Storsockret
Hej på er.

Den gamla altanen ska bytas ut mot en ny och det är första gången jag tar mig an något liknande. Skräckblandad förtjusning. Har försökt läsa mig till så mycket som möjlig, men kollar gärna ett varv till om det är något jag glömt.

Den kommer byggas direkt på plattor på marken som kommer förberedas med duk och grus.

Nedan är vad jag knåpat ihop. Aldrig använt Sketchup förut så det är absolut inte perfektion, men borde iallafall få fram hur jag tänkt mig.

Däcket blir 3,5x6,5m och tänker 45x170 reglar, cc600, tre plattor per regel, 28x120 trall.

gsy3Cf2.png

SBM9hvw.png

Så, mina funderingar:

1. Ser grundkontruktionen OK ut eller bör man ha mer tvärgående(?) reglar eller tätare än 60cm? Nåt som är överflödigt eller borde göras annorlunda?

2. Räcker antalet plattor under?

3. Har sett att det tipsas om dessa terassfötter i en del trådar och funderade på att eventuellt använda. Min uppfattning är att om man kör reglarna direkt på plattor så ska man ha tjärpapp/syllpapp(?) mellan sten och trä, behöver man det även med fötterna?

Något annat?

Väldigt tacksam för input.

PS. Bonusfrågor rörande trallplacering, eventuellt vattendelande frågor:

1. Har läst att om man köper "blöt" trall så kan man lägga den dikt an för att då är den redan sväld. Hur vet man att den är blöt nog? :crysmile:

2. Vettigare att köpa virket tidigare och försöka torka och sen lägga med ett visst mellanrum med marginal för svällande?
 
Redigerat:
1. Ser OK ut men överdimensionerat. Du kan gå ner till 45x145
2. Ja
3. Nej det behöver du inte ha om du använder fötterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.