Hej,

I vårt badrum på övervåningen så har vi ett litet element ( vattenburet, fjärrvärme ) . Det står på max 5/5 men endast den högra delen av elementet blir varmt den vänstra delen är knappt ljummen. Jag hör även hur det rinner vatten där inne vilket jag inte gör i resterande delar av huset i de andra elementeten.

Bifogar även bilder. Är det något jag ska skruva på eller göra för att få hela elementet att bli varmt ?

Mvh Anders

Vattenburet element i badrum med högerdel varm och vänsterdel ljummen, termostat inställd på max.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenburet element i badrum, termostat inställd på max, endast höger sida verkar varm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fyll på vatten i systemet och lufta radiatorn. Det borde sitta en tryckmätare nånstans vid fjärrvärmecentralen. Vad visar den?
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Hur och vart fyller man på vatten och hur mycket ? Tar kort på fjärrvärmecentralen när jag kommer hem. Och hur luftar man radiatorn ?

Tack på förhand
 
På vänster sida (vita knoppen bild 2) är en liten ventil, du kan använda en skruvmejsel lossa den ett 1/2 varv.
Ut kommer det luft och efter en stund vatten, när det bara kommer vatten så stäng skruven, håll ett glas under för att samla upp vattnet.
Kommer det ingen luft eller vatten så har du för lite tryck i systemet.
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Tack så mycket, gör detta direkt jag kommer hem. Förlåt för alla dumma frågor... Uppskattar er hjälp så mycket ! Kommer vattnet ut vid den vita pluppen eller någon annanstans?
 
Vattnet kommer ur ett litet hål på den vita pluppen. Håll en mugg under.
Men börja med att kolla trycket/vattennivån så du inte släpper in luft istället för ut.
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Vad ska trycket vara på mätaren för att det ska va "bra" tillräckligt?
 
Det beror på hur högt det är från mätaren till högsta punkten i värmesystemet, men drygt 0,5 - drygt 1 bar brukar vara tillräckligt.
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Tack, tar en bild på fjärrvärmen när jag kommer hem för att få input innan jag börjar skruva/fylla på vattem
 
useless useless skrev:
Det beror på hur högt det är från mätaren till högsta punkten i värmesystemet, men drygt 0,5 - drygt 1 bar brukar vara tillräckligt.
Manometer för vattentryck märkt "TERMIX" visar ungefär 2 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det va luft i elementet, så efter att ha luftat det så funkar det utmärkt. Tack för hjälpen ha en trevlig kväll
 
  • Gilla
bearmaniac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.