Funderar på att byta det inre glaset i mina tvåglasfönster till 6 mm energiglas. Finns det någon här som har erfarenhet och vill ge mig lite ”feedback” ?
- Kan det även hjälpa till mot kallras?
 
Kollat så fönstret är helt tätt först?

Det kommer att hjälpa men frågan är ju hur mycket. Bäst skulle väl vara att lägga till istället för att byta ut
 
Varför 6mm? Räcker med 4. Gör ca 15-25% bättr u-värde beroende på storlek.
Skulle dock satsa på att sammanfoga bågarna och montera i isolerglas.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Att byta till 6mm handlar ju främst om bullerskydd. Vad är den främsta anledningen till tanken?
 
Först och främst tänkte jag på bättre isoleringsförmåga samt att eliminera kallraset. Men det kanske skulle räcka med 4 mm?
Skulle helst vilja slippa att montera isolerglas.
 
Har du synat tätningslisterna? Brukar vara de som spökar om man har kallras. Att byta ut en glasruta till en tjockare gör inte mycket för u-värdet. Det är ju luften mellan glasen som isolerar.
 
K
från 4 till 6mm gör inte mycket för isoleringen som jag förstått det. Dock är ett tjockare glas att föredra mot buller. Men även där är 4mm ofta tillräckligt.
Men att tänka på att glaset blir rätt mycket mer tyngre och det är inte säkert att fönstrena är konstruerade att ta denna extra vikt.

Eliminera kallras kommer du inte kunna göra, däremot minska det.

Jag gick från 2mm glas till 4mm energiglas + nya tätningslister och det är en stor skillnad mot innan. Hur mycket tätningslisterna gjorde är oklart, men troligtvis rätt mycket dom också. Har kunnat sänka värmekurvan på bergvärmepumpen med bibehållen innekomfort/temperatur.
 
Att byta glasen i innerbågen till energiglas är ofta en enkel och ekonomisk lösning enligt min erfarenhet. Ett bra slutresultat förutsätter givetvis att bågarna är ordentligt tätade mot karmen. Däremot är det olämpligt att gå upp till 6 mm, då brukar kittfalsen inte räcka till. Att slå ihop bågarna och byta till isolerglas är en betydligt dyrare åtgärd som inte ger så värst mycket lägre U-värde. Dessutom riskerar man fönstrens karaktär (beroende på hur bågarna ser ut).
 
Jag har sett reklam för akrylskivor man sätter mellan bågarna. Det verkar ju både enkelt och billigt. Är det någon som har testat det?
 
  • Gilla
Malainor1 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.