Jag har sedan drygt en vecka installerat en energimonitor från Brultech, GreenEye Monitor (“GEM”), tillsammans med deras webserver “DashBox”.


Från början tänkte jag lägga detta inlägg i zwave in dahouse -tråden, eftersom min tanke hela tiden varit att docka mot Vera, men eftersom Dashbox + GEM i sig är en hygglig energimätare, så finns det kanske intresse utanför zwave-sfären :).


Nåväl, detta är grejjorna:
leveransen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




GEM (den stora burken), Dashbox (den lilla metalllåddan) samt Strömtrafar. En GEM klarar upp till 32 kanaler, varje kanal kan dock ha 2 trafar, men man kan inte särskilja dessa två, utan dom mäts som en enhet. Dessa två trafar måste f.ö. sitta på samma fas, annars blir GEM snurrig i bollen. Det verkar som att det finns en plan att kunna bygga ut till 48 kanaler i framtiden, men kanske har detta skrinlagts.
32 kanaler var precis på gärsgårn för mig, men det får duga.
Behöver man mer än 32 kanaler, så är lösningen enkel: en GEM till.

Dashboxen kan ansluta mot flera energimonitorer, så även om jag inte testat detta, så ser det ut att hanteras väl. Kopplingen, ja. Dashbox kan anslutas till energimonitorerna på flera sätt; ethernet, wifi eller serieport. Jag valde serieport, eftersom det gör att Dashbox och GEM inte har några beroenden av nätverk, utan loggar helt autonomt, vilket känns enklare.

Eftersom jag tänkt docka mot Vera, så valde jag ändå en GEM med nätverksanslutning, men jag skippade wifi-option på både Dashbox och GEM.



Inkoppling.
32 kanaler är rätt mycket när man ser kablarna. Min tanke var redan från början att få till någon slags skena för att samla upp kablar samt hålla elcentralen så proper som möjligt. Jag beställde därför mestadels Micro-40 strömtrafar till GEM, samt tio Micro-50 strömtrafar. Micro-40 har den stora fördelen här i europa, att den är smalare än en dvärgbrytare. Så, om man är lite noggrann, så kan man lägga dem på rad ovanför dvärgbrytarna. Micro-50 är något bredare, så där blir det snabbt ett problem. Varför jag valde Micro-50 var att dom har +/-1% noggrannhet, till skillnad från Micro-40, som har +/-3% som värst. Enligt Brultech ligger dock dom flesta runt +/-1%.

Hade jag gjort om installationen idag, hade jag beställt fler Micro-40, och bara tagit Micro-50 till de inkommande tre faserna.

Som vanligt blev det bråttom att hitta en lösning för skenan, och jag valde till slut en plastlist (kantlist) som jag hittade på Bauhaus för några kronor.
plastlist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastlisten kunde tyvärr bara husera halva mängden kablar (har upp till 18 dvärgbrytare per rad i min central), så jag blev tvungen att dra kablar åt båda hållen, istället för åt höger, som var min ursprungliga tanke. Men iom att tiden var knapp, så fick det bli så. Om någon följer detta spår, så kan jag rekomentera att säkra trafarna med en klick smältlim, eftersom dom lätt kan lossna när man installerar i centralen, och då är det ett bök att få tillbaka trafarna på sin plats.



För att GEM skall veta effekten, måste den veta spänning, så skall man även montera en plugintrafo i fas ett.
Jag började med att koppla in en strömtraf, för att testa, samt för att lära mig hur allt hängde ihop. Bland annat måste man lära GEM vilken fas som respektive strömtraf är kopplad till.
När jag gjorde detta, så fick jag bara rappakalja på resultaten, allt var helt ologiskt, hur jag än vred och vände på saker och ting. Efter mail till Brultech, så föreslog dom att jag skulle koppla ihop plintingång 2 & 3 på varje strömtrafplint. Voila! Nu funkade det. Tydligen har GEM svårt att filtrera 50Hz/3fas, jag antar att denna koppling kopplar strömtrafen till en internpotential som mätprocessorn har enklare att relatera till. Nåväl.

Själva inkopplingen består mest i att ansluta strömtrafarna på GEM:ens snabbplintar. Låter ju enkelt. :) Men strömtrafarnas ledare är hyggligt tunna, och eftersom ovanstånde bygling skall in i samma pol som ena strömtrafen, så kan man sammanfatta det till att det var ett mindre helvete att pilla in ledarna med alla kardeler.
Utgångspunkten för att lyckas måste vara:
1. Tillse att du är i ett lugnt och avkopplat läge från början. Det här tar tid. Slå gärna på lite avkopplande bakgrundsmusik. Ladda med en kopp kaffe.
2. Ljus. Jag körde pannlampan och spott på en gång.
3. Bra arbetsställning.
4. Vet du med dig att du är lite darrhänt, så be någon annan göra jobbet.

Vid leverans är ändarna på strömtrafarna förtennade, så om man inte behöver byglingen, och kanske inte har så många strömtrafar, så kan man ju skippa att kapa ledarna från strömtrafarna. Detta gör installationen hundra gången enklare.

inkopplat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



GEM har även ingångar för 8 tempgivare (Dallas 1-wire), samt 4 pulsmätaringångar. Min tanke är att koppla in vattenmätare på en pulsingång någon gång nästa år. Tempgivarna är bra att ha som referens till energiförbrukningen, så dom ska jag koppla in under de kommande veckorna.




Mjukvaran

Dashbox har ett gränssnitt som är konfigurerbart. I princip så handlar det om att välja ut rapporter som man vill ha ut i staplar och diagram. Tex hur mycket har motorvärmaren kostat den här månaden. Eller hur mycket av uppvärmningen står värmepumpen för gentemot elupvärmda golv. Hur mycket stöttar elpannan osv osv. Dessa rapporter sparar man i olika vyer. Man kan ha flera “Dashboards” som var och en har egna vyer. Jag antar att detta kan vara bra om man vill gruppera olika hus tex. Jag funderar på att lägga upp uthyrningsdelen i mitt hus som en egen Dashboard. I princip allt kan man välja till bilder - tex om man vill ha en bild på kaffebryggaren som sitter på en egen ingång, så kan man det. Likaså kan man bildsätta dashboards, energimonitorer osv.

Man kan gruppera ingångarna fritt, så att man kan se data ur olika perspektiv. Dock kan man inte gruppera grupper. Dvs om man har skapat spishällens tre faser som en grupp “spishäll”, så kan man inte välja in spishäll i en annan grupp, utan man måste välja in de tre faserna på spishällen, vilket känns lite jobbigt.
I rapporterna kan man däremot (självklart) välja in grupper, vilket är det viktigaste. Dock finns det en bug i nuvarande rapportgenerator, som gör att grupper är dubblerade i (vissa?) pie-charts. Här nedan en vy med tre rapporter.

dashbox.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns lite olika rapportmallar man kan välja mellan:

dashbox2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En vy består av flera rapporter, så man väljer helt enkelt ut det man är intresserad av. Med alla dessa moduler, och möjligheter så tar det ett tag innan man fått kläm på vad det är man egentligen är intresserad av att ha med, och i vilken vy man tycker att det passar bäst.


Summering
Dashbox är en trevlig bekantskap, den är dock relativt nyfödd och successivt kommer mjukvaran förhoppningsvis att förbättras - idag märks det att den är gjord primärt för den nordamerikanska marknaden, man får dollartecken i vissa rapporter istället för “kr”, svenska tecken supportas inte. Tiden anges som AM/PM. osv. Det finns även några uppenbara buggar i den versionen jag kör, tex grupper i Pie charts, samt “Usage Now” som inte sparar sitt toppvärde mellan sessioner.
Säkerligen finns det andra problem, jag har bara haft detta system uppe en vecka nu, så jag har inte hunnit mer än att skrapa på ytan. Brultech har dock varit responsiva på min feed-back, så förhoppningsvis kommer några av punkterna ovan att åtgärdas i kommande versioner, och själva grundfunktionen har varit helt stabil sedan start.


Dockning mot Vera.
Det var egentligen här det började, jag ville ha lite bättre koll på fast installation. Och visst kan man köpa zwave-energimätare för allt man vill mäta, men dels blir det rätt dyrt, och produkterna är oftast enklare, samt installationen bökigare, så det kändes ganska snart som att GEM var lösningen för mig.

Beroende på vilket nätverksgränssnitt man väljer när man köper/kopplar in GEM, så kan konfigurationen se lite olika ut, i mitt fall, med enbart Ethernet, så måste man köra igång “Network Utility” programmet, och på ‘ethernet’ fliken ställa in ‘Server’ istället för mixed. Sedan skall man naturligtvis ställa in övriga nätverksinställningear (ip-adress, osv). Port väljer man till något godtyckligt. Detta är portten som Vera skall ansluta mot.
Sedan måste man sätta upp hur ofta, och i vilket format GEM skall presentera nya data. Detta gör man enklast från GEM:s setup-sida:

gem_packet_send.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut hos mig, där Dashbox har kanal två, och Vera får kanal 1.

För att docka Vera med GEM, behöver man installera brultech pluginen i Vera.

På inställnignar, så väljer man ipadress:port så att pluginen hittar till GEM. Sedan ställer man in de kanaler som man vill att Vera ska plocka upp. I mitt fall valde jag alla 32 mätkanaler och 5 temperaturkanaler, och än så länge, inga pulsmätarkanaler.

Så snart man gör det, och sparar, så får man drös nya paneler:

vera_gem_plugin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har valt att lägga alla effektpaneler i ett eget “rum”, eftersom några spänner över många rum, eller kanske inte alls är rumsorienterat. Temperatur och räknare har så klart egna paneler, men dom har jag lagt där dom faktiskt finns monterade.

I Vera pluginen kan man välja om en en kanal skall adderas, subtraheras eller ignoreras till totalförbrukningen (panel ett). Eftersom jag har har 3 egna strömtrafar på inkommande, valde jag bara dom som adderande, och resten ignorerade.

Veras plugin har även den varit stabil under den tid jag kört. Dock märktes klumpen med närmare förtio nya paneler på laddtiden av gränssnittet. Jag har dock inte märkt av någon försegning (!) av veran i övrigt. Brultech pluginen har även en del trivsamheter såsom att man kan trigga någonting om en panels effekt går över/under ett valt värde osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredric L och 9 till
  • Laddar…
Mycket trevlig genomgång. Tack! Vore kul med lite prisuppgifter med frakt för kalaset.
 
Intressant...:)
Har du någon vanlig energimätare som referens?
 
hek skrev:
Mycket trevlig genomgång. Tack! Vore kul med lite prisuppgifter med frakt för kalaset.
Tack! Såklart skulle jag nämt något om priset: totalen inkl. frakt 868 USD, Varav dashboxen typ 256$ med seriell anslutningskabel.
Frakten från Kanada är dock rätt dyr av någon anledning, den står för nästan 94$ av ovanstående (express med tracking), finns billigare, men det känns bra med track på långväga paket tycker jag.
 
Enk Projektet skrev:
Intressant...:)
Har du någon vanlig energimätare som referens?

Du menar, med avseende på mätresultatet?
Japp, jag har en drös olika mätare, allt från billiga Classemätare till en massa zwave-mätare.

Classe (etech) visar duktigt fel på lägre effekter. Bättre på högre.

Av zwave-mätarna:
Aeon HEM visar rätt ok, men inte lika snabb, och den tar inte hänsyn till spänning. Omöjligt att jämföra faser exakt med denna, eftersom (iaf i min fw) resultaten presenteras vid olika tillfällen sas.
Andra vanliga zwave mätare, tex Aeon Micro energy*, Fibaro pluggar osv mäter rätt ok tycker jag det ser ut som.

Jag har dock inte gjort någon riktig studie - det finns så många saker som kan påverka ett resultat, att jag inte ids försöka. De flesta pluggar får man nog se som ungefärliga, vilket räcker fin-fint för hemautomation, eller om man vill få en känsla för effektförbrukningen.

Den stora nackdelen med separata givare, förutsatt att man kan lita på dom, är att dom självklart inte mäter samtidigt, så det är omöjligt att få ett korrekt momentanvärde. Med GEM ser man allt direkt, och noggrant sas.

Jämför jag med Vattenfalls dagförbrukning, så ligger vi spik på. Vattenfall visar dock bara jämna kWh, jag förutsätter att dom avrundar uppåt, för då är det exakt samma värde som GEM visar.
 
Glömde en grej; om man inte känner för Dashboxen, så kan man även köra en onlineversion http://smartenergygroups.com/

Även om man har Dashboxen, så kan man låta den rapportera till SEG likaså. Så man kan liksom välja o vraka hur man vill presentera data.

SEG verkar dock kosta en slant, vilket jag inte trodde först!

Protokollet från GEM är helt öppet och dokumenterat, så man kan även göra en egen hemsida om man vill, antingen genom att polla via serieport, eller över nätverket. Den enda begränsningen är att GEM bara kan logga ut mot två externa adresser - i mitt fall Dashbox och Vera.
 
Redigerat:
Ser riktigt bra ut! Det enda man får se upp med, men som verkar åt rätt håll så att säga när det gäller att trigga sparandet, är att det som mäts är skenbara effekten och därför en aning högre än vad en korrekt mätare visar. Inte ens Vattenfall avrundar uppåt i energimätningen så ser du någon skillnad där är det säkert pga detta inbyggda mätfel i loggern. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
vespaman skrev:
Du menar, med avseende på mätresultatet?
Japp, jag har en drös olika mätare, allt från billiga Classemätare till en massa zwave-mätare.

Classe (etech) visar duktigt fel på lägre effekter. Bättre på högre.

Av zwave-mätarna:
Aeon HEM visar rätt ok, men inte lika snabb, och den tar inte hänsyn till spänning. Omöjligt att jämföra faser exakt med denna, eftersom (iaf i min fw) resultaten presenteras vid olika tillfällen sas.
Andra vanliga zwave mätare, tex Aeon Micro energy*, Fibaro pluggar osv mäter rätt ok tycker jag det ser ut som.

Jag har dock inte gjort någon riktig studie - det finns så många saker som kan påverka ett resultat, att jag inte ids försöka. De flesta pluggar får man nog se som ungefärliga, vilket räcker fin-fint för hemautomation, eller om man vill få en känsla för effektförbrukningen.

Den stora nackdelen med separata givare, förutsatt att man kan lita på dom, är att dom självklart inte mäter samtidigt, så det är omöjligt att få ett korrekt momentanvärde. Med GEM ser man allt direkt, och noggrant sas.

Jämför jag med Vattenfalls dagförbrukning, så ligger vi spik på. Vattenfall visar dock bara jämna kWh, jag förutsätter att dom avrundar uppåt, för då är det exakt samma värde som GEM visar.
Okej...jag är bara lite nyfiken på hur bra det funkar...och som du själv säger så duger det säkert för hemmabruk :)
Själv använder jag Logger 2020 med ABB mätare...har faktiskt inte jämfört mot Eon än...trots att jag haft mitt inkopplat i över ett år...:surprised:
 
GK100 skrev:
Ser riktigt bra ut! Det enda man får se upp med, men som verkar åt rätt håll så att säga när det gäller att trigga sparandet, är att det som mäts är skenbara effekten och därför en aning högre än vad en korrekt mätare visar. Inte ens Vattenfall avrundar uppåt i energimätningen så ser du någon skillnad där är det säkert pga detta inbyggda mätfel i loggern. :)
Vet du med säkerhet att Vattenfall inte avrundar uppåt i dagvyn (staplarna) på "Mina sidor"?

Jag har ju bara statistik på en vecka, och det verkar iaf på denna vecka, som att dom gör just detta. Men självklart finns det feltoleranser osv i allt, som kan mätas. GEM mäter/rapporterar både VA och Watt, innebär inte det att den har känsla för skenbar effekt?

Jag kanske ska gå ner till mätaren klockan 12:00 idag, och skriva av värdet, för att jämföra om en vecka eller så, det kan ju vara intressant oavsett.
 
Jo kan nog vara så om du tittar på "Mina sidor", tänkte mig att du gjort jämförelser med vad debiteringsmätaren registrerat vid olika tillfällen. Kan även vara så att din GEM har förbättrats jämfört med den jag tänker på, den har också spänningsmätning för att åtminstone ge VA någorlunda rätt precis som din. Har även funnits liknande där man helt sonika fått anta en fiktiv spänning och lägga i en parametrering.

Det som framförallt ger mätfel i ditt fall är alla små strömtrafos, för en ok mätning VA kontra W ställs lite krav på dem och det även vid linjär last där man endast behöver cosfi och inte effektfaktor som vid all olinjär last vi har numera. Men som sagt det funkar bra ändå när man vill hålla koll och göra jämförande mätningar vid givna förhållanden. Man får bara inte hänga upp sig på ev skillnader summerat gentemot elleverantören.
 
Kollade lite på spec för den du har och den har förbättrad mätteknik jämfört med de tidigare nämnda, under goda förhållanden ger det möjlighet till vettig visning VA kontra W. Men faktum kvarstår att man får bortse från ev summerade fel och nöja sig med jämförelser och det räcker ju långt. Vad som är bra är att man får många kanaler och ett vettigt utförande och uppbyggnad av systemet.
 
Jag har kollat runt lite mer i vattenfalls webbtryne, för att se om man kan hitta underliggande data någonstans. Verkar inte som att det finns. Dock kan man titta på tim-vyn, och jämföra;

gem_vs_vattenfall.jpg

Det som slår mig är att tiden förmodligen spelar ett spratt på timvyn, jag undrar hur exakt tiden går i vattenfalls mätare. Skulle det snarare vara tiden när mätaren pollas centralt, så får man automatiskt ett fel. Jämför jag med värdena man får på 'mouse over' på resp. graf, så anar man att tiden skiljer - vissa timmar ligger vattenfall högre än GEM, för att timmen därpå ligga lägre osv.
Självklart är ju inte vattenfalls webbtryne något som är avsett som exakt vetenskap, så man får nog lita mer på mätaren direkt.

Tyvärr har jag inte hittat någon vy i Dashboard, som ger förbrukning sedan en viss tidpunkt, utan bara senaste dagen/veckan osv. Så jag är lite osäker på vad man får för värden. Ska kolla upp med Brultech..
 
Himla sugen på en Brultech... @vespaman: Går det inte att få tag på det i Sverige eller är prisskillnaden så stor? Tull?

/David
 
Nix, den finns ej att få tag på i gamla Svedala. Jag har fått en känsla av att all försäljning är direkt från deras hemsida, dvs även för amerikaner.
Men det kan ju ha ändrats - du kan ju maila dom och fråga.
 
I & med att denna tråd har kommit upp till ytan, tänkte jag passa på att uppdatera lite granna.

Av de buggar och förbättringsönskemålen jag hade efter en vecka, så är status att;
- Svenska tecken supportas fullt ut nuförtiden.
- Buggen med dubbla grupper i pie-charts är fixad.
- 24h klocka saknas fortfarande (och det känns inte som att det är specillt högprioriterat på deras issue-lista)
- Lokal valuta har tagits bort helt och hållet. Jag gissar att dom tyckte att det var bättre än att ha det lite blandat (det var framför allt i rapporterna som det var $-tecken. Jag hoppas på att dom gör ett släpp senare där dom fixat detta ordentligt. Det är iofs inte något stort problem.

I övrigt så har jag haft lite trassel med kombinationen strömavbrott+avsaknad av internet, eftersom Dashbox inte behåller tiden i strömavbrott, utan hämtar den från internet (NTP) vid start. Detta har jag påtalat, och dom har tydligen en batteribackad klocka på gång.

Annars har det rullat på bra - man blir rätt fort van vid att ha järnkoll, hur ofta värmepumpar cirkpumpar och allt annat drös går. I samband med temploggningen (både inne och ute), så får man en bra bild av läget.

I Veran har jag även lagt in regler som stänger av förbrukare om förbrukningen på resp. fas går över inställt värde (har satt detta till 4600W). Får även ett SMS när detta sker, för att jag ska få lite känsla för om jag kan säkra ner till 20A huvudsäkring. Det har hänt en 4 gånger i vinter, så det funkar iaf. :)

Summering:
Fortsatt nöjd, men det finns absolut ytterligare förbättringar att hoppas på i Dashbox.
 
  • Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.