Ni som bygger nytt, uppfyller era hus Energimyndighetens rekommendationer angående vilka U-värden olika delar bör ha? Rekommendationerna är som följer:
  • ytterväg 0,16
  • vindbjälklag 0,1
  • markplatta 0,2
  • (fönster 1,0)
Anledningen att jag frågar är att jag skall bygga ett Myresjöhus. Som jag tolkar leveransdeklarationen är deras U-värden:
  • ytterväg 0,193
  • vindbjälklag 0,136
  • markplatta anges ej, dock är isoleringen endast 100mm tjock.
  • (fönster 1,3)
Slutsatsen är att Myresjöhus konstruktion inte uppfyller Energimyndighetens rekommendationer i något fall.

Enheten för alla U-värden är W/(m²·°K).
 
Så här blev mina värden, fick dom för någon månad sedan:

  • yttervägg: 0,20 (170+45)
  • vindbjälklag: 0,088 (500 lösull)
  • golv (platta på mark): 0,13 (30cm cellplast)
  • fönster: 1,3 (inkl. karm)

EDIT//: Vad har du för tjocklek på isoleringen??
 
På följande vis är mina ytterväggar konstruerade:
  • Yttervägg utom källaryttervägg: Träelement med lockpanel, vindskydd, träreglar och 240mm mineralullskivor, plastfilm och 13mm gips. Up=0,193
  • Källaryttervägg: Lättklinkerblock, 70mm reglar, 30+70mm mineralullskivor och 13mm gips. Up=0,186
  • Yttervägg till bostadsutrymme i sluttningsvåning: Lättklinkerblock, 95mm reglar, 30+95mm mineralullskivor och 13mm gips. Up=0,248
(En sak som jag inte begriper är hur jag kan få ett högre u-värde på "yttervägg till bostadsutrymme i sluttningsvåning" där isoleringen är 25mm tjockare än i en källaryttervägg.)
 
Nä, verkar skumt... Möjligtvis att det är som så att marken (källaryttervägg) magasinerar värmen bättre och ej leder bort värmen från ytterväggen lika lätt som lättklinkerväggen i sluttningsvåningen?! Marken kanske utgör en slags isolering i sig på frostfritt djup... *endast spekulationer*

Vad fick du för u(FS)-värde för hela huset? Jag hamnade på 0,184 W/m2K.
 
Whops! Missade ditt inlägg.

Jag har håller fortfarande på att pilla med hur huset skall se ut, så någon beräkning av u(FS)-värde för hela huset har jag inte fått. Troligtvis har jag glömt bort denna tråd när jag väl får det. :-[
 
Det är nog inte många stenhus som klarar U=0,16 för ytterväggar. Förhoppningsvis är det rekommendationer, inget bindande.
 
  • PICT1309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.