Jag har fått ett rätt bra erbjudande på batterier (och nätutjäning) och Ellevio har tjatat på mig att dra om min huvudkabel.

Jag har idag luftkabel men Ellevio har dragit markkabel till tomtgräns, i närheten av garaget.

Jag har inte plats för batterierna i huset dit luftkabeln går, så tänkte att jag kan slå två flugor i en smäll och flytta huvudcentral och mätare till garaget.

Total kabellängd mellan garage och befintlig huvudcentral är ca. 45 m.

Jag får det till att jag behöver 5x16mm2 för 25A när jag försöker räkna, men blir lite tveksam på spänningsfallet... Räknat på koppar då.
 
  • Gilla
FMagnus
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har fått ett rätt bra erbjudande på batterier (och nätutjäning) och Ellevio har tjatat på mig att dra om min huvudkabel.

Jag har idag luftkabel men Ellevio har dragit markkabel till tomtgräns, i närheten av garaget.

Jag har inte plats för batterierna i huset dit luftkabeln går, så tänkte att jag kan slå två flugor i en smäll och flytta huvudcentral och mätare till garaget.

Total kabellängd mellan garage och befintlig huvudcentral är ca. 45 m.

Jag får det till att jag behöver 5x16mm2 för 25A när jag försöker räkna, men blir lite tveksam på spänningsfallet... Räknat på koppar då.
50mm2 aluminium är en klar aspirant
 
För belastningsförmågan mot skyddets märkström 25A behövs en kabel som klarar minst 25A utan andra faktorer vid användning av dvärgbrytare eller 28A om det är smältsäkring.

Lägsta kortslutningsström där kabelns ände ansluts behöver kontrolleras och jämföras mot den ström skyddet behöver för upp till 5s funktionstid om det är en huvudledning som det ser ut att vara.

Spänningsfall (om man har 5% som tak) klarar du tom med en 6mm2 och 25A belastningsström. Fast högre area är ju alltid bättre för ekonomisk drift (lägre förlusteffekter)
 
16 mm² koppar låter väl tilltaget för 25 A och 45 meter.
Tumregelmässigt räcker 10 mm² för 25 A.
Med balanserad trefas blir spänningsfallet under 1% för 10 mm², det dubbla vid ren enfaslast (25 A).
(25*45*0.0183/10)/230*100 = 0.8 %
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
16 mm² koppar låter väl tilltaget för 25 A och 45 meter.
Tumregelmässigt räcker 10 mm² för 25 A.
Med balanserad trefas blir spänningsfallet under 1% för 10 mm², det dubbla vid ren enfaslast (25 A).
(25*45*0.0183/10)/230*100 = 0.8 %
Tack, jag måste ha gjort någon vurpa på vägen till spänningsfallet. 🤔
Fick det högre och tyckte inte att 10mm2 skulle räcka.
 
Vad är "inkommande" kabel
 
A Alexn72 skrev:
Vad är "inkommande" kabel
Vad menar du?
 
H
A Alexn72 skrev:
Vad är "inkommande" kabel
Sista biten elkabel från nätägarens anslutningspunkt in till ditt hus.
 
Har du hunnit kolla vad inkommande är?
 
Karrock
A Alexn72 skrev:
Har du hunnit kolla vad inkommande är?
Du menar "vilken typ och dimension är inkommande kabel"?
 
Glöm inte att lägga ner lite cat6 kabel också så du kan prata med batteriet i garaget.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Du menar "vilken typ och dimension är inkommande kabel"?
Om det är vad som menas tror jag att den är 50mm2 aluminium... Den är dimensionerad till 63A max. enligt Ellevio.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.