Ville inte lägga detta inlägg under tråden Hur "lura" Energibehovsberäkningen?  ;) då jag inte främst är ute efter att lura  ;D

Men var finns det ett program där jag kan räkna ut detta?

Jag har läst http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/PG_attachments/BBR_2006_Forslag.pdf
men jag klarar definitivt inte av att göra beräkningen med massor med kryptiska tecken ... :-X :( >:( >:( >:( >:(
 
Hörde från en arkitekt 'på gatan' idag att man alls inte behöver göra någon beräkning ... är detta verkligen riktigt?

David skrev:
Pratar vi om samma lag förresten? Kravet på energibehovsberäkning är ganska nytt och efterlevs olika i olika kommuner. Jag har för mig att den inte fått laga kraft än men det kanske någon här på forumet vet mer om.mvh David
tomtletare skrev:
Det stämmer inte att det finns en sådan begränsning, du kan nog ha glas i hela huset bara du inte förbrukar mer energi än "typhuset". Du måste bara lösa problemet på annat sätt.
Där kommer energibehovsberäkningen in.
Inom normala gränser behövs inte den mer omfattande beräkningen göras utan du kommer lagligt undan med en enklare beräkning.
Hur finner man detta enklare beräkningsunderlag?



 
Hörde från en arkitekt 'på gatan' idag att man alls inte behöver göra någon beräkning ... är detta verkligen riktigt?
Beror på hur kommunen tolkar detta.

Men var finns det ett program där jag kan räkna ut detta?
Det finns program som bland annat Isover säljer men det är inte lätt att beräkna själv.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.