Jag bor sedan 2015 i ett gavelradhus byggt 1959. Jag har dom senaste åren helrenoverat detta. Dom flesta större projekten är nu avklarade och då finns det ju tankeutrymme över till dom lite mer komplexa frågorna.

Det jag fastnat på just nu är främst det faktum att jag blåser ut ett par tusen kWh i fria luften per år.Jag har funderat i flertalet år men inte kommit fram till någon perfekt lösning. I övrigt läcker nog huset en hel del värme här och där.

Lite info om huset:
  • Tvärgående bärande väggar i lättbetong, gavelvägg ca 20cm
  • Utfacksväggar i 10cm stramit, putsat
  • Kopplade 2-glasfönster, 30-40% av utfacksväggarnas yta är glas.
  • Platt tak, isolerat med 5cm stramit samt ca 10-15cm kutterspån.begränsat vindsutrymme, främst i låga änden. Papptak
  • Krypgrund på betongbjälklag isolerat med kutterspån
  • 120m2 boa i 2 plan
  • Bevarandeklassat utseende, på utsidan

Dom åtgärder som gjorts på huset är :
  • Jag har snart byggt om alla kopplade fönster med isolerglaskasset, bågar och karmar var fina så att jag behöll dom och fräste in en 2 glas isolerglaskasset med u-värde runt 1.0 och kunde på så vis bibehålla husets utseende fullt ut.
  • Gavelvägg ”tilläggsisolerad” med ”isolergips” av tidigare ägare ca 30mm polyuretan
  • Vind tilläggsisolerad på ungefär 70% av ytan med 100mm glasfiberull
  • Bjälklag tilläggsisolerat med 100mm frigolit i krypgrund
  • Självdrag utbytt mot F-ventilation, 2 paxfläktar på wc och tvättstuga samt kanalfläkt från klk och badrum. Tilluftsventiler från Frescati utrustade med flimmerfilter.
  • Contura kamin installerad, ca 6kw nominell effekt

Då huset är uppvärmt med fjärrvärme är den mest självklara lösning att byta ut f-ventilationen mot en FTX. Den investeringen är dock helt omöjlig att räkna hem, har en total fjärrvärmeförbrukning runt 16-17 MWh, av dessa är ca 11-12MWh uppvärmning och i en ideal situation kan jag spara kanske 3 av dessa med en FTX. I pengar innebär det runt 2000kr per år sparat, driftskostnaden för en FTX lär dock ligga runt 1500kr, finns inga pengar att hämta där.

Nu till min fråga, har någon förslag på vad jag kan använda mina ventilationsluft till där jag skapar ett värde utan någon större investerering och driftskostnad? Finns det någon annan enkel åtgärd jag kan ta till för att bättra på energiförbrukningen i radhuset?
jag försökt tänkt utanför boxen och har övervägt att göra ett enklare platt växthus på taket som jag låter ventilationsluften passera genom för att hålla varmt året runt, har nån provat något liknande ?

Blev lite långt men kom kom gärna med förslag och tankar på ovanstående, tänker jag helt galet på någon punkt ?
 
Ventilation (FTX) installeras i befintliga hus enbart för bättre ventilation och komfort. Precis som du konstaterat går det inte att räkna hem utifrån energibesparing.

Kommer inte på ngn snabb enkel besparingsfix.

Problemet med gamla hus är att alla delar behöver förbättras. Fönster står t ex oftast inte för mer än 10-20% av husets värmeförluster. Så även om man byter till fönster med u-värde 0 så är besparingspotentialen inte mer än max 20% av tot uppvärmning, dvs i TS fall ca 2200-2400 kWh/år. I realiteten kanske 1000 kWh/år.
Ventilationen står för ca 20%, och att komma ner i noll förlust är svårt. Med FLVP kan man faktiskt gå med lite vinst energimässigt, men det är ju ett betydligt dyrare alternativ till FTX.
Sedan väggar, golv och tak står också för ca 20% vardera.

Tycker att idén med uppväxt växthus på taket var kul. :cool:
Förmodligen kan man förvänta sig mkt imma på glasen under vintern då den varma och fuktiga inomhusluften kondenserar på de kalla glasen, men det kan man kanske acceptera i ett växthus. Rejäl taklutning bör förhindra takdropp.
Det finns ju varmgrunder som värms och ventileras med inomhusluften/frånluften så varför inte ett växthus?
Misstänker att tropikarier också får kondens på glasen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.