Jag satt och läste en villatidning på en kompis dass och såg något om att alla hus som bhggs, säljs eller hyrs ut efter 1 januari i år måste ha något slags energideklaration (eller "certifikat" eller liknande). Denna skulle visst kosta ca 5000:- att låta göra. Jag håller på att köpa hus nu, men har inte sett någt sånt här på huset vi kollat (förutom att senaste årets elförbrukning som brukar stå i annonsen). Var kan jag läsa mer om detta och vad heter pappret? Om det saknas borde jag väl kunna dra av det på priset efter budgivning?
 
Det gäller från 1 januari 2009, inte 2008.

Du kan läsa mer på:

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2938&epslanguage=SV

PS. Det är fult att redan vid budgivning tänka att man inte ska stå för sitt bud. Ser man något fel ska man ta upp det redan då, inte vänta tills man vunnit och då pruta. Det är en ful taktit för att tjäna några tusenlappar (bara 5000 i detta fall) och det borgar knappast för någon lyckad affär. Om du inte övertygas av moraliska argument, så kan du tänka på att du antagligen ska ha med säljarna att göra även efter avslutad affär.
 
Tack för länken! Precis vad jag sökte. Bra, det dröjer ett år.

P.S. Dina moralkakor kan du gärna ta själv, kanske till förmiddagskaffet ;) Skämt åsido, huset är redan köpt, budet klart och säljaren bor kvar i byn, så något 5000:- prut hade jag inte tänkt göra. Tack ändå. D.S.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.