Håller på med badrumsbygget i källaren och fortsätter en gammal fråga (http://www.byggahus.se/forum/byggma...lken-puts-faerg-som-anvaents-i-kaellaren.html) i denna tråden då ämnet ändrat riktning något

Tidigare hade jag funderingar om vilken färg som använts och om jag kunde putsa över den, men nu blev det så att det mesta puts och lös färg har rivits ner i stället, så nu skall jag putsa väggarna och funderar på vilken puts som skall användas. Då jag är ny på "stenhus" så har jag läst lite på forumet och nätet men inte blivit mycket klokare än att man inte kan putsa med "hårdare" puts än vad befintlig vägg orkar med.

Jag har två väggar som måste fixas till.

1. Ytterväggen är helt klart reparerad (putsad och målad) på ett ställe men inte ett annat. Rummet har tidigare varit två förråd och väggen mellan dessa har jag rivit och flyttat för att få ett större rum. På bifogad bild så är den vänstra delen klart nyare, antagligen cement eller KC för det är benhårt. Högra sidan är också mer eller mindre rensad på färg och puts, men här är en mycket klenare puts. Man ser i skiten att det är två lager, det understa är kanske kalk, grunden till huset är nog lagt ca 1918, som ni ser är jag inne på grundmuren som verkar bestå av bruk och sten. Denna väggen vill jag putsa och måla.

2. Två innerväggar är rensade ner till teglet, tegel och bruk i fogarna känns väldigt klent. Ena tegelväggen, kortsida med dörr skall putsas och målas. Den större tegelväggen skall jag bara fylla upp de värsta groparna i sen fästa våtrumsskiva här för att kakla, känns som det enklaste och snabbaste sättet att få kakelfärdig yta.

Nu är frågan, finns det en putstyp jag kan satsa på här, framförallt för ytterväggen?
 
  • IMG_3406.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det nu är en blandning av putstyper + att jag skall köra tegelväggen, funkar det att då köra ett KC putsbruk C? Eller kan man bara köra det på tidigare KC ytor?
 
Vanligt putsbruk B fungerar alldeles utmärkt. Dock under förutsättning att du inte putsar på ett "mjukare" bruk.
 
Du får alltså inte slänga på ett hårdare bruk än det du har bakom. har du en ren tegelvägg funkar alltså Bbruk. ska du däremot laga väggen på bild (som jag precis såg):) får du alltså se till att inte få på ett hårdare bruk än det under. I gamla källare är det inte ovanligt att det är putsat med vanligt kalkbruk (dvs ingen cement finns i bruket) och då får du heller inte laga på den ytan med ett bruk som innehåller cement. Alternativt kan du rensa väggen helt från gammal puts och gå på med nytt bruk.
Du har alltså traditionellt kalkbruk, sen kommer putsbruk C (innehåller lite cement), Putsbruk B (lite mer cement) och cementbruk A (mycket cement).
 
  • Gilla
Nemloh
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Efter rekommendation på bygghandeln kör jag på C bruk för säkerhets skull. Väggen som skall lagas är putsad med minst två olika putstyper, en som gick lätt att knacka ner och en som inte går att få bort utan extremmycket våld, gissar på att det var kalk respektive cementbaserat. Likaså är fogarna i tegelväggen ganska klena så han rekommenderade en lite mildare puts. Så jag får bara hoppas på att det som nu sitter kvar är cement eller någon kc variant och så får vi se om ett tag om det ramlar ner igen.... :)
 
MMR skrev:
Tack för hjälpen. Efter rekommendation på bygghandeln kör jag på C bruk för säkerhets skull. Väggen som skall lagas är putsad med minst två olika putstyper, en som gick lätt att knacka ner och en som inte går att få bort utan extremmycket våld, gissar på att det var kalk respektive cementbaserat. Likaså är fogarna i tegelväggen ganska klena så han rekommenderade en lite mildare puts. Så jag får bara hoppas på att det som nu sitter kvar är cement eller någon kc variant och så får vi se om ett tag om det ramlar ner igen.... :)
Hej MMR,

Liten nyfiken på hur det gick för dig med din vägg?

Står med ett hus från 1924 som har källarväggar som är putsade och som släpper. Känns väldigt poröst, vill dock inte knacka ner allt ut laga det som är värst.
 
Än så länge håller det uppe :) Målad med silikatfärg och ser bra ut.

Knackade som sagt ner allt löst (se bilden ovan) och putsade upp väggen på nytt
 
Jag har skummat igenom forumet, men mitt fall täcks inte riktigt här.

Min källare har kalkputs från -58 som målats med plastfärg. Färgen har flagnat och tidigare ägare försökte blåsa bort den med högtryckstvätt med måttlig framgång.
Resultatet är nu att jag kan skrapa ner putsen med fingertoppen, både på väggar och i tak.

En firma jag pratade med tyckte det räckte att ta bort färgen och armeringsputsa väggarna. Dock har vi inget rot kvar så det lutar åt att jag får vässa lädret.
Vad är enklast och bäst att göra som lekman?

1) Armeringsputsa själv
2) knacka ner puts och putsa på nytt
3) Övriga förslag

(i taket som också är putsat tänkte jag sätta gipsskivor mot träreglar (ovan mark) som jag fäster i betongen bakom putsen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.