Hej!
Håller på och river ner min sommar stuga.
Har använt min mindre "Stihl" el såg men det känns väldigt trög!
Undrar om någon kan rekommendera en riktigt bra el såg?
Huset är av 5 cm tjock regel som spikades vid sidan om varandra rund hela huset. Klädseln är också av 2 cm tjock trä. Den ända material som annars kan komma i kontakt med kedja är isoleringen (10 cm) och spikar (!).



Har hittat några test på nätet men de är mycket gamla!



Vet inte vad mer behövs för att underlätta svaret men kom gärna med frågor.
Hälsningar
Zeta
 
Ola78
Om du ska riva bör du nog köra med tigersåg, särskilt om du riskerar att köra i spik då det finns blad som klarar detta med. Makita JR3050T brukar många här på forumet rekommendera, finns här för knappt 1500:- inkl frakt, men om du vet att du inte kommer använda den mer i framtiden kan du ju köpa någon billigare. Det viktigaste är att du satsar på riktigt bra blad till den annars hjälper det inte vad för maskin du har.
 
Bladen ska vara av "Demolition-typ". Dessa klarar spik och mindre beslag.
 
Mitt tips är att du inte skall köpa en för billig om du skall riva ner en hel stuga.
Jag köpte en billig B&D. Den funkade fint men när jag sågade i en kraftigare regel med spik i så gav den upp. Dreven gick.

Köpte en Hitachi istället. Vilken skillnad :)
Den jobbar mycket snabbare än B&D och med mindre vibrationer. Rekommenderas.
 
Jag har kört mede dewalt demolitionbladen genom kilometer av trä och 100-tals spikar utan problem. Nu i dagarna kapade jag lecablock med samma blad. Det var rena skämtet. Bladen tänder försvann helt.
 
Tack för alla svar!
Jag har en tiger såg av typen Bosch Har provat med den först men var ingen höjdare!
Kanske skall prova andra bladder också!
Zeta
 
storkarp skrev:
Jag har kört mede dewalt demolitionbladen genom kilometer av trä och 100-tals spikar utan problem. Nu i dagarna kapade jag lecablock med samma blad. Det var rena skämtet. Bladen tänder försvann helt.
Har letat efter en sådant blad men ingen har det!
Kan du snälla säga om var kan man hitta den?
Tack:(
 
Jag kör allt med Bosch tigersågsblad, finns till hyffsade priser hos Clas Ohlson eller Swedol.
 
K-rauta och fresks har DW demolition (i varje fall sist jag kollade).

Det var visst ett lite förråd som blev måltid för en DW här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.