Jag köpte i förra veckan ett nytt element på 400W till vårt isolerade uteförråd.

Om jag har förstått det rätt så borde det ha en förbrukning på 9,6 kWh per dygn om det går på full effekt hela tiden (400x24/1000=9,6).

Jag har termostaten inställd på 15 grader och förbrukningen har de tre dagar jag haft elementet legat på just 9,6 eller 9,7 kWh/dygn.

Så nu till min dumma fråga. Borde jag inte kunna höja till exempelvis 20 grader utan att öka förbrukningen? Eftersom elementet redan ger full effekt vid 15 grader och det kan ju inte ge mer än 400W. Eller tänker jag helt knasigt?
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Uppenbarligen orkar elementet inte att få upp temperaturen till den inställda. Du kan givetvis öka till 20 på termostaten, men temperature kommer inte att gå upp till det förrän utomhustempen går upp.

Men du borde kanske kontrollera vilken temperatur som uppnås.
 
  • Gilla
Bragul och 7 till
  • Laddar…
Om elementet går på full effekt redan med den inställning du har kvittar det om du ställer in en högre temperatur. Elementet har inte kapacitet att värma mer än det gör. Vilken temperatur blir det? Kommer du upp i 15 grader?

Om du just har ställt dit det och förrådet var ouppvärmt förut kan det ta några dagar innan allt värmts upp. I så fall kan förbrukningen gå ner något om ett par dagar. Men troligen kommer det få svårt att hålla 20, eller ens 15, grader när det blir kallt ute om det får kämpa så hårt redan nu.
 
  • Gilla
Kluffe och 2 till
  • Laddar…
Det spelar ingen roll vilken högre temperatur du ställer termostaten på eftersom elementet på full effekt konstant inte klara att värma upp till mer än 15 grader om det du säger är sant.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla snabba och bra svar.

Jag har två olika termometrar där inne. Och den ena visar 15,9 och den andra 14,7, så någonstans där mittemellan skulle jag tro är korrekt. Så elementet klarar att värma till typ 15 grader, men det verkar få kämpa för att hålla tempen däromkring.
 
  • Gilla
Turpen
  • Laddar…
Varför behöver du ha så mycket som 15 grader i ett uteförråd? Jag har mitt isolerade förråd på runt 6 grader och tycker den drar mycket ström...
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Fast om det bara når upp till nätt o jämnt 15 nu. Så kanske det inte ens orkar över noll när det blir -20 utomhus.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Mitt inlägg har väl egentligen inte något med TS fråga att göra, men det är lite lustigt det där med temperatur och utrymmen. Vi har ett uthus som matförråd och det enda som genererar värme där är en frysbox. Det är sällan vi behöver slå på en extra frostvakt för att inte vattnet skall frysa där. Annars håller rummet med frysboxen 3-5 grader hela vintern igenom (gissa var ölförrådet finns). Är väl just de tillfällen med kallare än -10 under mer än en vecka som det krävs lite stöttning.

Fysikern i mig funderar på det @hempularen skriver, är det så att man kan se det tämligen linjärt, eller är det större möjlighet att elementet TS har kan hålla temperaturen över nollan när det är svinkallt än det klarar att ta sig över 15 grader nu när det är varmare ute?
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det blir spännande att se hur det blir sen när det blir minusgrader ute. Jag kan återkomma i denna tråd.

Varför jag vill ha runt 15 grader är för att förvarar oljor, färg och sånt där. Sen har jag alla mina maskiner och verktyg där. Så jag snickrar och fixar en hel del där inne. Då är det skönt om det inte är för kallt.
 
  • Gilla
Bragul och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Mitt inlägg har väl egentligen inte något med TS fråga att göra, men det är lite lustigt det där med temperatur och utrymmen. Vi har ett uthus som matförråd och det enda som genererar värme där är en frysbox. Det är sällan vi behöver slå på en extra frostvakt för att inte vattnet skall frysa där. Annars håller rummet med frysboxen 3-5 grader hela vintern igenom (gissa var ölförrådet finns). Är väl just de tillfällen med kallare än -10 under mer än en vecka som det krävs lite stöttning.

Fysikern i mig funderar på det @hempularen skriver, är det så att man kan se det tämligen linjärt, eller är det större möjlighet att elementet TS har kan hålla temperaturen över nollan när det är svinkallt än det klarar att ta sig över 15 grader nu när det är varmare ute?
Nja, det är inte helt linjärt eller lätt att förklara men det finns också en massa andra faktorer som spelar in. Vinden påverkar värmeavledningen kraftigt och så kan även en stjärnklar himmel med utstrålning mot rymden göra. Att hålla över nollan är ofta enkelt gjort genom att utnyttja den omvandling som sker när vatten övergår till is. För detta krävs att stora mängder energi leds bort och ett gammalt knep för växthus är att fylla upp en vattentunna när det är risk för frostnätter. För saker som står utomhus kan en filt stjärnklara nätter hjälpa. Om jag var TS skulle jag ställa färghinkarna i frigolitlådor tillsammans med en dunk vatten.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
A Allt går skrev:
Nja, det är inte helt linjärt eller lätt att förklara men det finns också en massa andra faktorer som spelar in. Vinden påverkar värmeavledningen kraftigt och så kan även en stjärnklar himmel med utstrålning mot rymden göra. Att hålla över nollan är ofta enkelt gjort genom att utnyttja den omvandling som sker när vatten övergår till is. För detta krävs att stora mängder energi leds bort och ett gammalt knep för växthus är att fylla upp en vattentunna när det är risk för frostnätter. För saker som står utomhus kan en filt stjärnklara nätter hjälpa. Om jag var TS skulle jag ställa färghinkarna i frigolitlådor tillsammans med en dunk vatten.
Å fan. Har hydroforen i samma rum. Ett par hundra liter vatten kanske hjälper då?
 
Hur stort är förrådet och hur är det isolerat?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Å fan. Har hydroforen i samma rum. Ett par hundra liter vatten kanske hjälper då?
Jepp, jag har 600 liters IBC som buffert för filtrerat färskvatten i källaren på stugan och det fryser aldrig längre!
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Tack för alla snabba och bra svar.

Jag har två olika termometrar där inne. Och den ena visar 15,9 och den andra 14,7, så någonstans där mittemellan skulle jag tro är korrekt. Så elementet klarar att värma till typ 15 grader, men det verkar få kämpa för att hålla tempen däromkring.
400W kanske låter mycket - men det blir samma värme som att tända 4 st 100W lampor....

//
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Ja, det blir spännande att se hur det blir sen när det blir minusgrader ute. Jag kan återkomma i denna tråd.

Varför jag vill ha runt 15 grader är för att förvarar oljor, färg och sånt där. Sen har jag alla mina maskiner och verktyg där. Så jag snickrar och fixar en hel del där inne. Då är det skönt om det inte är för kallt.
Då skulle jag skaffa ett/flera element och högre totaleffekt men behålla 15 grader som inställning. Risken är annars att du har en viss luftfuktighet som när det blir kallt och elementet inte orkar hålla emot fälls ut som kondens lite var stans i förrådet. När det sedan värms upp och börjar ånga upp i luften igen kan det hända att det träffar de kalla maskinerna i metall och kondenserar på ytan eller ännu värre inuti. Ungefär som när varm våt vårluft kommer in en källare eller oisolerad krypgrund. Bättre att försöka hålla en stabil temperatur.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.