Om man bygger ett Attefallshus att ha som kontor året runt alternativt gäststuga, innefattas de då av Boverkets byggregler vad gäller högsta tillåtna U-värde (t.ex. 0.18 för vägg)? Enligt http://www.25plushus.se/?p=31 är det så, väl? Det står att det är undantag för "byggnader eller de delar av byggnader som endast används kortare perioder" - en gäststuga borde väl innefattas av detta men inte ett kontor som används kontorstid året om?

El kommer vara indraget men ej vatten eller avlopp, om nu det gör någon skillnad. Uppvärmning via direktverkande el.

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Fyller på med fler funderingar efter att ha spenderat lite tid med http://www.boverket.se/Global/Bygga...regler/BBR_19/Avsnitt/9-Energihushallning.pdf

Om avsnitt 9:4 (Utak 0.13, Uvägg 0.18, Ugolv 0.13, Ufönster 1.3, Ugolv 1.3) överhuvudtaget ska få tillämpas så krävs det att "fönster- och dörrarean Af uppgår till högst 0.20 * Atemp" [där Atemp är golvarean]. Det där blir ju tajt. På ett Attefallshus om 25 m2 byggarea så räknar jag fram att golvarean blir omkring 19.5 m2. Af skulle då bli 3.9 m2, att dela på fönster och dörr. In med en 9x21 dörr och det blir då 2 kvadrat kvar att dela upp på fönster. Inte så katigt.

Istället för avsnitt 9:4 kan man tillämpa 9:2 och 9:3 men de ser jäkligt tajta ut (max 1073 kWh för uppvärmning med elvärme).

Missar jag något?
 
Hemmakatten
En byggnad utan vatten och avlopp kan knappast ses som en självständig bostad.
 
Nu har jag fått klarhet i saken - Boverket har uppdaterat sina byggregler för att möjliggöra Attefallshus och för dessa byggnader förenklas energikraven till genomsnittlig värmegenomgångskoefficient (0,33 W/m2K) och klimatskärmens täthet (0,6 l/s per m2 vid 50 Pa tryckskillnad). BBR 21 träder i kraft 1:a juli.
 
I näst sista stycket i texten du länkar till står dessutom att tidsfristen för bygglov förlängs till 15 år från 1 juli. Undrar om det även gäller mitt bygglov som går ut nästa år?
:)
 
Hemmakatten
Lagen gäller fr.o.m. 1 juli och omfattar följaktningsvis endast bygglov beviljade efter den 1 juli i år.
 
Om du sätter in en pellets/vedkamin ändras då kraven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.