ska man väl satsa på? Vad ska man kolla efter då?
 
Det finns mängder med åtgärder och funktioner för att göra så man har en energisål bostad, tex:

Extra isolerade väggar
Lite fönsterareor
Treglas fönster
Bygga i rätt vädersträck så man får värme där det önskas (tvättstuga i söder behöver knappt värmas under soliga dagar för att kläderna ska torka)
Liten area mot fri luft
Använda ventilationssystem med värmeåtervining (gärna roterande)
Använda kylåtervining och fuktåtervining om det behövs (typ för kontor)
Använda solavskärmning till alla fönster
Flytta energin, ex ett rum med dataserver blir väldigt varm. Den värmen kan flyttas till annat rum eller lagras med hjälp av ett lagringsbatteri.


Kort och gott, det finns mängder med åtgärder men det gäller att ha en balans, människan mår bra av solljus. Därför är glas viktigt men det är också det dyraste energimässigt. Bostadshus skiter man ju i att kyla men annars är nedkylning av byggnader (industrier och kontor) det absolut dyraste. Det är tyvärr svårt att säga om ett hus är energisnålt när man titta på siffror från leverantörer eftersom boverket, som inte kan nåt om detta, ger väldigt fria händer att tolka och räkna på. Dock så är ju självklart det intressanta hur mycket pengar man sparar under husets hela livstid genom att ha en energisnål konstruktion.
 
Jag är bara på planeringsstadiet än så länge.
Var länge inne på Villa Varm men nu när Karlsson Hus kom med sitt Ekomer så är
de lite favoriter, Äntligen en husbyggare som har solpaneler från start.

Den nya grunden verkar vara ett nytt grepp , har försökt få till stånd en diskussion
på trådarna Isolering och Grund men ingen hängde på.

Verkar som de flesta bara tänker i banorna "in med en luft eller bergpump" så löser det allt

Feltänkt och ålderdomligt anser jag
 
Att ha golvvärmen i innergolvet som Villa varm förespråkar är jag också inne på.
Dock kan man fråga sig om man behöver ha golvvärme i ett välsisolerat hus.
Golven känns varma ändå enligt sign "Pasta" här på forumet.

Man får tänka på andrahandsvärdet också svarar Villa varm.
Modernt med golvvärme nu ...

Har läst i boken om att bygga energisnålt att man kan köra solpanelerna direkt på golvvärmen , ett exempel på det i boken.
Behövs inte så varm vatten då.
Har inte frågat om det på forumet på solavdelningen.

Suveränt forum föresten

Vad har du mer till uppvärmingen el eller ved/pellets ?
 
Tack Marlene !

En mycket bra artikel , jag brukar skriva ut dem och spara.

Blir det så att jag bygger hus så blir det med flytande golvvärme eller med gamla hederliga radiatorer.

 
Vad roligt att det är någon mer som ska bygga Ekomer från Karlsonhus. :D
Vi har inte kommit så långt än, vi har bara bestämt hustyp och planlösning. Det blir ett Mälhamra. Vi kommer att ha en vattenmantlad kakelugn då vi har gratis ved och vi ska ha den nya grunden. Vi ska bygga i utkanten av Kungälv, var ska ni bygga?
 
Snailman
Hur mycket isolering har de i väggarna i Ekomer husen? lyckades inte hitta någon info på deras site, tycker det är konstigt att det är så lite info om hur husen byggs, hos nästan alla tillverkare.... Det är lättare att hitta info om man ska köpa ny stereo ;)
och då är det ju 'lite' mindre belopp man ska investera... :-?
 
Snailman
Ja, där står ju allting! Den hade jag inte läst tackar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.