Hejsan! Mina thuja planterades för 2 somrar sen och växer fint i ny fin jord,

men en av dom är brun, går den rädda och varför har det blivit så?

mvh Simon
 
  • Rad av thuja häckar med gröna blad där en mitt i är brun och ser död ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den går inte att rädda.
Det ser väldigt torrt ut i gräset, vattnar du aldrig?
 
T Tiger79 skrev:
Den går inte att rädda.
Det ser väldigt torrt ut i gräset, vattnar du aldrig?
Jo jag vattnar, resten av thujorna mår ju bra,
 
Nej, den går inte att rädda. Förmodligen kommer hålet så småningom täppas till av grannplantorna om du håller efter djupet med att klippa ytskiktet. Efter hand kommer då Smaragden få en enhetlig yta där varje planta inte framträder.

Om du ersätter den öda plantan är det inte fel om du tar ett något yngre exemplar. Det är då lättare med planteringen. De växer ihop.
 
yonna yonna skrev:
Nej, den går inte att rädda. Förmodligen kommer hålet så småningom täppas till av grannplantorna om du håller efter djupet med att klippa ytskiktet. Efter hand kommer då Smaragden få en enhetlig yta där varje planta inte framträder.

Om du ersätter den öda plantan är det inte fel om du tar ett något yngre exemplar. Det är då lättare med planteringen. De växer ihop.
tack för svar,, vad är det som kan gjort att just en planta mitt i dött efter 2 år? Rätt så Plötsligt dessutom
 
R
Den kan ha fått en skada vid leverans, det hade en av mina 120 jag satte för några år sedan. Den klarade förvisso inte ens ett år innan den var helt brun men det var en annan sorts thuja och skadan kanske var värre.

Den hade antagligen ramlat ur en trasig leveransbur så jorden runt rötterna hade lossnat. Rotklumpen var i stort sätt fria rötter utan jord på den plantan. Min leverantör ersatte den utan krångel, men det var som sagt mindre än ett år efter leverans.

Jag hade satt en ny. Din sort ser ut att vara den långsamma typen smaragd, och därför kommer det ta lång tid innan det hålet är igenväxt.
 
R RoAd skrev:
Den kan ha fått en skada vid leverans, det hade en av mina 120 jag satte för några år sedan. Den klarade förvisso inte ens ett år innan den var helt brun men det var en annan sorts thuja och skadan kanske var värre.

Den hade antagligen ramlat ur en trasig leveransbur så jorden runt rötterna hade lossnat. Rotklumpen var i stort sätt fria rötter utan jord på den plantan. Min leverantör ersatte den utan krångel, men det var som sagt mindre än ett år efter leverans.

Jag hade satt en ny. Din sort ser ut att vara den långsamma typen smaragd, och därför kommer det ta lång tid innan det hålet är igenväxt.
får nog bli en ny,, den har växt en hel del sen jag satte den,,
 
R
Att den har växt bra tyder nog på att det inte var ett ursprungligt fel, men jag är ingen expert.

Kan något djur ha gett sig på den? Antingen rötterna eller barken (thuja klarar inte av att bli avbarkade utan att dö så vitt jag vet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.