Hej, håller på med renovering hemma. Tänker hålla igen en del av fakturan till hantverkaren tills några utbytesdelar mm kommer i januari. De ska komma o fixa de grejorna då. De hade sagt att jobbet skulle vara klar i början på december men det har dragit ut på tiden. Vad händer då med roten. Tex jag betalar sista 10000 i januari nästa år. På en faktura som är utställd i år. Vilket år räknas roten på?
 
Roten räknas på det år du betalar fakturan.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
Roten räknas på det år du betalar fakturan.
Fel, det räknas på det år som företaget har fått in sina pengar på kontot. Dvs betalningen måste synas på byggarens konto innan den 1/1
 
Dr.L skrev:
Fel, det räknas på det år som företaget har fått in sina pengar på kontot. Dvs betalningen måste synas på byggarens konto innan den 1/1
Jag har inte alls fel! Läs på Skatteverkets hemsida Se rubriken Betalning vid årsskifte - stycke 3. "Det som avgör när du får din skattereduktion är ditt betalningsdatum. Betalningsdatum är det datum när pengarna för betalning av utförarens arbete lämnar ditt konto."

När det syns på mottagarens konto ska alltså inte spela någon roll.
 
Redigerat:
Hmm. Tack för info. Misstänkte det.
 
Snor tråden lite grann då jag sitter i en liknande sits.
Har en firma som är här och byter tak.
När vi skrev kontrakt så skulle det vara klart i god tid innan årsskiftet och han fick jobbet just av den anledningen och gav pris i offerten baserat på 50% avdrag. Men det har dragit ut på tiden och jag har svårt att se att dom faktiskt hinner klart innan nyår med Juldagar och allt vad det är nu.

Hur skall man gå tillväga?
Är det bara att försöka skrapa ihop mellanskillnaden (ca20 000kr) och se glad ut trots att hantverkarna dragit ut på tiden och inte jobbar så ofta/länge som dom borde för att hinna klart?
Eller skall man helt enkelt försöka vara vrång (så gott det går) och envisas med att bara betala det priset som var sagt?

Betala i förskott är ju ett alternativ, men det känns allt annat än bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.