Blev rekommenderad cuprinol fasadfärg plus till en ny träfasad av personalen. Iom att virket jag köper är grundmålat menade hon att det räcker med en strykning. Hon tyckte att man skulle måla först när panelen var uppspikad. Eftersom det är en spontad panel så menade hon att det kunde bli bekymmersamt att få i den om den är målad och då panelen redan är grundad i samma kulör som jag ska måla med, så kommer det inte att synas.

Stämmer det att det räcker med en strykning?
Ska man verkligen undvika att måla denna typ av fasad innan man har satt upp den?
 
Redigerat:
Brukar ju se sådär ut när trät krymper om man inte målat en sväng innan man sätter upp panelen. Sen vet jag inte om det är överkurs, men på stående panel brukar jag låta ändträt dra i lite grundolja innan också
 
Gäller liggande panel. Hon menade att det inte skulle synas om träet krymper du den är grundmålat vit och jag stryker en gång med vitt. Vad tror ni?

Har ni kollat produkten som att det räcker att måla en gång om virket redan är grundat?
 
Nja, jag har nog aldrig hört någon som bara målar en 1 strykning efter grundning. Vad jag fått lära mig och gör är att grunda, mellan stryka (innan uppsättning av panelen) och en sista strykning när panel är på plats. Tror det gäller alla färger! Vad står det på burken?
 
Det är ju grundfärg och färg i ett, så man behöver inte grunda. Står dock inte att om det redan är grundat räcker med en strykning. Oklart helt enkelt.
 
Men det färdiggrundade virket är väl enbart målat med vanlig grundfärg och kommer inte att hålla mycket längre än ett par månader?
Jag hade kört på med ett lager fasadfärg, före uppsättning och sen ett varv till när det sitter på plats. Du behöver ju inte lägga på jättetjockt med färg så spont inte går att få ihop!
 
Fälj anvisningen. Oavsett om du målar redan målat trä eller om det är nytt ska du måla två gånger. Följa tillverkarens anvisning brukar bli bra. Fabriksgrundat virke ger jag inte mycket för, jag skulle grunda det ändå om jag använde färg som behöver grundfärg (inte cuprinol plus då)
 
Om du har kostat på dig en riktig fabriksgrundning (ca 60 mym tjock alkydgrund) så är det i min ringa mening lite dumt att snåla på toppstrykningen (även om butikspersonalen säger att det är OK). 2 gånger ger alltid bättre och mer långvarigt resultat.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Har nu gjort som ni föreslagit, d.v.s. målat den före uppsättning. Kommer att sätta upp den i veckan.

Har nu ytterligare en fråga. Jag kommer att måla en gång till när allt är uppe. Kan jag måla med ett annat fabrikat då? Denna färg jag använt fick bottenbetyg i folksams färgtest, så jag funderar på att toppstryka med någon av de färger de rekommenderade. Skulle det fungera?
 
Använd samma färg och ta Folksams resultat med en nypa salt. Det finns så mycket mera som påverkar vid målning.
Har motsvarande färg men med varumärke Nordsjö och vi målade första gången med den 2004 på ett gästhus. Ännu inget behov av ommålning eller tvätt av panelvirket. Vindskivorna började bli lite fula, men med tvätt förra året så är de fina igen. Men jag säger inte att Folksams tester är felaktiga utan att de kanske inte säger hela sanningen hur en färg fungerar i praktiken.
 
Jag hade kört samma färg även när det är uppsatt. Skulle du få problem, är det i princip omöjligt att kunna utnyttja någon garanti, för färgtillverkarna kommer att skylla på varandra.
Folksams tester hade jag inte litat så mycket på. Var din färg så dålig, hade den förmodligen försvunnit från marknaden och kommit tillbaks med nytt recept.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.