K
Vi var och tittade på ett hus förra veckan. Det saknade energideklaration och enligt mäklaren skulle en sådan inte heller göras eftersom huset värmdes upp av en omodern oljepanna som en eventuell köpare med all sannolikhet ändå skulle byta ut.

Eftersom vi förmodligen kommer att byta oljepannan mot ett frånluftvärmesystem så funderade vi inte så mycket på detta.

Men när vi sedan pratade med svärfar som nyligen sålt hus blev han väldigt förskräckt och menade att detta var helt fel och att alla hus måste ha en energideklaration.. På boverkets hemsida verkar det bara vara hus som ska rivas som kan undantas.


Enligt svärfar bör vi dra öronen åt oss och bygga ett nytt hus istället för det kommer säkert att kosta "100-tusentals kronor att värma upp."

Vi förstår ju själva att mäklaren årsförbrukning på 30 000 kr/år i uppvärmning av ett 200 kvm stenhus från 50-talet är i underkant, men vad ska man göra. Mäklaren är inte svartlistad (än).
 
O
Som jag har förstått det så är det korrekt som din svärfar sa, alla hus som säljs måste ha energideklaration.
Dock köper jag inte resonemanget att man lika gärna kan bygga ett nytt hus... trots allt dyrare att bygga nytt!

Har för mig att man med en dålig oljepanna förbrukar runt 3-4kubik per år...

Tycker du ska anmäla mäklaren!
 
Ja, det krävs formellt energideklaration men å andra sidan är är det bara ett papper, inte ens en papperstiger. Papperskattunge möjligen.
Räkna med att kåken vill ha 4-5 kubikmeter olja per år, 12-13 000 per kubik...
"Frånluftvärmesystem", frånluftvärmepump? Det är en elpanna ihopbyggd med ett vetilationsaggregat som tar tillvara värmen i frånluften. Huset värms alltså med el, plus att man återvinner en del värme som annars skulle blåsa ut. Fundera på bergvämre också.
 
K
Jo, det är en frånluftvärmepump vi tänker oss. Möjligtvis med extra värmetillskott i form av solvärme. Oljepriset är visserligen på väg ner, men det blir alltså ändå 5-60 000 kr/år.

Men men, hur är det egentligen med energideklarationen, kan säljaren och mäklaren verkligen komma undan på detta sättet? Kommer det krävas av köparen att det utförs en energideklaration senare?

Ska man ha papper på anledningen till att det inte utförs någon energideklaration om boverket ifrågasätter det senare?
 
Enligt Boverket.se kan köparen låta utföra en energideklaration på säljarens bekostnad:

"Om du säljer ditt hus efterden 1 januari 2009 och inte kan visa upp en energideklaration, har köparen rätt att låta utföra en sådanpå din (säljarens) bekostnad inom sex månader efterkontraktsskrivning."

Edit: här finns lagen (med de ändringar som gäller från juli 2012) att läsa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Lag-2006985-om-energideklar_sfs-2006-985/
 
Redigerat:
Thomas59
Energdeklaration måste finnas. Även om du ska byta uppvärmningssystem har du nytta av deklarationen. Med en energideklaration har du energiförbrukningen som krävs idag för att värma upp huset. Du kan sedan, med detta som utgångspunkt, göra beräkningar avseend hur mycket alternativa uppvärmningssystem kommer att förbruka.

Som vanligt snackar mäklarna i nattmössan. Tro inte på något som dom säger och anlita en proffsig besiktningsman för en egen besiktning, alldeles oavsett om säljaren redan gjort en besiktning inför försäljningen.

Anmäl mäklaren!
 
Thomas59
stewed skrev:
Enligt Boverket.se kan köparen låta utföra en energideklaration på säljarens bekostnad:

"Om du säljer ditt hus efterden 1 januari 2009 och inte kan visa upp en energideklaration, har köparen rätt att låta utföra en sådanpå din (säljarens) bekostnad inom sex månader efterkontraktsskrivning."
Visst kan man utföra besiktningen på säljarens bekostnad EFTER köpet, men till vilken nytta? När man redan köpt huset har besiktningen bara akademisk betydelse.

Nyttan av besiktningen har man som köpare INNAN köpet bla för att bedöma driftskostnader och ev kostnader för tilläggsisolering, vilket ju kan påverka det pris man är beredd att bjuda.
 
Thomas59 skrev:
Visst kan man utföra besiktningen på säljarens bekostnad EFTER köpet, men till vilken nytta?
TS frågade om det kommer att krävas att köparen utför en energideklaration senare, dvs han verkade intresserad att köpa huset utan sådan gjord vid köptillfället.
 
Thomas59
stewed skrev:
TS frågade om det kommer att krävas att köparen utför en energideklaration senare, dvs han verkade intresserad att köpa huset utan sådan gjord vid köptillfället.
Tids nog "måste" han (köparen) ju det, i vilket fall senast när/om han i sin tur säljer, så MÅSTE är ett relativt begrepp i detta fall.

Man kan ju undra varför säljaren inte gjort besiktningen då det är ett krav. Möjligen har den okunnige mäklaren sagt att han (säljaren) inte behöver.

Att köpa utan besiktningen är ju inte att rekommendera. Kräv att säljaren fixar en sådan bums och TS, glöm inte att anmäla mäklaren.
 
Som sagt mäklarens uppgift skall man ta med en nypa salt.

Men olja har jag för mig är ca 1 kwh per liter, och den kostar nu ca 1,10 per liter (tror jag). Dvs påståendet om ca 30 000 kr per år skulle innebära ca 27 000 kwh per år i uppvärmning.

Det kanske inte är så förtvivlat mycket fel.

Vi har ett trähus från 30 talet med isolering därefter, delar av huset har modernare isolering. 216 kvm i Stockholm (plus 96 kvm källare som delvis är fullt uppvärmd). Vi förbrukade 48 000 kwh totalt med hushållsel innan vi satte in bergvärme. Så ca 40 - 42 000 kwh var uppvärmning. Om det här huset som tråden handlar om ligger längre söderut så kan säkert 30 - 35 000 kwh vara rimligt.

Vi har nu haft bergvärme i 10 månader så det är snart dags att göra en första riktig jämförelse, men jag har kollat vissa månder och då ser det ut som vi sparat bortåt 75% på värmen. Nu har det ju varit en väldigt mycket mildare vinter också.
 
hempularen skrev:
Men olja har jag för mig är ca 1 kwh per liter, och den kostar nu ca 1,10 per liter (tror jag).
Jag tror du menar 10 kWh och 11:- per liter, fast det verkliga priset verkar vara ca 13:60 per liter olja.
 
Ja det blev ngn. decimal fel där. Men priset googlade jaq fram på OKQ8 prislista. Nu har jag ingen aning om dte priset gäller även för en liten villapåfyllning.

Det känns dock som lite av akademiskt intresse. TS vill ju byta uppvärmningssystem.
 
peternicklas
b_hasse skrev:
Jag tror du menar 10 kWh och 11:- per liter, fast det verkliga priset verkar vara ca 13:60 per liter olja.
Tänk sedan att verkningsgraden för en oljepannan kanske ligger på 80%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.