Hallå alla.
Jag slänger mig rakt in i detta forum som grön och ny användare för att försöka få klarhet i ett bekymmer som tynger mina axlar.

Vi bor i en bostadsrätt / parhus som har ett centralstyrt värmesystem.
För att göra en lång historia kort och för att förklara hur det fungerar så beskriver jag så här:

1 Energisparsystem 390 fungerar som hjärnan i husets värme (huset är byggt -87)
2 En "frånlufts panna" som tar upp varmluft från inner luft och värmer varmvattnet
3 Oljefyllda radiatorer från LVi (http://www.lviprodukter.se/Files/Product_files/6810101_0704_MEC_Screen.pdf)

Huset är byggt -87 som sagt och är inte det tätaste.
När det är varmt eller behagligt på bottenvåningen så är det kallt på ovanvåningen.
Jag har försökt att trimma in detta system men har inte lyckats.
Energisparsystem 390 tillverkas inte längre och köptes upp av IVT för några år sen.
Detta medför att produkten inte supporteras, det finns väldigt lite dokumentation ang denna anläggning och inga reservdelar finns att tillgå.:mad:

Bostadsrättsföreningen som vi bor i kan inte ett skvatt och vill inte hjälpa till för att få det att driva optimalt.:confused:
Är det någon som kan ge mig lite hjälp med hur man skall konfigurera detta system eller har någon erfarenhet av detta?
 
Systemet är 20 år och har säkert gjort sitt .
Försök få föreningen att förstå att man kan förnya gamla uttjänta system mot nya effektivare som är betydligt energisnålare
och därmed "återbetalar sig"det är ju dumt att fösöka driva ett system som saknar reservdelar vidare,det brukar ofta sluta
med att något går sönder när belastningen är som störst mitt i smällkallaste vinter när ochså andra har problem och det
är som svårast att göra ett byte av delar(man för ta första som erbjuds till det pris som begärs)
 
pr95 skrev:
Systemet är 20 år och har säkert gjort sitt .
Försök få föreningen att förstå att man kan förnya gamla uttjänta system mot nya effektivare som är betydligt energisnålare
och därmed "återbetalar sig"det är ju dumt att fösöka driva ett system som saknar reservdelar vidare,det brukar ofta sluta
med att något går sönder när belastningen är som störst mitt i smällkallaste vinter när ochså andra har problem och det
är som svårast att göra ett byte av delar(man för ta första som erbjuds till det pris som begärs)
Inte det lättaste i denna förening där allt som kostar inte kommer att åtgärdas utan den boende själv gör något åt det.
Men jag förstår precis vad du säger.
Skall göra ett tappert försök att ta upp det på årsstämman :(
 
Det är inomhustemperaturen som är svår att ställa in?
Om du inte har central termostatstyrning så på samtliga radiatorer: ställ det undre vredet på "solen" och det övre på önskad temperatur.
Avvakta ett par dagar och se om temperaturen blir bättre.
 
robertdigital skrev:
Det är inomhustemperaturen som är svår att ställa in?
Om du inte har central termostatstyrning så på samtliga radiatorer: ställ det undre vredet på "solen" och det övre på önskad temperatur.
Avvakta ett par dagar och se om temperaturen blir bättre.
Det är helt riktigt, det är inomhustemperaturen som är svår att trimma in.
Jo vi har en central termostatstyrning.
Elementen är kopplade så att centralen skall styra alla elementen.
Har fått trimma elementen nu ett par dagar men inte enligt vad alla säger.

På centralen har vi Måne, Klocka och Sol.
Sol skall tydligen vara Normal temperatur och det verkar vara det bästa för oss eftersom alla utom tre ryttare är borta:mad:
Men så är inte fallet.
Jag har ställt centralen på Klocka och elementen på Sol samt satt temeraturen på elementen på 25°C men centralen är satt till någonstans mellan 20-23°C.
Inte optimalt men jag testar
 
Kallt på över våningen... Huset byggt på åttiotalet...
Börja med att besöka din vind och mäta hur tjock isolering du har... det ska vara 40-50 cm tjockt troligen är det bara 10-20 cm i dagsläget. Man brukar ju säga att 70% av värmen smiter genom taket... På så vis hindar du värmen från att smita.... Och det kosstar inte många kronor heller.
 
Buspetra skrev:
Kallt på över våningen... Huset byggt på åttiotalet...
Börja med att besöka din vind och mäta hur tjock isolering du har... det ska vara 40-50 cm tjockt troligen är det bara 10-20 cm i dagsläget. Man brukar ju säga att 70% av värmen smiter genom taket... På så vis hindar du värmen från att smita.... Och det kosstar inte många kronor heller.
Ja det kan nog stämma med att det vara är 10-20 cm isolering.
Har faktiskt aldrig lagt en tanke på det.
Tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.