Ska bygga ett trädäck som inte får vara högre än 100mmm pga altandörren. Just nu ligger det cementplattor där trädäcket ska stå. Eftersom cementplattorna legat där i många år och de är fortfarande jämna tänkte jag lägga trädäcket direkt på plattorna. Detta för enkelhetens skull.
Det hela ligger under tak.

Tänkte köra med 45x70 regel och 28x120 trall och 28x95 täcksidor (de får bli 3mm för korta)

Funderingar:
Räcker det med att lägga reglerna direkt på plattorna och sedan bara skruva på trallen?
Ger det extra stöd om jag skruvar dit en massa vinkeljärn mellan regler och täckbrädorna?
 
Lägg en inre och yttre bärlina av samma dimension som reglarna, så du får ett vridstyvt ramverk. Det blir inte mycket extra jobb, men mycket bättre än att bara ha reglar utan annan fästning till varandra än trallen, om du nu tänkt så.
När du har din ram, lägg på trall och skruva som vanligt. Se till att allt verkligen ligger i våg innan också.

Eftersom allt ligger direkt på plattorna, håller det utan problem, enligt min åsikt. Däremot kan du ju fundera på det här med fukt/vatten nerifrån. Att lägga något mellan plattor och reglar för att hindra fukt och väta att ta sig upp i träet är nog bra. Och vissa kanske dessutom säger att du måste ta bort plattor och gräva djupare under... Vi får se. :)
 
Nä, tror inte att det är nån fara att det ligger rätt på plattorna, det lilla vatten som kommer rinner säkert ner mellan plattorna. Och virket är ju tryckt så det håller ju bra länge fastän det är utsatt för lite fukt...

Kör på bara!
 
kommer nog att köra med reglerna direkt på plattorna. Dock kommer jag att använda mig av tipset med bärlinan i samma dimension som regler och skruva ihop med vinkeljärn.
 
enklast annars är att du gör småbitar på ca 5X5 cm av vanlig takpapp och lägger mellan reglar och plattor med säg 30 cm luckaså behöver du inte oroa dig för fuktvandring heller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.