N
Hittade lite om tolkningar hit o dit, men tänkte att det inte behöver bli så komplicerat svar:
Så...
Min energibalansberäkning säjer total energianvändning 28Kwh /år och m2 mot kravet högst 50 Kwh/år. (BBR2022)
Denna var gjord 2017 och klassningen ABCDE kom ju senare, tänkte bara om man enkelt kunde översätta mina siffror till ett A eller B = ?
(Nybyggt småhus ca 50+50m2 Västra Götaland frånluftsvärmepump och golvvärme)
 
Din tråd hamnade lite tokigt, den borde nog ligga under "Värme allmänt". Kanske någon moderator kan flytta den dit?
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
J Josth skrev:
Din tråd hamnade lite tokigt, den borde nog ligga under "Värme allmänt". Kanske någon moderator kan flytta den dit?
Ja , flyttas gärna till rätt plats, hittade inte riktigt rätt där tror jag....
 
N nova383 skrev:
Hittade lite om tolkningar hit o dit, men tänkte att det inte behöver bli så komplicerat svar:
Så...
Min energibalansberäkning säjer total energianvändning 28Kwh /år och m2 mot kravet högst 50 Kwh/år. (BBR2022)
Denna var gjord 2017 och klassningen ABCDE kom ju senare, tänkte bara om man enkelt kunde översätta mina siffror till ett A eller B = ?
(Nybyggt småhus ca 50+50m2 Västra Götaland frånluftsvärmepump och golvvärme)
Tyvär inte. El har fått en viktning på 1,8 och ska räknas på värme verkliga eller uppskattade förbrukning och inte hela huset som innan.

Du har 100kvm o FLVP, hur mycket förbrukade ni föra året?
 
N
B buffyin skrev:
Tyvär inte. El har fått en viktning på 1,8 och ska räknas på värme verkliga eller uppskattade förbrukning och inte hela huset som innan.

Du har 100kvm o FLVP, hur mycket förbrukade ni föra året?
Ok.
Har inte förbrukat nåt än.
 
N nova383 skrev:
Ok.
Har inte förbrukat nåt än.
Vad står det på elräkningen eller elabonomanget? Brukar utgå från föra året där.

Annars är det för lite info, men FLVP och 100kvm skulle troligen högst sätta dig i C (om inte sämre). Då de viktar all eluppvärmning med 1,8. Hur värms övervåning upp?

Har själv fått B, men då FLVP, LLVP och solceller samt 150kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.