Jag är i tagen för att minska mina elräkningar och jag bor på en liten gård i en hallands länga samt ett gästhus,verkstad bla.Huset är charmigt men det är många åtgärder som behövs för att det ska vara bättre.Idag har vi 2glas,rätt dragiga golv,inte tilläggsisolerat max 15 cm och det är klart att man skulle kunna lägga krutet där delvis.Är inne på pelletspanna men då blir det ju frågan om konvertering,kanske bättre med luft-vatten pump?Jaa det finns så mycket att man blir helt yr i huvudet.Idag värms huset av en luft-luft fläkt samt braskamin och vedspis.Har även funderingar på att köpa delar i vindkraftverk det skulle ändå löna sig eftersom jag halverar el priset.Finns det någon därute som kan komma med lite kloka råd samt kostnader skulle jag vara jätte tacksam;
 
H
Har du vattenburet värmesystem och skorsten med fler pipor?
Luftvärmepump ger den billigaste värmen av alla alternativ förutom ved, men passar inte i alla hus.
 
vickevira skrev:
Jag är i tagen för att minska mina elräkningar och jag bor på en liten gård i en hallands länga samt ett gästhus,verkstad bla.Huset är charmigt men det är många åtgärder som behövs för att det ska vara bättre.Idag har vi 2glas,rätt dragiga golv,inte tilläggsisolerat max 15 cm och det är klart att man skulle kunna lägga krutet där delvis.Är inne på pelletspanna men då blir det ju frågan om konvertering,kanske bättre med luft-vatten pump?Jaa det finns så mycket att man blir helt yr i huvudet.Idag värms huset av en luft-luft fläkt samt braskamin och vedspis.Har även funderingar på att köpa delar i vindkraftverk det skulle ändå löna sig eftersom jag halverar el priset.Finns det någon därute som kan komma med lite kloka råd samt kostnader skulle jag vara jätte tacksam;
Jag misstänker att dygnen då det är kallare än -10 grader inte är många på ett år, så Luft / luft VP rätt metod.
Satsa krutet på att minska energibehovt i huset istället. Isolera golv och tak, måla och täta fönstren, kanske rent av bryta bort fönsterfodren och dreva om fönstren också. Att byta fönster är ofta överskattat.

Räcker det inte med 1 VP, så kanske man helt enkelt monterar 2 stycken, en i var ända på huset. Blir billigare än att bygga komplett pannrum.

Mats
 
Tack för svar det var en sak jag glömde att berätta,vi står inför en tillbyggnad av bla badrum och där hade man kunnat lägga värmegolv då,vatttenenburet system.Kanske är en luft-vatten pump ett bra alt då får jag ju även varmvatten.Kanske inte behöver konvertera hela huset?...Ang fönstren så har jag hört att man kan lägga påextra fönster på redan befintliga är det en bra metod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.