Vi har just lagt ett bud som accepterats på ett hus och eftersom det är nytt år så ska det energideklarerats, vilket det inte har gjorts eftersom det varit ute till försäljning sen i våras.

Mäklaren skrev med mailet som talade om att säljarna accepterar budet att "nu finns det ju ingen energideklaration men kanske vi kan lösa den biten."

Hur han vill lösa det har jag med andra ord ingen aning om så här långt.

Som jag förstått det hela, kort sagt, så går energideklarationen ut på att lyfta fram var man kan spara energi på det specifika huset och det är något som betalas av säljaren av ett småhus.

Finns det någon som helst anledning av oss som köpare att gå med på att det inte energideklareras? Jag kan bara se som om vi förlorar på det nu när man har rätt att kräva och förvänta sig det.

Vad jag inte blev riktigt klok på var om det görs en energideklaration nu, kommer den att följa med huset vid nästa försäljning eller måste det göras en ny då även om vi säljer huset om ett par tre år?
 
Hej,

följ länken:
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=3948&epslanguage=SV

Där står att om försäljningen sker efter 1 jan 2009 (vilket jag antar är fallet här om ni inte efterdaterar kontraktet) skall huset ovillkorligen energideklareras. Och - om säljaren inte energideklarerat kan köparen göra det på säljarens bekostnad.

En energideklaration är aktuell i 10 år - säljer du senare måste du fixa en ny deklaration innan försäljningen.

vänligen

per
 
Möjligheten finns ju att de vill efterdaterar kontraktet för att bespara säljaren kostnaden, men jag ser inte att vi kan tjäna något på det som köpare, om de inte sänker försäljningspriset mer än vad jag antar att energideklarationen kostar...

Tack för svaret!
 
Tanken bakom energideklarationen är nog mycket bra. Men I vissa fall är det nog bättre att lägga 5000 kr på isolering eller andra åtgärder än att betala en stressad energibesiktningsman. vad är energikostnaden? vad kostar deklarationen? Vilka iddeer har du om tilläggsisolering mm? Själv struntar jag i besiktningen eftersom jag troligen kan mycket mer om energifrågor än en besiktningsman.
 
storkarp skrev:
Tanken bakom energideklarationen är nog mycket bra. Men I vissa fall är det nog bättre att lägga 5000 kr på isolering eller andra åtgärder än att betala en stressad energibesiktningsman. vad är energikostnaden? vad kostar deklarationen? Vilka iddeer har du om tilläggsisolering mm? Själv struntar jag i besiktningen eftersom jag troligen kan mycket mer om energifrågor än en besiktningsman.
Eftersom det är säljaren som betalar den så ser jag inte att vi förlorar på att få den gjord som köpare.

Hur som helst så är det inskrivit i kontraktet att de gör det, även om de gnällde en del om det, och huskontraktet är påskrivet.

Lite bilder på det finns i min blogg: http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.6989078
 
Visst. En liten fördel att få besiktningen gratis. men om man håller på med ett köp så innebär besiktningen i praktiken att det blir minst 5000 kr dyrare. vi fixade datumen lite och därmed kunde vi använda ca 6000 kr till energibespaing vilket i praktiken innabar en fördel för oss och "kommande generationer". 6000 kr var för oss 50% av en årsförbrukning och nu funderar vi på att invenstera i solvärme mm för ytteligare sänka förbrukningen.
 
Med tanke på hur gnällig gubben var som var gift med damen som ägde huset så tror jag inte en sekund på att vi fått det hela något billigare :) Han försökte smita från så många utgifter som möjligt och gick bara att få att betala när mäklaren hävdade att vi som köpare hade lagen på vår sida.
 
Grattis J.N


/per

ps. vad sade besiktningen?
 
Tack!

Tanken är inte besiktad ännu men jag hoppas ju att det går bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.