Hej!
Vi har en takfläkt SALDA 300C (VSA 190L) från Soliduct:
https://soliduct.se/takflakt-salda-300-c-svart.htm

Jag funderar på hur stor (om någon?) energibesparing det ger att byta den till en motsvarande med EC-motor, SALDA 300 C EC (VSA 190 EKO):
https://soliduct.se/takflakt-salda-300-c-ec-svart.htm

Enligt databladen (som finns på länkade sidor ovan) så drar den vi har 0,065kW/0,28A.
Och modellen med EC-motor 0,084kW/0,66A.
Men det är ju mer än den modell vi har..??
Kan databladet vara fel, eller är det något jag missar?

Nuvarande fläkt är styrd via en steglös varvtalsstyrning som normalt står inställd på steg 2 av 6.

Databladet på EC-fläkten anger 550m³ i max luftflöde/h. Motsvarande på vår befintliga är 409m³/h.
Så en EC-fläkt bör ju kunna gå på ytterligare något lägre varvtal med bibehållet luftflöde. Eller?
 
Först undrade jag om du skämtar... men, nej, databladen är inte fel, den du har drar max. 65W medan EC modellen drar max 84W. När du stryper spänningen via varvtalsstyrningen förbrukar de ännu mindre, Steg 2 av 6 ska teoretiskt ge 1/3-del av effekten men det finns en viss "grundeffekt" som går förlorad så säg hälften.

Då har du 32,5W mot 42W, en skillnad på 9,5W men om man leker med tanken på att du kan köra EC fläkten på lägre varvtal kan du klämma ut någon watt i skillnad så vi drar till med att du kan "tjäna" 8W (även om det troligen är högt räknat när jag tittar på fläktarnas kurvor).

För att komma upp i 1kWh får du köra fläkten i ca. 125 timmar (5,2 dygn). Då ska du teoretiskt kunna spara 1kWh på 5,2 dygn alltså och med ett medelpris på t.ex. 3kr/kWh spara du drygt 58 öre per dag...
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Vad är då vitsen med att byta till en EC-fläkt, som kostar drygt dubbla pengen (+ krav på ändrad styrning)?

Eller är prestandan på den här EC-fläkten ovanligt dålig?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Vad är då vitsen med att byta till en EC-fläkt, som kostar drygt dubbla pengen (+ krav på ändrad styrning)?

Eller är prestandan på den här EC-fläkten ovanligt dålig?
Vem har sagt att du ska byta till en EC fläkt?

EC-motor är mer energisnål för samma luftflöde går tyst(are) och går att varvtalsreglera steglöst utan missljud.

En så liten fläkt (även AC fläkten du har) drar så lite ström (=energi) att det aldrig kan bli lönsamt att byta ut den, åtminstone inte förrän den ger upp...
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Vår nuvarande har hängt med ett tag, och ett byte börjar bli aktuellt.
Den nuvarande ger upphov till visst missljud/vibration vid vissa hastigheter. Dock lite oklart om det är själva fläkten, eller den gamla plåtstos den sitter monterad på.

Jag har fått för mig att skillnaden i energiförbrukning skulle vara större, men i denna jämförelse och krav på byte av styrning, så tar det ju orimligt lång tid för att motivera ett byte till en EC-fläkt.

Tack för att du redde ut faktan för mig.
 
Skulle tro att de flesta som väljer en dyrare EC variant gör det för att få en tystare fläkt...
 
Jag har fått för mig att en likströmsmotor är avsevärt effektivare på dellast än en växelströmsmotor. Eftersom min takfläkt börjar ge upp efter 40 år (lagerljud) så intresserar frågan mig också. Eftersom jag bara har en enda fläkt som funkar både för frånluft och som köksfläkt är det oftast fråga om dellast. @GoForIt - hur ser din ventilation ut?

Salda har bättre diagram på hemsidan där man också kan välja en arbetspunkt och se effekt med mera där. Om jag väljer/gissar att det är fråga om 120 m3/h och 100 Pa tryckfall, kommer VSA 190 L 3.0 med AC-motor att dra typ 29 W medan VSA 190 EKO drar 12,5 W. Det är ju en avsevärd relativ skillnad även om den är liten i watt räknat.

@anders07 - har inte fläktljudet i första hand med fläkten och luftströmmen att göra? Spelar själva motorn en så stor roll? (Jag har ingen aning själv.)
 
Skillnaden mellan en AC motor och en EC motor är att AC motorn drivs av växelspänning och EC av likspänning.
Att reglera växelspänning ger upphov till mer ljud då det skapar en hörbar frekvens i "elen" i sig (enkelt förklarat). En EC fläkt har bara ljud från fläktens lager och den luft som susar eftersom likspänning är "tyst".

Om du kör dem på full fart är det inte någon större skillnad på ljudnivå men man överdimensionerar normalt ca 100% (dubbelt upp alltså) för att kunna köra på lägre varvtal för att fläkten ska hålla längre och låta mindre.

En EC fläkt har mindre förluster och kan därför köras snålare med samma luftflöde som en "kraftigare" AC fläkt.
En EC fläkt kräver alltså mindre energi för samma jobb.

Dock är skillnaden i förbrukning (watt) så liten att du aldrig kommer att tjäna in den större kostnaden för en EC fläkt.

Kort och gott, en EC fläkt köper man främst och ljudet är ett problem...
 
svartöra svartöra skrev:
Jag har fått för mig att en likströmsmotor är avsevärt effektivare på dellast än en växelströmsmotor. Eftersom min takfläkt börjar ge upp efter 40 år (lagerljud) så intresserar frågan mig också. Eftersom jag bara har en enda fläkt som funkar både för frånluft och som köksfläkt är det oftast fråga om dellast. @GoForIt - hur ser din ventilation ut?
Vi har samma lösning - en takfläkt som fungerar som kombinerad frånlufts- och köksfläkt.
 
När rengjordes fläkten senast? Kan vara en orsak till missljud om det var ett tag sedan senaste rengöringen.
 
R roli skrev:
När rengjordes fläkten senast? Kan vara en orsak till missljud om det var ett tag sedan senaste rengöringen.
Jag rengör min årligen. Dock sitter den "kämpigt" placerad, så det är en kraftansträngning varje gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.