Idag sattes äntligen den nya grovkapen igång! Det är den tredje och förhoppningsvis sista.


När jag flyttade till nuvarande snickerilokal grovkapades massivträ med en Gjerdessåg utan utsug, med korta bord och med trasigt klingskydd. Sådär väldigt brett kunde den inte kapa heller. Dessutom har jag aldrig varit så glad för den typen med en handmanövrerad klinga kommande upp ur bordet.

Ny grovkap i snickerilokal med ommålad sågbänk, omgiven av träplankor och virkeslager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte dock snart en parallellkap från ett annat Lundasnickeri där ägaren gick i pension. En helt ny sågbänk byggdes. Pendelkapen är kraftig och med väldigt stor kapacitet, ca 120x700mm klarar den. Och den orkar såga så snabbt du vågar köra den. Det var också en norsk maskin, en Tegle. Den kunde inte lutas eller vridas, bara kapa rakt i 90 grader. Det var en modell från 70-talet, men säljs fortfarande nya idag - en likadan modell fast med golvstativ kostar 86 400 norska kronor ex moms..... http://shop.tegle.as/tpps/tegle-pendelkappsag-rett-avkapp-sagblad-vs Nackdelen med sågen är att den har medmatning, dvs du drar sågen emot dig och klingan snurrar framåt, dvs precis som på en vanlig kap/gersåg. Detta resulterar i att om du drar för snabbt så kan den börja självmata, en otrevlig upplevelse. Inga problem om man är van (även om det aldrig är en fördel), men kändes inte bra med de snickare som hyr in sig hos mig, praktikanter, framtida anställda etc. Så med blandade känslor såldes Teglekapen.

Nyinstallerad HolyTek HCS24 grovkap i ett snickeri med arbetsbänkar, utsug och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal Gjerdessåg för grovkapning av trä monterad i en snickerilokal med kontrollpanel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad grovkapmaskin HolyTek HCS24 för snickeri med större säkerhetsfunktioner och modern design i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ersättaren (och förhoppningsvis min sista grovkap) var redan inköpt. En taiwanesisk maskin, HolyTek HCS24. Det är en betydligt modernare maskin, med högre säkerhet, snabbare och med mycket bättre utsugsmöjligheter. På denna maskin används tryckluft för att trycka ner klingskyddet som hållet biten på plats. Därefter trycks klingan upp underifrån, också pneumatiskt. Man kan ställa hastigheten individuellt på både den uppåtgående och nedåtgående rörelsen. Klingan är större än på parallellkapen (610 jmf m 450mm) men på grund av rörelsen så klarar den inte samma bredd, men dock större höjd. Den kan såga upp till ca 225mm och ca 550mm på bredden (men då inte särskilt högt). Klingan drivs av el (10hk). Säkerheten är mycket högre än tidigare sågar: biten som ska sågas kläms fast, ett stort skyddet runt klingan och dubbelkommando för att starta. Hur högt klingan ska gå och hur långt upp klingskyddet skall återgå när det släpper biten kan man ställa in, allt för att få en snabbare sågcykel. För oss som inte står och kapar långa serier med samma mått är det knappast lönt att bekymra sig om.

Tyvärr fick hela sågbänken byggas om för att passa den nya kapen. Men jag passade i alla fall på att få in lite hurtsar och samtidigt förlänga det ca 1 meter. Precis som tidigare består själva "banorna" av torsionboxar med slitskyddsyta av kompaktlaminat. Maskinen är än så länge är den inte inkopplad till spånsugen, men jag har kopplat två st dammsugare för att i alla fall ta det värsta. En hel del målning av sågbänken återstår också. Men nu är maskinen äntligen i drift och den stackars Dewalt 707an kan få vila sig lite igen:)

En HolyTek HCS24 grovkap installerad i en snickerilokal, med röd säkerhetslucka uppfälld och angränsande arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya grovkapen HolyTek HCS24 i ett snickeri, röd klingskydd lyft, vid en sågbänk med insug anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad grovkap i snickerilokal med skyddskåpa och kantskyddad arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ny grovkap, HolyTek HCS24, i ett snickeri, med kompaktlaminat och motordriven klinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag invigdes sågen, och Jac (som gav mig ett handtag med inkopplingen av dammsugarna - tack!) hanterar den med bravur som synes!



Som vanligt finns det saker kvar att göra...Remmarna slirar lite i uppstarten, båda utsugen skall byggas om och anslutas till spånsugen, det är ett litet luftläckage vid vattenfällan, jag ska konstruera ett skydd för brytaren som slår till nödstoppen om man öppnar luckan till klingan när den snurrar, kraftiga stoppar till anhållen ska byggas osv.

Åtkomsten till luckorna som finns på båda sidorna + baksidan är dock löst genom att maskinen står så pass högt att man kan dra ut den med en pallyftare. Om man inte får den exakt i samma position som tidigare är det inte så farligt. Maskinens eget anhåll är lätt att justera och om skalorna skulle vara 10mm fel så spelar det ingen roll för en grovkap.

Tack för all flytt/bygghjälp alla inblandade!
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 12 till
  • Laddar…
Jag vet inte om du kommer åt nu när sågen står på plats men om du har eller kan ta en bild från sidan med luckan öppen så man ser klingan så tycker jag du kan lägga upp den också. 610 mm är STORT för en sågklinga, ivarjefall för en amatör som mig.

Men även om sågen imponerar så måste jag nog säga att det som imponerar mest är själva sågbänken och allt jobb som du har lagt ner på att få till den. Andra bilden nerifrån, den som är tagen från vänstra hörnet ger ju en hint om hur välarbetat det hela är. Hela upplägget och funktionen är ju också synnerligen väl genomtänkt, allt från förvaringen under till den upphöjda hyllan hela vägen bakom anhållet på högra sidan.
 
Den här sågen och ditt bänkbygge ser imponerande ut !!
En liten sidofråga dina aluminiumlinjaler var har du köpt dom ?
När du byggt dina längdstoppar skulle jag gärna se några detaljbilder på dom.
Ska du bygga "flippstoppar".
 
S sweden skrev:
Den här sågen och ditt bänkbygge ser imponerande ut !!
En liten sidofråga dina aluminiumlinjaler var har du köpt dom ?
När du byggt dina längdstoppar skulle jag gärna se några detaljbilder på dom.
Ska du bygga "flippstoppar".
Det blir definitivt flipstoppar, hade nog blivit galen annars. Kommer nog att kopiera en del smarta finesser från stopparna till justersågen.

Anhållet består av 60x60x3 aluprofiler, monterade m M12 insexsskruv (som man kommer åt ovanifrån, insex för att hålet då inte behöver vara så stort för att få ner en nyckel) och bricka+mutter under torsionboxen. Ovanpå har jag skruvat fast en skena för M8 T-spårsmuttrar (festooltvingar passar med) från aluprofil.de. Den är fäst med M5 försänkt insex, gängad direkt i aluprofilen under. Själva skalan blir från fine tools, de har ett antal självhäftande metallskalor. På den förra sågbänken hade jag sådana skalor från Kreg, som får absolut högsta betyg, extremt bra lim och tålighet på själva skalan.
 
Grym såg det där och ombyggnationen av sågbänken blev ju fantastiskt bra! Men det var ju självklart på något sätt...

Ännu ett steg mot det perfekta snickeriet! :D
Snyggt jobbat!
//Ronnie
 
Ser grymt ut! Ansluter man den med tryckluft förutom elanslutning eller sköter den det själv?
Sånt där kompaktlaminat, hur dyrt är det?
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Najs, i fortsättningen levererar jag veden okapad:)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ser grymt ut! Ansluter man den med tryckluft förutom elanslutning eller sköter den det själv?
Sånt där kompaktlaminat, hur dyrt är det?

Den är inkopplad på tryckluft också. Kompaktlaminaten är ganska dyr, men extremt slittålig. En 6mm svart skiva 3050x1300 kostar ca 1900kr ink moms.
 
Kapen går väldigt bra. Ett nytt 160mm utsug har svetsats (Tack @phl @mattiasp @jac ) men ännu är inte spånsugen inkopplad. En viss tränings med att ställa in tryckluften för kaprörelse och återrörelse har krävts, men det funkar rätt bra tycker jag.

Det går fortare och är säkrar att kapa idag. Snart kommer det dessutom att bli väldigt mycket mindre damm!

 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
@mattiasp har också lagat luftläckaget:) det sparar störiga pysljud och åtminstone 1000l x 10 bar luft/dag, stort tack!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jamenvarsågod! Daniel brukar bjuda på lunch när man är där och leker. Tack, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.