Hej.
Har några kravpunkter i mitt slutbesked på huset som ska vara klara senast vid årskiftet 2015/2016.
Men nu ska vi söka bygglov för altan och då säger kommunen att de vill ha in de dokumenten som behövs för att få klart allt gammalt, så det hade jag tänkt ordna nu.

Det handlar om radonmätning och energiuppföljning.

Radonmätningen är klar.

Återstår energiuppföljning, nått som jag tycker är en helt bortkastad kostnad, billigaste jag hittat i närheten ligger på 3200kr, pengar som jag hellre lägger på nått som tillför något...

Har hört att det finns firmor som gör detta billigt via nätet och dyl men hittar inget
Någon som har några tips om vem som fixar energiuppföljning/energideklaration till en vettig peng?

Helt meningslöst anser jag att det är, det enklaste vore ju att läsa av mätaren för värmepumpen, redovisa för kommunen total energiåtgång, hur lång period det avser och fördelningen värme/vatten.

Klarar med lätthet det som var angivet i beräkningen för huset, även om jag räknar in varmvattnet som uppvärmning så är jag en bra bit under det beräknade.

Beräknat skulle ligga på ca 6500kWh på årsbasis och ligger knappt på 9000kWh på 23 månader inklusive varmvatten.
 
Redigerat:
Det måste göra en normalårskorrigering också eftersom just det året kan vara varmare/kallare än normalt.
 
huggan skrev:
Det måste göra en normalårskorrigering också eftersom just det året kan vara varmare/kallare än normalt.
Och det blir en extrakostnad för detta då med om jag anlitar någon?

Det går ju söka på boverket på dessa energideklarationer, men av de ca 40 hus som byggt på gatan de senaste 4 åren så är det bara 2st som dyker up när man söker på boverket.

Fuskas det med dessa deklarationer?
 
Redigerat:
Tja, precis som du själv skriver så tillför energideklarationerna ingenting annat än en onödig kostnad, så det lär väl inte göras förrän någon vrider runt armen och tvingar en till det. Ungefär som du har det nu. ;)
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Tja, precis som du själv skriver så tillför energideklarationerna ingenting annat än en onödig kostnad, så det lär väl inte göras förrän någon vrider runt armen och tvingar en till det. Ungefär som du har det nu. ;)
Ja jag ska ringa till han som hade hand om mitt bygge på kommunen och se om det går att krångla sig ur, kollade lite mer noga på de som fanns uppladdade på boverket, och det är bara de 2 husen som har varit till salu i området som gjort energideklaration, alltså har inget hus gjort detta för just bygglovets skull, så jag börjar fundera på om "energiuppföljning" verkligen innebär en energideklaration.

Går kanske knåpa ihop nått eget dokument, men det blir ju problem om det måste registreras, men det kanske aldrig kollas upp..
Har för mig att jag gjorde energiberäkningen själv...
 
Efter lite samtal med kommunen så framkom det att det inte var tvunget att göra en energideklaration.
Eftersom det är boverket som handhar energideklarationerna så kan inte kommunen ställa kravet =).

Utan det räckte med ett sammanställt excel dokument med förbrukningssiffror, låter ju betydligt billigare.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.