Jo, vi har snart (hoppas jag) förhandlat färdigt ang. det nya husbygget och börjar få en kalkyl som ser bra ut. Men när vi suttit med banken och räknat fram vårat lånetak, så räknas ju det på priset i kalkylen plus tomt och andra utgifter, vad händer egentligen om vi plötsligt måste spränga för 150.000 och några andra oväntade kostnader springer iväg..? Är jag paranoid nu eftersom det börjar närma sig eller? :p
Skiter banken i vilket då och petar upp topplånet bara?

(ignorera mig om jag verkar nojjig...) ;D
 
Då huset är färdigbyggt, så görs det en värdering på huset. Är det värt säg 2miljoner (det som ni beräknas kunna få om ni säljer det alltså) så är det 75-90% av detta (beroende på bank) som ni får i bottenlån, resten blir topplån. Egentligen har produktionskostnaden inte så mycket med lånebilden att göra. Ett hus som kostat 2 miljoner att bygga ger klart fördelaktigare lånebild om det är byggt i Stockholm (högre värdering) än om det är byggt i någon avfolkningsort (lägre värdering).

För att sova gott om nätterna tycker jag att ni ska ta ett rejält snack med banken igen! :D
 
Huset kommer garanterat bli dyrare än kalkylen, ta i ordentligt på posten oförutsedda utgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.