Hej,

Köpte ett hus i september 2010. I kontraktet står det att köparen ska göra en energideklaration av fastigheten men denna gjordes aldrig och jag glömde helt bort det. Lagen trädde ju i kraft 1 Januari 2009 så enligt lag skulle den ha gjorts.

Just nu håller jag på och säljer mitt hus och måste då göra en energideklaration då det aldrig gjorts på huset. Kan jag, 4 år senare, kräva att den jag köpte huset av ska stå för energideklarationen då det står så i mitt köpekontrakt?
 
En energideklaration är giltig i 10 år och i princip skulle du väl kunna uppmana säljaren att leverera en energideklaration enl. kontraktet.

Men moraliskt skulle jag nog tycka att det är tveksamt att komma 4 år i efterhand och kräva detta. Du har ju även en skuld själv till situationen då du inte bevakat din rätt.
 
  • Gilla
daysconfused
  • Laddar…
Jag håller helt och hållet med i det du skriver. Min fru ansåg samma sak, bara jag som är lite snål, men vid närmare eftertanke är det otroligt fult att komma till säljaren 4 år senare och be om energideklaration.
 
4 § Har den som säljer en byggnad eller en andel i en byggnad, trots köparens begäran, underlåtit att fullgöra sin skyldighet enligt 6 § får köparen, senast sex månader efter sitt tillträde till byggnaden, låta upprätta en energideklaration på säljarens bekostnad.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060985.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.