Mina kunskaper om bergvärmemomenten är starkt begränsade. Jag har hittills avhållits från att skaffa bergvärme pga den stora initialkostnaden iom att jag gärna flyttar några gånger under ett decennium.
OM borrningen är en av de dyraste momenten för att skaffa bergvärme:
Är det någon som funderat på att låta en polsk firma borra? Om jag får fortsätta att vara lite krass: Vad kan egentligen gå fel med att borra ett hål?

mvh
David

 
Kostnaden i sig är väl närmast att se som en investering som man bör få igen vid eventuell försäljning.

Jag läste en artikel för inte så länge sen, kommer ej ihåg var, om en borrning som inte blev så lyckad. Man borrade lite för nära huset och det var nåt om lerlager eller liknande som kom i rörelse så att hela huset fick en sättning.
Brister erfarenhet / kunskap så kan det gå åt skogen, men de kan ju bevisligen inträffa med svenska entreprenörer också.

Det kunde ju vara en intressant idé att samla ihop ett gäng fastighetsägare i ett område och sen skicka förfrågan till exempelvis Polsk firma för priskoll. Jag tror knappast att det lönar sig att åka hit med utrustning för ett enda jobb.

 
frasse skrev:
Jag läste en artikel för inte så länge sen, kommer ej ihåg var, om en borrning som inte blev så lyckad. Man borrade lite för nära huset och det var nåt om lerlager eller liknande som kom i rörelse så att hela huset fick en sättning.
Jag har också läst en sån artikel. Jag tror att det var i DN:s bostadsbilaga.
 
frasse skrev:
Kostnaden i sig är väl närmast att se som en investering som man bör få igen vid eventuell försäljning.

Jag läste en artikel för inte så länge sen, kommer ej ihåg var, om en borrning som inte blev så lyckad. Man borrade lite för nära huset och det var nåt om lerlager eller liknande som kom i rörelse så att hela huset fick en sättning.
Brister erfarenhet / kunskap så kan det gå åt skogen, men de kan ju bevisligen inträffa med svenska entreprenörer också.

Det kunde ju vara en intressant idé att samla ihop ett gäng fastighetsägare i ett område och sen skicka förfrågan till exempelvis Polsk firma för priskoll. Jag tror knappast att det lönar sig att åka hit med utrustning för ett enda jobb.
Så ju högre kostnad desto bättre investering? ;) Nja...jag tror dessutom att man bör vara kostnadsfetischist när man bygger hus.
Sen har jag ännu inte sett att man får tillbaka investeringen för bergvärme när man säljer. Hur mycker mer värdeökning skapar bergvärme mot frånluftsvärme? Fast jag vill inte sätta igång en sån debatt igen. (hukar...) ;)
Finns det förresten överhuvudtaget bergvärmeborrare i Polen?
Känner någon till ett exempel på någon som anlitat utländska borrare?

mvh
David


 
Det finns tusen saker som kan gå fel vid en borrning och utan någon annan att skylla på kan det bli riktigt dyrt.

1. Inget vatten i hålet eller hålet borrat för grunt
2. Massor med vatten i hålet som dränker både ditt och grannens hus (har DU en försäkring som täcker detta?)
3. Förgiftning av grundvatten eller annan påverkan av grundvattennivå etc
4. osv osv

Det största problemet tror jag dock är att det inte finns så många polska borriggar som turnerar i landet? Det största problemet som borrgubbarna har, även svenska sådana, är att det tar tid att flytta riggen och alla prylar.
 
Med andra ord kommer jag att hålla mig borta från bergvärme med dagens kostnadsbild.

mvh
David
 
Självklart så är höga kostnader ett egenvärde att sträva efter ;D

Nja, det blev kanske lite lattjo uttryckt, men jag har fått intrycket att bergvärmen faktiskt ger ett bättre andrahandsvärde vid en eventuell försäljning samt en något bättre uppvärmingsekonomi.

Det sistnämda kanske är ointressant om man ska flytta flera gånger under de närmaste 10 åren
;)
 
Intressant diskussion,
Jag har pratat med flera mäklare den senaste tiden om just värmepumpar och bergsvärme.

Deras enhetliga uppfattning är att potentiella köpare av begagnade hus som har bergsvärme är mer attraktiva än motsvarande med konventionell uppvärmning (inklusive lutfvärmeåtervinning)

Köpare projekterar nästan alltid in utbyte av befintligt värmesystem till bergsvärme inför köpet. (detta gäller naturligtvis under förutsättning att huset är lite större än dagens mini-hus på 100-140m2)
 
BoByggarn skrev:
Intressant diskussion,
Jag har pratat med flera mäklare den senaste tiden om just värmepumpar och bergsvärme.

Deras enhetliga uppfattning är att potentiella köpare av begagnade hus som har bergsvärme är mer attraktiva än motsvarande med konventionell uppvärmning (inklusive lutfvärmeåtervinning)

Köpare projekterar nästan alltid in utbyte av befintligt värmesystem till bergsvärme inför köpet. (detta gäller naturligtvis under förutsättning att huset är lite större än dagens mini-hus på 100-140m2)
Jag anser också att bergvärme är mer attraktivt än frånluft. Det som är frågan är hur mycket som det höjer värdet med?

mvh
David
 
Lite matematik igen:
En anläggning för 100.000:- (i Stockholm) spar el (75 öre/kWh) för ca 13-14.000:- per år.
Låna stålarna (3.65 % på SBAB). 10 årigt lån kostar ca 10.100:- efter skatteavdrag.
Om det är lönsamt ???
Jag tänker inte besvara den frågan själv.

En anläggning för 140.000:- spar ca 20.000:-

Jag snackar om "trycka på knappen" klara prylar 8) .


 
Nu pratar du om besparade pengar vilket är relativt ointressant om man flyttar ofta, dvs jag håvar inte in besparingen.
Min fråga var hur mycket en bergvärmeanläggning ökade värdet på huset gentemot en frånluftspump, dvs får jag igen den investering jag gjort + lite extra när jag säljer huset.

mvh
David
 
Bara en liten fundering som egentligen inte hör hemma i denna tråd, men David, har du verkligen planerat att inte bo mer än tillfälligt i ditt fina hus ???

 
Jag har nog aldrig bott mer än 3-4 år på samma ställe och kommer nog att fortsätta med det så länge jag orkar med det. Samma sak med jobb, mer än två år på samma jobb blir lätt långtråkigt, sen är det bra för löneutvecklingen att byta ofta. ;)
Pengar vunna om tio år är med andra ord inga pengar vunna för min del.

mvh
David

 
David skrev:
Jag har nog aldrig bott mer än 3-4 år på samma ställe och kommer nog att fortsätta med det så länge jag orkar med det. Samma sak med jobb, mer än två år på samma jobb blir lätt långtråkigt, sen är det bra för löneutvecklingen att byta ofta.  ;)
Pengar vunna om tio år är med andra ord inga pengar vunna för min del.

mvh
David
Du har inte funderat på en husbil?
 
Du har inte funderat på en husbil?
Ja, och jobba med något ambulerande...
"Det stod en varmkorvgubbe ner på Fyris torg.."
Tjacka en husbil och låda på magen, så är lyckan gjord...


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.