Hej på er, funderar på att tilläggsisolera mina gamla 2-glas (kopplade) fönster med ett extra glas på insidan. Ska tydligen resultera i 30-50% minskade värmeförluster genom fönstren.:)

Någon som har erfarenhet av liknande?

Tacksam för svar!

Mvh Björn
 
Hej Björn,

Du menar väl en extra isoler-ruta? Dvs. 2 extra glas med gas mellan varandra?

Om du bara sätter in en enkel glas-skiva på insidan så är det ganska bortkastat :)
 
Arlington skrev:
Hej Björn,

Du menar väl en extra isoler-ruta? Dvs. 2 extra glas med gas mellan varandra?

Om du bara sätter in en enkel glas-skiva på insidan så är det ganska bortkastat :)
Har kikat på både isoler-glas och att bara komplettera med en extra ruta av energiglas (glas med ngn slags beläggning som stoppar värmestrålning). betydligt enklare att fixa än att sätta in en tvåglas kasett!
 
Det finns energiglas (dvs enkel ruta) som man kan ersätta den inre rutan med. Annars som Arlington säger en isolerruta eller, som det finns några trådar om, en plastskiva att sätta mellan inner- och ytterruta. Hur effektivt de är vet jag inte.
 
bonnier skrev:
Det finns energiglas (dvs enkel ruta) som man kan ersätta den inre rutan med. Annars som Arlington säger en isolerruta eller, som det finns några trådar om, en plastskiva att sätta mellan inner- och ytterruta. Hur effektivt de är vet jag inte.
Pratade precis med glasmästaren, man kan tydligen sänka fönstrets U-värde från ca 3.0 till 1,8 bara genom att ersätta den inre rutan med energiglas:)
Energimyndigheten har gjort tester på detta och det fungerar tydligen riktigt bra...!
 
Det hade jag ingen aning om :)

Men det beror ju så klart på vad man jämför med. På en dålig enkelglasruta blir skillnaden nog stor om man sätter in en ruta med så kallat "lågemissions-skikt". Har man redan en tämligen isolerad ruta så gör det mindre skillnad.
 
Björmbygg du har rätt -det går att komplettera med en extra glasruta utan byta någon någon ruta. Vid innerglaset fäst en aluminiumram och sedan en 4 mm isolerruta eller tjockare. U-värdet blir 1.4-1.5. Beställer du att de sprutar in argongas blir u-värdet 1,3 så det blir betydligt bättre än att byta ut befintlig inneruta mot en isolerruta. Priset har ökat ganska kraftigt. 8 år sedan ca 1200 kr. 2011 2000-2800 kr (7x12) m/u rot. Du får bara använda rot-avdrag om de görs på plats. Förderlar: ingen yttre påverkan, mindre kostnad och kalllras, behöver ej nya persienner och mindre energikostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.