Hej
Ska göra en tillbyggnad på 47m2 till det befintliga huset på 121m2 och har några frågor:
1. Har uppfattat att beräkningen endast behöver göras/uppfyllas för tillbyggnaden. Stämmer det?

2. Tar jag med väggen mot det befintliga huset? Som jag fattat det så räknar man inte den väggen då den angränsar mot vart utrymme. Stämmer det?

3 Enligt kommunen skall jag beräkna hela taket från gipsskivan ut till betångplattan inkl isolering/övr mtrl och alla luftspalter. Huset/tillbyggnaden har en kallvind. Hur gör jag med den "luftspalten". Genomsnittlig tjocklek på "luftspalten" vindsutrymmet är 1050mm. Lägger jag in det när jag räknar U för taket blir det väldigt bra värde typ 0,018.
Är det rimligt att räkna på detta sätt eller finns det nått ekvivalentvärde som skall nyttjas för kallvind?

4. Kan jag nyttja alternativmetoden enlö BBR18 9.4 för denna tillbyggnad? Eller gäller 9.4 endast vid total Atemp<100m2 alltså befintligt hus+tillbyggnad mindre än 100m2?

5 Har ev tänkt att inreda en del av vinden som varmförråd. Och då endast ha kanske 6-8 grader i utrymmet. Om jag skulle göra det krävs energibalansberäkning för detta utrymme? Eller är det att jämställa med garage? Problemet är den låga takvinkeln som ger låg takhöjd och jag vill endast isoleria i befintliga takstolar och inte sala på något extra.

6 Om jag skulle inreda vinden med varmförråd i tillbyggnaden hur skall jag då räkna?
Kan jag räkna på isoleringen i bjälklaget för tillbyggnaden och bortse från isoleringen i yttertaket på varmförrådet. Eller är det yttertaket som skall beräknas som del i klimatskärmen. Trots att förrådet endast skall hålla 6-8gr?

Isoleringen blir i stort sett enligt följande:
Ytterväggar enligt ISOVER Y:202 med ca 270mm isolering U 0,15
Bjälklag enligt ISOVER M:202 320 mm isolering (420 mm i kattvind) U 0.17-0,15
Yttertak enligt Isover ISOVER S201 195+45mm isolering ca U 0,15

Tack på förhand.

(La denna tidigare på Tillbyggnad men den passar nog bättre här Admin kan ta bort på tillbyggnad)
 
Hej igen detta verkar vara knepigt, inget svar ännu!
Några svar har jag fått tag i på annat stället.
1 Beräkningen behöver bara göras på tillbyggnad.
2 Den befintliga väggen mot huset "finns inte" den angränsar nämligen mot varmt utrymme.
3 Det som finns ovanför takisoleringen, "ventilerat vindsutrymme" skall räknas bidra med ett värmemotstånd R på mellan 0,0,6 och 0,3 enligt ISO-6946, "normalt" räknar man med 0,2
4 Ja jag kan nyttja alternativmetod om jag så önskar på mindre tillbyggnad
5 Nej behöver ej detta. Endast utrymme som skall värmas till mer äm 10grader

Då återstår bara fråga 6 att få svar på. Någon Byggnadsingenjör med isolering/energiprestanda som fritidsintresse? ;-)
 
Har du inte själv svarat på 6:an? Att det inte behöver räknas med när det är under 10 grader? Antagligen är det mer komplicerat än så eftersom du ska hålla 6-8 grader - dvs betydligt varmare än en kallvind, men det verkar inte finnas någon modell för det. (fanns iallafall inte att välja i Rockwools program) - lika för grunden - där borde en variabel för något annat än "utomhusklimat" gå att välja....
 
Varför göra en beräkning, när du kan klara dig med att redovisa värden för de olika byggnadsdelarna enligt BBR 9:4?
 
volvo skrev:
Varför göra en beräkning, när du kan klara dig med att redovisa värden för de olika byggnadsdelarna enligt BBR 9:4?
Även för tillbyggnader över 100 kvm?
 
Lars K skrev:
Även för tillbyggnader över 100 kvm?
Nu är ju TS tillbyggnad på mindre än 100 kvm? 9:4 används för tillbyggnader under 100 kvm och vissa uppfylda kriterier...
 
Men om byggnaden är eluppvärmd är det tuffa krav till u-värdena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.