Det börjar nu bli dags att bestämma datum för byggsamrådet. Frågan är bara hur gör man en energibehovsberäkning eller var hittar man någon som kan göra det åt en?
 
Att "snickra ihop" en själv är idag inte speciellt lätt och programvaran som gör det kostar åtskilliga tusen.
De som kan göra energibehovsberäkningar är ofta konstruktörer, pannleverantörer etc.
 
Misstänkte nog att det inte var så enkelt. Varför skulle något i den här processen vara lätt *suck*. Får försöka leta reda på nån som kan hjälpa oss då.
 
Dokumentet du länkar till från Boverket handlar väl om energideklarationen och inte den energiberäkning som krävs vid bygganmälan eller?

Det är inte så svår att googla sig fram till företag som hjälper till med denna energiberäkning dock.
 
Jag har gjort min beräkning via energiberakning.se, skall ha byggsamrådet om 2veckor, skall bli intressant om de tycker att den duger.
 
Godkände kommunen din beräkning? Tänkte göra samma sak själv.
 
Det var inga problem, kommunen godkände beräkningen och verkade faktiskt tom lite imponerade...kändes skönt att åtminstode tjäna ca:5000 mot att låta någon annan göra beräkningen.

Efter slutbesiktningen måste jag mäta den faktiska elförbrukningen och skicka in dessa resultat till kommunen för att verifiera den teoretiska beräkningen...detta innebär att jag får sätta en separat mätare över bergvärmepumpen och fläktsystemet verkar det som. Får diskutera med elektrikern...
 
Jag fick besked i veckan att kommunen ville ha beräknad energiförbrukning och värmegenomsläppskoefficient. Eftersom man inte kan så mycket om det här fick man panik och letade upp första bästa firma på nätet som gör detta. Control Engineering i Gbg blev det och de tog 3000 plus moms... Synd att man inte kollade här först men de fixade den snabbt, ca 2 dagar, och det ser riktigt bra ut.

Vad fick ni för värden i era beräkningar?
 
Jag fick 37 kWh/m2. Har klistrat in min beräkning nedan.


Klimat och temperatur:

Temperaturdata har hämtats från Bromma. Klimatzon enligt BBR: III.
Dim VinterUteTemperatur = -17.1 grader Celsius.
Inomhustemperatur = 20 grader Celsius.
Sommar Max medeldygn = 16.8 grader Celsius.
Vinter Min medeldygn = -3.7 grader Celsius.

Förluster: Transmission, ventilation, infiltration:

Klimatskärn Area [m2] U-värde Delta-T Värmeförlust
Bef. Golv 57 0.41 12 280 W
Nytt golv 37 0.18 12 80 W
Bef. Tak 57 0.08 37.1 170 W
Nytt tak 37 0.11 37.1 150 W
Väggar 158 0.15 37.1 880 W
Dörrar 6 0.9 37.1 200 W
Fönster 25 1.1 37.1 1020 W

TOTALT 2780 W

Anmärkningar: Bef. Golv har 70mm mineralull. Nytt golv (platta) utföres med 300mm cellplast.
Bef. Tak har 500mm lösull. Nytt tak (snedtak) utföres med 320mm mineralull.
Väggar utföres pss som Skanskas originalkonstruktion (190mm mineralull).

Infiltration vid 50 Pa = 0.6 l/s m2 => 400 W
Totalt ventilationsflöde = 61 l/s => 2700 W
Tappvarmvatten = 500 W
Fastighetsenergi, el = 100 W
Vädring = 4 kWh/m2 år.

Tidskonstant för byggnadens värmetröghet:

Lätt byggnad, tidskonstant = 28 h.

Tillskott “gratisenergi”:

Antal boende = 5. Atemp = 175 m2. Personvärme = 200 W. Hushållsel = 434 W. Varmvatten = 120 W.

Energislag:
Frånluftsvärmepump Comfortzone CE 50, cop=3.5, 5 kW. Spetslast el.
Effekt [W] vid DVUT – Beräknat resultat:

Husets effektbehov

Byggnad (U+V+I) = 5891 W
Tillskott (“gratis”) = 834 W
Radiatorsystem = 5057 W
Tappvarmvatten = 500 W
Summa värme + vv = 5557 W (31.8 W/m2).

Husets energibehov

Balanstemperatur = 15.4 grader Celsius
Gradtimmar = 89 362
Specifik energianvändning = 118 kWh/m2
Energi för varmvatten = 5 250 kWh/år
Energi från värmesystemet = 14 609 kWh/år
Total värmeenergi = 19 859 kWh/år
Hushållsel = 7 375 kWh/år
Fastighetsenergi = 800 kWh/år
Total energi = 28 034 kWh/år.

Husets energibehov med värmepump

Värmepumpens täckningsgrad = 90 %
Värmepumpens energibehov = 3 554 kWh/år
kompletterande el (spets) = 2 051 kWh/år
Energibehov för värme, summa = 5 604 kWh/år
Fastighetsenergi = 800 kWh/år
Specifik energianvändning = 37 kWh/m2
 
nlasse skrev:
Jag fick 37 kWh/m2.
Jag landade också på 37 kWh/m2 i C E:s beräkning. Tycker att det verkar lågt och bra och knappt 9000 kWh/år för ett hus på 225 m2 låter ju helt OK. Borde ju dock ligga där då vårt värmesystem är kanske lite overkill... Kakelugnspanna, luft/vattenpump och solpaneler i ett välisolerat hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.