Vi skall sälja ett året-runt-hus till fritidshus. Vi har fått olika bud från olika mäklare. Några säger att vi måste göra en energideklaration före försäljningen andra säger att det inte behövs om det skall bli ett fritidshus. Någon som vet alldeles säkert vad som gäller?
 
Men är det inte ett fritidshus när du säljer det, så skall du energideklarera det.
Kunde säkert fungera om du räknar av kostnaden för energideklaration till köparen och denne sen får bestämma.
 
Typkod för fritidshus är borttaget fr.o.m. 2015 av Skatterverket vid taxering och hanteras som småhus, vilket innebär att de som tidigare nyttjat skatteverkets system med typkoder för att särskilja permanentboende från fritidshus inte kommer att fungera.
 
AndersS skrev:
Typkod för fritidshus är borttaget fr.o.m. 2015 av Skatterverket vid taxering och hanteras som småhus, vilket innebär att de som tidigare nyttjat skatteverkets system med typkoder för att särskilja permanentboende från fritidshus inte kommer att fungera.
Vad avgör idag om huset är ett fritidshus?
 
  • Gilla
josv02
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Men är det inte ett fritidshus när du säljer det, så skall du energideklarera det.
Kunde säkert fungera om du räknar av kostnaden för energideklaration till köparen och denne sen får bestämma.
Fundering.
Vem och hur avgör man när en fastighet byter från permanentboende till fritidshus när t.ex. Skatteverket inte längre särskiljer dessa. Gäller även omvänt.
Hur kommer detta att fungera i praktiken när Skatteverkets inte längre gör dessa definitioner och andra intressenter t.ex. Boverket inte kan inhämta den informationen.
Finns det andra register och vem är kontrollansvarig för tillämpning?
 
Men eftersom det är i Sverige så har man noga funderat på detta också.

För det som har ändrats är ju att "fritidshus" har blivit ett "småhus" och därmed har boverket då möjligheten att kråva energideklaration även på dessa.

Därför införde naturligtvis även dom ett tillägg som gäller från 1/1 2015 som jag direkt citerar:

"3a § Det är byggnadens huvudsakliga användning som avgör om en energideklaration ska upprättas eller inte.
Allmänt råd: Om en person är folkbokförd på en fastighet inom ett år innan en försäljning, utgör det en omständighet som gör att byggnaden inte bör anses avsedd att användas som ett fritidshus. Byggnaden omfattas därmed inte heller av undantaget för fritidshus."
(gäller från 1/1 2015 och kom som ett tillägg BFS 2014:6 BED 7)

Så därmed har man nu även klämt åt dessa hus om man bott där en tid och varit folkbokförd där.
 
Redigerat:
Ytterligare fundering-
I texten står det citat "Allmänt råd", hur ska det tolkas?
Bör inte det innebära att om jag kan påvisa att fastigheten inte använts som permanentboende, dvs att vara folkbokförd är ju inte synonymt med nyttjandet. Som exempel skulle kunna vara att jag bor utomlands vintertid och endast nyttjar "småhuset" sommarhalvåret utifrån dess utförande inte är lämpad för åretruntboende.
Även en fastighet som idag använts som permanentboende av kanske ensamstående med mycket låg boendestandard, t.ex. enklare torpliknande byggnad, som säljs som fritidshus.
Men motsvarande försäljning av vanlig fastighet i t.ex. glesbygd till utländsk köpare för enbart nyttjande som fritidshus sommarhalvåret.

Så min tolkning av texten och olika förhållanden känns inte så entydigt utan bör lämna utrymme för olika prövningar.
 
Dina frågor kan naturligtvis bara Boverket svara på, jag svarar här bara i från sunt förnuft och hur man brukar vilja tolka saker och ting hos dessa verk.

Om man nu har infört principregeln att folkbokföringen skall utgöra omständigheten för att det skall räknas som permanentbostad så tror jag nog att det blir en uppförsbacke att ta striden om att man bara bor där lite ibland, då får man nog välja att skriva sig i utlandet istället som du anger som exempel.

Och situationen att ett hus har låg standard kan verket nog bara ignorera för det skulle i annat fall kunna användas för alla hus i framtiden ettersom det nu bara finns småhus. Därvid kommer det enda som skiljer småhusen åt att vara om man bor där permanent eller inte.

Men det är mina egna tolkningar och jag har inte stor förhoppning att det skall underlättas för oss när det gäller denna så märkliga lag. Energideklaration är ju som alla vet inget som bidrar till något mer än en massa tjänstemän och firmor som kan göra energideklarationerna. Inget nytta för den enskilde, varken säljare eller köpare.
 
Redigerat:
Håller med om att detta är ett mycket märkligt regelverk utifrån att inget behöver åtgärdas och vill man åtgärda något behövs ändå en djupare analys utifrån den specifika fastighetens förutsättningar.
Min egen gissning är att de husköpare som vill analysera och ev. minska sin energiförbrukning vidtar de aktiviteter som krävs oberoende av energikalkyl, men somt sagt det bidrar till landets sysselsättning att införa mera eller mindre "nyttiga! regelverk och utförande kontrollfunktioner ;) Men nu hamnade jag lite vid sidan av TS fråga.
 
Som svar till TS så bör därför följande gälla:

- Grunden är att alla småhus skall energideklareras vid försäljning.
- Dock kan undantag från reglen göras för sk fritidshus och som fritidshus kan bara hus som ingen varit folkbokförda på de senaste 12 månaderna räknas. Så om ert hus har haft någon folkbokförd där så skall ni energideklarera.

Detta är min tolkning baserad på de nya reglerna men sen kan ni ju hoppa över det hela och stoppa ett par tusenlappar i näven på köparen så dom kan köpa lite isolering för pengarna istället. Det ger mer "pang för pengarna" för alla parter inblandade i affären ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.