Kan någon förklara varför min jordfelsbrytare inte vill släppa på ström på alla faserna efter jag använt testknappen?

Jag har ström in på alla faserna i JFB så det är ingen säkring som gett upp.
 
Du har ett fel på JFB om den inte släpper igenom strömmen och bör därför bytas ut.
 
Den ska alltså fungera precis som vanligt efter ett test, den behöver inte återhämta sig eller så?

Kan det vara något fel i systemet som sabbat den eller är det bara ren otur? Det är första gången jag testar därav frågan. Det är en undercentral som har en trafo för belysning och matning till strömbrytare+1 uttag i samma dosa och till sist belysning i ett litet rum samt några uttag där.

Jag har brutit strömmen till centralen nu men är det någon fara att använda den som den är?
 
Prova att motionera JFBn ett par gånger för att se om fasen återkommer. Det är sällsynt, men det händer att JFBer går sönder på detta vis och det kan ev härledas till att den inte motionerats på bra länge. Ser du minsta tecken på att den fortsätter glappa så byt. Det är då bra om det är en fas som inte kopplar längre, det skulle varit värre om det var nollan.
 
Efter testen ska den omedelbart vara lika som före. Så är du säker på att du har hela säkringar på den matande sidan så är JFB trasig. Jag kan ju nämna att vissa fabrikat/modeller har "plastdetaljer" inne i JFB som av lite tveksam kvalitet och det är, om än inte vanligt, dock inte sällsynt med JFB som går sönder.
 
Jag har provat att motionera ca 20ggr utan framgång. Jag mätte spänning på inkommande plintar på JFB så jag är 100% på att där är ström in.

Fabrikatet är Rogy, vet ej hur det står sig men det blir inte en sådan JFB iaf :)
 
Det är en Kinesisk JFB ur det lägsta sortimentet så nästan oavsett vad du köper så köper du upp dig (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.