Säkert som många andra som renoverar gamla hus så hittar jag en del intressanta eldragningar. Årtionden av kompletteringar och ändringar har skapat ett virrvarr av kablar och två olika elcentraler.

Det som jag mest förundrats över är hur hela nedre plan gick på en enda 10A säkring. Och den löste aldrig ut. Iofs har jag upptäckt att att diskmaskinen och kylskåpet matas från källaren, så det kanske aldrig blev några strömtoppar att prata om. Men överlag matas huset med ovanligt få proppar tycker jag. och de löser aldrig ut fast jag kört med strömkrävande verktyg och hushållsmaskiner. Man blir ju lite orolig att systemet inte löser ut som det ska.

Det ska dras om en del el iom köksrenoveringen och tanken är att mata diskmaskin, kyl och några uttag från källaren, medans belysning matas från befintliga ledningar.

Igår upptäckte jag att från huvudcentralen går en kabel till en mindre central under köket. Från den matas tvättstugan med två säkringar. En tredje går till rummet under köket. Jag är lite fundersam över detta eftersom kabeln som matar elskåpet är vanligt 1,5 mm area. Är det vanligt/ok/lämpligt att låta en sådan kabel mata upp till 6 säkringar? Borde inte 2,5 mm vara rimligare?

Jag ser två alternativ: ta bort elskåpet och dra varje ledning separat från huvudcentralen, vilket jag hellre skulle göra för att samla ett på samma ställe. Nackdelen är mer jobb och en massa rör i taket i källaren. Eller så byter jagbara ut matarkabeln till grövre dimension och låter proppskåpet sitta kvar och delar upp kylskåp, diskmaskin, kök, tvättstuga och "hobbyrum" via den centralen.

Vad säger expertpanelen?
 
Är det bara en 5-ledare så är det tillåtet men olämpligt, och oanvändbart med flera säkringar i centralen då "huvudledningen" kommer att begränsa uttaget (den var förhoppningsvis avsäkrad med 10A i huvudcentralen?). Praxis numera är 6mm².

Båda alternativen är ok - välj det som är mest praktiskt och ekonomiskt.
 
Vilken area det är på trådarna som matar din undercenrtral styrs ju helt av vilka säkringar den har i huvudcentralen, låt oss hoppas att den är säkrad där, och inte är direkt inkopplad mot huvudsäkringarna (I så fall bör den troligen vara på 6kvmm). Den klena matningen till undercentralen behöver inet vara jättefel, om det är en 3 fas matning.
 
I äldre hus är det inte helt ovanligt med en säkring till "allt" utom köksutrustningen. lampor, TV, datorer osv drar inte så himla mycket så ofta går det ganska bra. Det är först om en person kör strykjärn, medans en annan dammsuger och TVn står på som det blir problem. Enkelt uttryckt så ärdet framförallt saker som blir varma, ex. strykjärn, elkaminer osv som drar mycket ström. Även dammsugare drar ofta mycket och extremt mycket i startström.
 
Jag har utgått från att den är säkrad där, ska titta lite bättre ikväll eller i helgen. Jag tror att det är en 3-fasmatning.

För arbetets skull känns det som att jag låter undercentralen sitta kvar. Det som spökar en smula är att jag har ambitionen att så småningom snygga till källaren och skull då helst vilja dra alla rör och kablar i hörnen så jag kan bygga in eländet sen. Men "sen" ligger långt bort. Det inkluderar att inreda ett nytt pannrum dessutom.

Tack för input.
 
Antagligen har säkringar gått tidigare, för när jag har tittat efter och nu tänkt lite också (ska man visst göra ibland sägs det) så inser jag att den mer energikrävande utrustningen som diskmaskin, tvättmaskin och kylskåp alla ligger på enskilda säkringar. Men all belysning och alla uttag på nedre plan har matats med en enda säkring. Nu är det ändrat och mer ändringar blir det.
 
Resonemanget att något måste vara fel för att inga säkringar löser låter lite lustigt i mina öron men det är ju klart bra att du reagerat på konstigheter och undersöker så din anläggning uppfyller kraven på personsäkerhet och brand samt är jämt fördelad. JFB är viktigt idag så kolla om det finns samt funktion.
Beträffande UC är det inte en 2,5 kabel säkrad 16 som matar?
 
JFB finns ej men ska dit så småningom.

Nej det är en alldeles vanlig 5 x 1,5. Osäker på avsäkringen dock, såg inte igår vart "tåtarna" tog vägen.

När jag ändå håller på och frågar om elen. I huvudcentralen sitter det på de tre inkommande faserna några gröna plastpluppar påträdda över kablarna, dvs de har ett hå i sig som kabeln löper genom. Från de gröna mojängerna går sedan kablar iväg som jag inte vet vart.

Jag förstår att det sitter spolar i dessa gröna som inducerar spänning, men varför gör man på det här sättet? Vad kan de tänkas vara kopplade till?
 
Det är troligen strömtransformatorer till en effektvakt som kopplar bort elvärmen om belastningen blir för hög på huvudsäkringen, spis, dammsugare eller annat är inte inkopplade så länge att det märks på uppvärmningen.

Protte
 
Prot: Låter smart i ett system med direktverkande el, men med pelletspanna så förstår jag inte användningsområdet riktigt. Ska "one of these days" undersöka vart de egentligen leder. Det är mkt som ska undersökas vart det leder. :)
 
Huset har säkert haft eluppvärmning. (kan ju iof vara någon som ville veta belastningen på varje fas så ledningarna leder till något instrument.)

Protte
 
Det är mycket tveksamt, borde ha funnits spår efter det. Men med tanke på att all gammal ledning är invirad i sån där tjärat tyg så finns inget som tyder på att elen någonsin varit annorlunda dragen än den är idag.

Kan det vara så att de har något med fjärravläsningen att göra?
 
Någon form av mätning har det varit, eller fortfarande är. Följ ledningarna!
Hur grova är förresten inkommande ledningar? För mätarsäkringar över 85A nånting så mäts elförbrukningen mha strömtrafos, men det har väl inte varit någon industri i detta hus...?
 
Vem vet, det ligger ju i en gammal bruksort! :) Nej den enda massproduktion jag kan tänka mig pågått där är barnafödande. Det är avsäkrat för max 16 A.
 
Kan vara effektvakten till elpatronen i pelletspannan (om du har någon) som mäter strömmen. Har du 16A huvudsäkringar, så kan det kanske vara en bra idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.