. Vi gjorde sju olika åtgärder för att bli kvitt "brummandet" innan vi äntligen fick byta till ett annat aggregat: Heru 160.
De åtgärder vi gjorde var massor av justeringar, fler ljudfällor, bytte motorer etc. Det var helt j-vla hopplöst att blir av med det där förbannade "brummandet" på Heru 130 t ec (observera att detta är den typ man har i tvättstugan/garaget etc). Ljudet lät dels från tvättstugan ngn förbannat och dels i samtliga till- och frånluftsdon (detta alltså trots att vi hade dubbla ljuddämpare på tilluften PLUS en ljuddämpare vid varje don).

Heru 160 t ec är inte världens tystade agg heller men nu är iaf ljudet helt borta i donen. Nu låter det bara från tvättstugan. Ni kan ju tänka er hur det var att försöka sova med detta ständigt dånande/brummande hela tiden. Skruva ner effekten på agget var inte att tänka på för då blev det väldigt kvavt inne samt att huset inte mår bra av det.
Tog oss 1,5 år att gå ingen alla åtgärder och till slut få byta agg. Därför rekommenderar jag inte att chansa på Heru 130 t ec.
 
Stomljud?
 
JOW skrev:
Stomljud?
Nej inte alls faktiskt. Utan det var enbart från motorerna. Spelade heller ingen roll i vilket läge motorerna var ställda (testade säkert 100 olika kombinationer),
 
Inga Enervent kommentarer???
 
Undrar vad kommer den dubbla vikten ifrån? Skulle vara intressant och jämföra rotorerna. Samt att jag skulle vilja ha en med Hygroskopisk rotor, vilket inte Herun verkar ha. Får så himla torrt inne på vintern(allargiker i familjen) Ganska stora skillnader i mitt tycke.

Enervent LTR-3 Eco ca 26000:-
Vikt 52 kg
160 mm anslutning
Flöde 110 l/s
Effekt värmare: 800 kW
Effekt fläktar:119 W
Heru 130 S EC 2A ca 22500:-
vikt 99 kg
200 mm anslutning
Flöde 130 l/s
Effekt värmare:1700 kW
Effekt fläktar: 233 W
 
Nån som handlat av delivent.se. De hade nästan för bra pris på Enervent LTR-3 eco Eda endast 19500:- inkl moms
 
Jag kör med Heru 75 sedan 8 år tillbaka, fungerar utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.