Snailman
Jag försöker få ihop en (eller flera) vettig planlösning, men det är inte lätt...;)

Krav:

Vardagsrum där det går upp i nock.(saxtakstol (utan leder))
biorum med just dessa mått, samt ett stort arbetsrum.
I kök ska det inte gå upp i nock.
helst ett serverrum på kortsidan av biorummet, nära arbetsrummet.
Stora badrummet ska ha dörr från sovrummet.
Tvättrum/maskinrum ej vägg i vägg med sovrum.
Ytan kan max vara 180kvm (tyvärr)

Hur det blir med garage vet jag inte ännu.(men det är nog bara 20kvm kvar till detta)


Någon som har några kommentarer till denna?

Eller har någon helt annan som förslag?

Edit: bilden blev lite plottrig, lagt till en som är lite tydligare, lägger till en vy oxå
 
  • plan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lite ovanligt att se en kåk på 180 kvm med en sammanlagt sovrumsyta på ca 13 kvm... :p
 
Snailman
Ja, det är lite litet, idag har jag ett sovrum på 9kvm av 140kvm... så det skulle ju bli lite större.

Men jag skulle nog vilja att det blev minst 15kvm
 
Den känsla jag får är att du/ni kommer att tänka om en del gånger till innan ni bygger huset. Tycker att ytorna är lite "oekonomiska" och ej framtidssäkrade.
Vet iofs inte vilken ålder du/ni har men jag funderar som så. Vilka rum är det som kommer att få stryka på foten om barn kommer in i bilden?
Arbetsrummet?
Vad händer om det blir två barn? Ajaj...då riskerar du att få lägga ner din bio.
Kommer då dessa två barnsovrum att hamna på solsidan av huset? Finns en risk att de kommer att tycka att rummen är för varma om sommrarna då.

Nåväl, nu har du två barnrum. Kommer det fortfarande att stå ett gäng servrar och snurra mellan barnens rum?
Kanske kommer fram till att du vill ha ett rum till i din lösning. var skulle detta rummet då kunna hamna? Enda platsen som det skulle kunna gå är ut mot den öppna delen till höger om arbetsrummet. Då blir det konstiga proportioner på den öppna ytan.

Som jämförelse så kommer vårt hus att vara på 164 kvm. 4 sovrum, 2 badrum (1 större 1 mindre), 1 klädkammare (serverrum), 1 tvättstuga, 1 öppen lösning med hall, vardagsrum och kök där det är snedtak.

Dessutom. Kan tycka att det är snyggt med vinkelhus, men det är fördyrande och kan göra det svårare att nyttja ytorna till max.
 
Snailman
Jag har nog passerat tiden då det är 'risk' för barn...:D
Framtidssäkringen består mest i att det är enplans och lämpligt för eventuell rullator/rullstol, ska man hårddra detta skulle man kanske ha garage ihop med huskroppen med automatisk dörröppnare.:rolleyes:

Och jag är inte så bekymrad över andrahandsvärdet (jag har funderat på lösningar då man kan göra om biorummet till 2 rum, men det lär ju inte gå i detta fall.

Jag har kollat på lösningar utan vinklar, men då blir huset väääldigt långt, särskilt om ett garage ska få plats oxå. Den här modellen tittar jag på för att den är lite mer kvadratisk och då borde få plats på tomter som år små och kvadratiska till formen.

Helst vill jag bygga ett ganska långt rakt hus, men om det inte går, så får det bli nåt i denna stilen istället...
 
Du har inte funderat på att bygga lite mindre? Som redan påpekats så är det väldigt mycket döda ytor som endast kommer att användas för att ni skall gå på dem, och det är också väldigt fritt från sovrum. Jag kan iofs förstå att man kanske föredrar att inte sätta upp en vägg som skapar ett sovrum, men en kommande köpare bör kunna se naturligt att här sätter vi upp en vägg, så har vi ett sovrum till.

Några andra saker:
- Din biorumsutbyggnad ser rätt så märklig ut, och jag tror du kan få lite problem med att få den OK:ad av bygglovshandläggarna. Ett enda fönster i ett så stort hörnrum... Jag tror att du skulle försöka göra biorummet mer integrerat med allrummet, kanske byta plats på det och arbetsrummet?
- Ditt serverrum är gigantiskt jämfört med behoven. Det utrymme du satt av för garderob i hallen räcker gott och väl för flera rack som är fyllda med elektronik. Det jag snöat in på är att kunna bygga fyra (sov)rum utefter den långsidan av huset i framtiden.
- Badrumsdörren från sovrummet tycker jag inte om. Dels blir det enda sovrummer svårmöblerat, dels måste alla som skall använda det gå igenom sovrummet.
- Din entré är väldigt frånvarande. Det saknas naturliga utrymmen för skor, barnvagn/rullator, paraplyer och liknande som gäster kan tänkas vilja sätta ifrån sig så fort de kommer innanför dörren.

Men jag medger att det är spännande med hus som inte ser ut som alla andra.
 
Jag tycker att fördelen med att bygga hus ju egentligen är att man kan få göra det precis efter sina egna behov, vilket du verkar göra och det är kul!

Jag gillar ljus och många fönster. Om jag var biontusiast, som du verkar vara, skulle jag försöka rita ett kvadratiskt hus (billigt) där jag stoppar in biorummet i mitten där inget fönster finns och sedan göra de andra rummen runtomkring, med fina fönster på. Kanske något i den här stilen:
 
  • Hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Har modifierat litegrann, är mer nöjd med denna planlösning, angående serverrummet så tänkte jag ha en projektor för biorummet där, och även ha datorn för arbetsrummet där, så jag vill inte använda längre kablar än nödvändigt (HDMI och DVI) Har lagt till ett fönster till i biorummet. (Kan nog vara bra att öppna korsdrag vid behov)

biorum och arbetsrum skulle jag ju kunna kasta om, men då vet jag inte var dörren till arbetsrummet ska vara...:confused:

G - motsvarar skjutdörrsgarderober

Edit: till Pinebar, Jag är med på dina ideer, men ser några problem, dels har jag några 'krav' till

Köket ska ha minst en yttervägg (med fönster över diskbänk)
Någorlunda fri sikt från ingången till vardagsrum (med fönstren synliga där de går upp i nock)

Problem: takstolarna ska nog inte vara längre än sisådär 10m eller så? så hur gör man med taket? Men jag ska titta lite enligt dessa banor.
 
  • plan4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Har skissat en stund till nu...
 
  • plan6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan nog bli ett bra hus tror jag.

Nu tycker jag att du skall möblera ditt hus med de möbler om du tänkt ha. Då kommer du att få en bra bild på hur mycket yta som du använder och hur det kommer att se ut när du flyttat in.

Några småsaker:

- Dörren till biorummet tycker jag skall gå inåt i biorummet alt gör en skjutdörr av den, det känns trångt i hallen annars.

- Du kan ha relativt långa spännvidder på takstolar, men det fördyrar förstås eftersom det krävs mycket tjockare dimensioner.

Lycka till!
 
Snailman
Lite mer kvadratiskt arbetsrum och lite färre kvm. Japp, ska bli möbler såsmåningom...
 
  • plan7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.