Här kommer en bild på den senaste idén. För att husets utsida skall behålla den estetiska balansen måste vi ha ett fönster på kökets kortsida (det lilla fönstret mellan väggskåpen).

De stora dörrarna överst på planritningen är valv till resten av huset. Skåpet till höger om diskhon är en diskmaskin. Kyl och frys står separat från resten av kökskroppen. Det som inte syns under bänkskivan som bildar en halvö är ett hörnskåp och en rad 60-lådor.

Bänkskivan skall gå i en förlängning av den korta väggen bakom hörnväggskåpet så att man skall kunna sitta där på en pall.

 
  • kok11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer planritningen...
 
  • kok12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ganska bra ut tycker jag. men möjligen lite långt från spisen till kylskåpet.

Om du tänker dig arbetstrianglar för olika aktiviteter. Vid matlagning tänker man sig gärna då en triangel spis- diskho- kylskåp. Även utrymme för kastruller o liknande bör man tänka in i den triangeln (dom ser jag inte var du tänker dig i denna ritning).

På samma sätt kan man tänka sig en arbetstriangel matbord- diskho, diskmaskin, vid avdukning. Den ser bra ut tycker jag om man tänker sig en mellan station på bardisken. Sedan kommer ju momentet att ta ur diskmaskinen till skåp och lådor. Där är jag också lite tveksam om du har placering för porslin etc i rimlig närhet till diskmaskinen.

Allt kan man nog inte räkma med att få till på en given yta.
 
nikasp
Det är svårt som fasen att få till allt bra. Tycker dock att det är skönt att ha en avställningsyta alldeles bredvid kylskåpet. Nu kommer du att få vända dig dig om flera gånger för att tömma påsarna som du ställer på bänksnutten bakom ryggen.
 
Diskmaskinen bör du ha till vänster om diskhoarna. Som du har ritat det nu kommer du hela tiden att få luckan i vägen. Personligen är jag inte förtjust i att ha hörnställda spisar. Tycker det blir trångt, speciellt om man är fler som ska röra i grytorna.
Väggsnutten bakom hörnskåpet blev inte bra, byt ut hörnskåpet mot IKEAs jalusiskåp från bänk till tak, eller sätt öppna hyllor där i stället.

Ytterligare ett förslag från mig finns på http://www.anitha.se/kok5.fpf(såg du mitt förra förslag kok4.fpf? Min favorit, men kan bero på att det liknar mitt kök mest - där jag stortrivs)
 
Jag tycker det ser bra ut med de förutsättningar du har! Arbetstriangeln är bra, kanske något långt till kyl/frys, men det är OK, man kan som sagt inte få ALLT.

Att det skulle vara jobbigt att packa in matvaror förstår jag inte. Jag skulle i alla fall aldrig ställa matkassen på en bänk, känns inte så fräscht. Jag ställer helt enkelt matkassen på en stol som jag flyttat till lämplig plats. Inte särskilt betungande.

Att ha hällen i hörnet är inte alls negativt, tycker jag. Hur många gånger står man två vuxna och rör i grytorna SAMTIDIGT?? Jag har då aldrig varit med om det... Däremot med barnen, och det finns det plats för. Det viktigaste är att ha rejäla arbetsytor, och det har du.

Det finns en mycket positiv aspekt med hörnhäll. Har man den i hörnet sprider det MINST matos av alla ställen eftersom du har två väggar "runtom" (har vi precis fått lära oss av köksexperterna ;-)). Dessutom utnyttjar man faktiskt hörnet och får mer arbetsyta.

Däremot skulle jag kanske tänka om vad gäller fläktkåpan, särskilt om du vill ha mer förvaring (och vem vill inte ha det?). Varför inte ha överskåp hela vägen och installera en sådan där "osynlig" fläkt som sitter under skåpet? Det börjar ändå kännas lite omodernt med stora åbäken till spiskåpor, integrerat kommer mer och mer. Mycket funktionellt!

Att diskmaskinen är på höger sida ser jag inte heller som ett större problem, visst, det skulle kunna vara lite bättre på vänster sida, men man har väl ändå inte luckan nedfälld förutom då man står och packar i den? I detta fall skulle jag prioritera att luckorna sitter med balans vad gäller storlek och mått.  

Lycka till!  :)
 
Mina synpunkter:

Skåp 15 (hörnöverskåp) Kommer antagligen att bli en skräpsamlarvrå eftersom det är djupt med trång dörr. Varför inte fortsätta med vanliga överskåp ända fram till väggsnutten?

Hörnställda spisar är inte heller något jag gillar.
Om man ändå vill ha det så tycker jag att man bör överväga att bygga en sved vägg i hörnan. Annars kommer fläktkåpan att hänga långt från väggen och blir tvungen att hängas i taket (vilket inte alltid blir stabilt och snyggt) Det blir svårstädat på väggar och bänk bakom spisen.

Jag vill också tala varmt för att ha skåp 'ända till atk eftersom det är mer lättstädat och ger mer förvaring.
 
Hej kära forummedlemmar! Tackar för alla sypunkter. Jag skall rita om köket lite och plocka bort hönskåpet i ändan och fortsätta med vanliga skåp. Ska även tänka på det här med en vägg bakom spisfläkten, måste ju gå att lösa på ett snyggt sätt.

Väggskåpen är IKEA:s högsta (92cm) och ovanför dem kanske man skulle sätta en täcklist, vad vet jag, sådant man får prova i efterhand kanske?

"Hemmapularen" var tveksam till att jag hade placering för porslin etc i rimlig närhet till diskmaskinen. Svaret på det är ja. Skåpen är precis ovanför och lådor för bestick är intill diskmaskinen.

Fortsätt gärna kommentera och "Datorgumman", jag kommer att titta på din senaste ritning i kväll när jag är hemma.
 
Planerade också att ha hällen i hörnet på vårt nya kök, men efter att ha varit och snackat med Ikea och fått en specialbänkskiva offererad så avstod vi från den idéen. Kostnaden var över 3000:- + 6 veckors leveranstid.
 
Här har jag nu lagt upp en liten korrigerad version av den översta bilden. Har plockat bort hörn-väggskåpet och väggen bakom detta.

Har fortfarande ett problem kvar: Var skall micron stå? Vill inte inverka på kökets bänkyta och nuvarande design i stort. Hjälp mig!

http://hem1.passagen.se/aapa/kok6.zip
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.