Jag fick nyligen min Energikassett nr 2 installerad. Eftersom jag har en sedan tidigare i källaren, som jagär nöjd med, valde jag samma sort till öppna spisen på bostadsplanet. Dessutom så behövde jag en hörnmodell, med glaset åt 2 håll, vilket Energikassetten kunde erbjuda. Men problemet är att det fasta glaset sotar igen något bedrövligt. Finns någon som har bra tips om hur man får glaset att hålla sig rent? Jag antar att bra fart i förbränningen hjälper...Det "konstiga" är att frontglaset inte alls har samma benägenhet att sota igen. Kaminen nere i källaren, med bara ett frontglas, har heller inte någon större benägenhet att sota igen på glaset. Så vad gör jag för fel i den nya insatsen?
 
du gör ingen fel. Det är tydligen glasväggar som är för långt ifrån elden och är tillräckligt kalla för att sota igen. Själva utformningen av eldstaden bjuder tydligen till det ....
gaia
 
Så vad är lösningen? Baxa upp veden nära rutan, eller? Och varför sotar bara det ena glaset igen? De är ju lika långt ifrån elden...
 
Jo men rökhyllan styr röken fram mot den öppningsbara glasluckan.
 
Jaha, så då har man lagt extra pengar på en glasruta, som man ska sitta och bli irriterad över då? Men konstigt nog så har grannen med samma insats, bara lite måttskillnader på höjden, inte samma problem. Är det indivduella skillnader på varje kassett, eller är det han som kan det här med eldande bättre än jag?
 
Det beror även på hur man eldar. Pyreldning med lite luft och sur ved ger mycket sot både på glaset och i skorstenen. Elda torr ved med tillräcklig luft så det brinner livligt så minskar problemet.

Det är också lätt att göra ren glasen med vanlig fösterputs. Det tar några sekunder.
 
fuktigt tidningspapper doppat i aska gör oxå underverk på sotiga glas...
 
Om effektspjället stryper för mycket, kan det påverka sotbildningen?

Beläggingen börjar alltid på samma ställe på glaset, mitt på högst upp, precis som att det drar tjyvluft som kyler glaset. Kan det vara så? Det ligger ingen tätningslist på ovansidan av glaset, men det finns väl någon tanke med det, kan jag tro?

Fönsterputs, skulle det fungera på sot??? Inte det vi hade hemma i alla fall. Aska och tidningspapper röstar jag på, men jag vill slippa göra rent efter varje eldning!
 
Inte troligt. Sekundärluften tas in genom glasetsramens överkant men bara på den öppningsbara luckan,sidoglaset bör nog vara tätt. Sotbildning sker på allt som är kallare än röken,precis som kondens på fönsterytor,och kyler rumsluften glaset så fastnar sotet där. Har en kassett i lillstugan som iof sig bara har glas framåt men son inte är rengjort på 4 år och man ser brasan klart. Har du möjligtvis vedstativet som numera följer med insatt? Prova med och köra utan det, elda på botten som det var förr.
 
Du tänkte på rostret? Ja, ligger i kassetten. Vad skulle det göra för skillnad menar du om man inte använder det? Jag har en kassett nere i källaren, mend bara ett glas. Visst får jag göra rent den någon gång ibland, men inte på detta vis. Det var därför jag funderade på effektspjället. Ner till källaren har jag 3 m längre skorsten,som bättrar på draget.
 
Väldigt sent inlägg men jag har liknande fenomen på min (dock bara en englasare). Funderar starkt på att öppna upp lite mer i luftintagen för att förbättra luftflödet. Som det är nu så är "snålläget" på luckan väldigt svåranvänt, får våldselda hårt för att det ska fungera
 
S
Jag har samma "problem" med min hörnmodell av energikasetten.
Det finns ett JÄTTEBRA rengöringsmedel på jula för just öppna spisar, rekommenderar verkligen det! Det är precis som alla de där reklamerna för olika rengöringsmedel, vips och det är borta!
 
Jag har en hörnmodell på samma sätt, med bara en öppningsbar lucka. Jag upplever det som att tilluften till kassetten är för liten när luckan är stängd, även om "hålen" är öppna. Jag har funderat på att helt sonika borra lika dana hål på den sida som inte är öppningsbar, men det har inte blivit av ännu.

Saken är den att numera har vi inte det problemet längre. Det måste ha att göra med hur man eldar. Vi har rostret i, men tar i princip aldrig ut askan. Det jag försöker tänka på när jag lägger in veden är att man ska trava veden så att syre kan komma in i brasan, särskilt vid det andra glaset. Det är också viktigt att man staplar ved så nära det andra glaset som man kan göra utan att det hamnar på rutan. Då blir glaset tillräckligt varmt för att sotet ska brännas bort. Jag brukar lägga i mellan 6 och 8 bitar torr björkved per ilägg, som får brinna ut tills det bara är liiiite glöd kvar innan jag eventuellt lägger i mer. Luckan får vara halvöppen tills det har tagit ordentlig fart, "hålen" är alltid öppna.

Lycka till!
 
Prova att lägga de största veden längst ner och tändveden högst upp och tänd brasan uppifrån. Så att elden brinner uppifrån och neråt så blir det mindre sot.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.