4 438 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
En pepparkvarn får ny kostym
Förbered materialet och planera ordning. Se till att ytorna är plana och lätt uppruggade.
Tillför fukt.. Eftersom jag använder polyuretanlim. Av den enkla anledningen att jag fått för mig att det ska vara bättre.
Applicera ordentligt med lim överallt. Håll reda på i vilken ordning allt ska passa ihop. Använd gärna handskar för hur mycket man än planerar i vilken ordning allt ska ske blir det alltid kladdigt i slutänden. Och polyuretan blir man svart av. På fingrarna, armbågen och nästippen. Det går typ att ta bort med aceton innan det stelnat. Varken aceton eller polyuretan ska dock vara särskilt nyttigt har jag hört =P
There is no such thing as too much pressure =)
Vänta till limmet härdat färdigt ordentligt. Markera centrum ordentligt.
Jag brukade trimma av lite av hörnen på bandsågen men sedan jag fick mig en dos respekt av att gosa med bladet
har jag slutat använda den på kreativa sätt och gått över till mindre farliga metoder
Tillför fukt.. Eftersom jag använder polyuretanlim. Av den enkla anledningen att jag fått för mig att det ska vara bättre.
Applicera ordentligt med lim överallt. Håll reda på i vilken ordning allt ska passa ihop. Använd gärna handskar för hur mycket man än planerar i vilken ordning allt ska ske blir det alltid kladdigt i slutänden. Och polyuretan blir man svart av. På fingrarna, armbågen och nästippen. Det går typ att ta bort med aceton innan det stelnat. Varken aceton eller polyuretan ska dock vara särskilt nyttigt har jag hört =P
There is no such thing as too much pressure =)
Vänta till limmet härdat färdigt ordentligt. Markera centrum ordentligt.
Jag brukade trimma av lite av hörnen på bandsågen men sedan jag fick mig en dos respekt av att gosa med bladet
har jag slutat använda den på kreativa sätt och gått över till mindre farliga metoder
Redigerat:
Runda till ämnet. Sedan brukar jag markera med blyerts ungefär var bulor och dalar ska vara. Sedan är det bara att sätta igån och vara kreativ =)
Ek är hårt och meckigt att svarva. Jag brukar ta sista biten med fil och sandpapper för att undvika att det flisar sig. Ner till 400 eller 600-papper brukar kännas mer än tillräckligt.
Avsluta med att ta bort så mycket som möjligt vid kapningsytorna.
Markera centrum så gott det går...
Om det är mycket spill kan det vara en bra ide att borra ner ett styrhål från dubbhållet så centrum bevaras. I det här fallet behövdes det inte. Det är nog att föredra att svarva knoppen så nära dubben som möjligt. Det brukar alltid bli snett annars...
Borra ur toppen i lämplig diameter. Det gör att toppen förhoppningsvis blir plan när bullen i mitten försvinner. Det är inte jättekritiskt att hålet blir exakt rakt biten. Däremot är det bra om det blir ordentligt centrerat. Nya peugeot-kvarnar har en smart plastplupp som passar i 30mm. Se till att ha en kompis till hjälp. Det är svårt att hålla i kvarnen med båda händerna samtidigt som man manövererar borrmaskinen med axeln...
Nu bör toppen vara plan och det är dags att borra ur botten. För peugeot passar en 42mm-borr för gångjärn alldeles perfekt. Borra bara en liten bit så det finns styrning.
Ek är hårt och meckigt att svarva. Jag brukar ta sista biten med fil och sandpapper för att undvika att det flisar sig. Ner till 400 eller 600-papper brukar kännas mer än tillräckligt.
Avsluta med att ta bort så mycket som möjligt vid kapningsytorna.
Markera centrum så gott det går...
Om det är mycket spill kan det vara en bra ide att borra ner ett styrhål från dubbhållet så centrum bevaras. I det här fallet behövdes det inte. Det är nog att föredra att svarva knoppen så nära dubben som möjligt. Det brukar alltid bli snett annars...
Borra ur toppen i lämplig diameter. Det gör att toppen förhoppningsvis blir plan när bullen i mitten försvinner. Det är inte jättekritiskt att hålet blir exakt rakt biten. Däremot är det bra om det blir ordentligt centrerat. Nya peugeot-kvarnar har en smart plastplupp som passar i 30mm. Se till att ha en kompis till hjälp. Det är svårt att hålla i kvarnen med båda händerna samtidigt som man manövererar borrmaskinen med axeln...
Nu bör toppen vara plan och det är dags att borra ur botten. För peugeot passar en 42mm-borr för gångjärn alldeles perfekt. Borra bara en liten bit så det finns styrning.
Borra sedan ur med 25mm för peugeot. Förhoppningsvis är det sedan hål rakt genom kvarnen. Annars är det dags att köpa en längre borr =P
Stoppa in kvarnverket på plats och undersök hur mycket mer 42mm-hålet i botten behöver förlängas. Det brukar även gå lite lättare att borra nu när centrum av hålet redan är urborrat.
Nu går det att skruva på muttern =)
Mät hur långt upp plattan som överför vridningen till axeln ska sitta. Här syns även plastcentreringspluppen.
Och borra hål i knoppen. Till hålet för axeln passar 8mm bra för peugoet. Sista biten på insidan måste vara aningen större för att utbuktningarna på axeln ska få plats.
Sätt kvarnverket på plats, markera hålen och förborra.
Skruva ihop allt och provkör =)
Stoppa in kvarnverket på plats och undersök hur mycket mer 42mm-hålet i botten behöver förlängas. Det brukar även gå lite lättare att borra nu när centrum av hålet redan är urborrat.
Nu går det att skruva på muttern =)
Mät hur långt upp plattan som överför vridningen till axeln ska sitta. Här syns även plastcentreringspluppen.
Och borra hål i knoppen. Till hålet för axeln passar 8mm bra för peugoet. Sista biten på insidan måste vara aningen större för att utbuktningarna på axeln ska få plats.
Sätt kvarnverket på plats, markera hålen och förborra.
Skruva ihop allt och provkör =)
Redigerat:
Sexton stycken =) i grundskolehöjd... Det händer att man blir lite trött i ryggen ibland.
Plan- och rikthyvel, pelarborrmaskin, svarv, bandsåg. En uppsjö verktyg i olika grad av misshandel... och en fet spånsug. Kapsåg och svets finns hos vaktmästaren om man skulle behöva. Jag känner mig ganska lyckligt lottad =) Bordssåg och vertikalfräs är väl det jag saknar. Fast det har jag aldrig använt. Så det kanske jag klarar mig utan trots allt...
Plan- och rikthyvel, pelarborrmaskin, svarv, bandsåg. En uppsjö verktyg i olika grad av misshandel... och en fet spånsug. Kapsåg och svets finns hos vaktmästaren om man skulle behöva. Jag känner mig ganska lyckligt lottad =) Bordssåg och vertikalfräs är väl det jag saknar. Fast det har jag aldrig använt. Så det kanske jag klarar mig utan trots allt...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jättefina bilder! Och vilken perfekt träbit med fin textur i.
Känner till problemet med grundskolehöjden. Tur att bänken hemma ligger på dryga 100cm!
Känner till problemet med grundskolehöjden. Tur att bänken hemma ligger på dryga 100cm!
Det coola är att mönstret brukar smälta ihop väldigt bra om man bara tar bitarna i ordning från en planka. Om inte strukturen varierar alltför kraftigt efter längden förstås.
Lite allmänna tips. Planera! Det krävs lite planering i förväg så allt passar ihop på slutet. Hur djupa och breda hålen i toppen och botten behöver vara är kanske det mest kritiska. Så man inte gör dekorationer som kommer ivägen. Får man bara längden typ rätt inklusive knopp bör man ha lite justermån med hjälp av hålet i botten. Placeringen av brickan i knoppen gäller det också att tänka lite på annars kan det bli lite galet.
Såvitt jag vet går det inte att få tag på lösa kvarnverk från peugeot eller andra liknande tillverkare. Så det blir en rätt dyr hobby i längden... Men tid är också dyrt och lägger man ner en massa jobb så tycker jag att det får vara värt det. Ibland använder jag IKEAs kvarnar med keramiska verk. Dom är riktigt bra men nu verkar dom tyvärr ha slutat med min modell. En halvhög rätt enkel sak i bok. Den dom har nu är extremt ful och lite dyrare.
Som man kan se i varje matlagningsprogram så spelar storleken stor roll. Man kan relativt enkelt fuska genom att sätta själva kvarnverket högre upp i kvarnkroppen. Antingen måste man göra ett stort hål långt upp eller sätta fast malskivan på något annat sätt än med bygeln. Det har också räddat mig ett par gånger när jag gjort för smala eller för långa konstruktioner. Det är bra om bottenarean är relativt stor så kvarnen blir stadig. Annars står den inte still någon lång stund i ett kök...
Ek är nog inte bästa valet. Om man inte lackar iaf (jag brukar olja) eftersom det gärna blir lite skitigt i porerna efter ett tag.
Såvitt jag vet går det inte att få tag på lösa kvarnverk från peugeot eller andra liknande tillverkare. Så det blir en rätt dyr hobby i längden... Men tid är också dyrt och lägger man ner en massa jobb så tycker jag att det får vara värt det. Ibland använder jag IKEAs kvarnar med keramiska verk. Dom är riktigt bra men nu verkar dom tyvärr ha slutat med min modell. En halvhög rätt enkel sak i bok. Den dom har nu är extremt ful och lite dyrare.
Som man kan se i varje matlagningsprogram så spelar storleken stor roll. Man kan relativt enkelt fuska genom att sätta själva kvarnverket högre upp i kvarnkroppen. Antingen måste man göra ett stort hål långt upp eller sätta fast malskivan på något annat sätt än med bygeln. Det har också räddat mig ett par gånger när jag gjort för smala eller för långa konstruktioner. Det är bra om bottenarean är relativt stor så kvarnen blir stadig. Annars står den inte still någon lång stund i ett kök...
Ek är nog inte bästa valet. Om man inte lackar iaf (jag brukar olja) eftersom det gärna blir lite skitigt i porerna efter ett tag.
Redigerat:
Den här kvarnen som blev på tok för lång
har fixats så att malskivan är fastkilad så den inte snurrar. Träklotsen behövs av samma anledning som bygeln i vanliga fall. För att inte axeln ska trilla ur vid påfyllning.
Här är ett par bilder på en kvarn byggd med IKEAS malverk.
Hålet i botten är först 42mm och sedan 38mm längre in. Hålet i knoppen är 22mm och hålet uppifrån genom kroppen är 25mm.
har fixats så att malskivan är fastkilad så den inte snurrar. Träklotsen behövs av samma anledning som bygeln i vanliga fall. För att inte axeln ska trilla ur vid påfyllning.
Här är ett par bilder på en kvarn byggd med IKEAS malverk.
Hålet i botten är först 42mm och sedan 38mm längre in. Hålet i knoppen är 22mm och hålet uppifrån genom kroppen är 25mm.
Nummer 15, 16, 17 och 18. Det börjar bli några stycken nu...
Jättesnygga kvarnar!! Mycket fint med "ådringen". Är det något inlagt mörkare träslag? Vad gör du med kvarnarna? Ger bort till glada vänner eller säljer?
Vi har 3 kvarnar från Peugot, en ljus 23 cm hög med vitpeppar, en 18 cm hög i mellanbrun/mörkbrun med svartpeppar och en 13 cm högi mörkbrunt med kryddpeppar. Den kvarn jag tycker är bekvämast att hålla och mala peppar ur är den som är 18 cm hög. Den lilla, 13 cm är lite för liten för att få riktigt bra grepp med båda händerna, Den höga, 23 cm är också bra, men den får absolut inte vara högre, då blir det vingligt eftersom man håller en hand nedtill och en hand upptill. De där jättehöga, en halvmeter eller mer, är nog mest bara för syns skull.
Vi har 3 kvarnar från Peugot, en ljus 23 cm hög med vitpeppar, en 18 cm hög i mellanbrun/mörkbrun med svartpeppar och en 13 cm högi mörkbrunt med kryddpeppar. Den kvarn jag tycker är bekvämast att hålla och mala peppar ur är den som är 18 cm hög. Den lilla, 13 cm är lite för liten för att få riktigt bra grepp med båda händerna, Den höga, 23 cm är också bra, men den får absolut inte vara högre, då blir det vingligt eftersom man håller en hand nedtill och en hand upptill. De där jättehöga, en halvmeter eller mer, är nog mest bara för syns skull.
Dom två mörkare ränderna är valnöt återvunnet från ett skrotat projekt. Eken kommer vanligtvis från några plankor jag hade som yta i dörrvalv tidigare. Amerikansk valnöt och vitek skulle jag gissa på.
Den höga kvarnen och den högraste (som även är den i byggguiden) är dock från bauhaus planhyvlade virke. Det är inte billigt men man borde få ut tre stycken 18-centimeterskvarnar från en 21x69-planka a ca 250kr. Plankan som den höga kommer ur köpte jag bara för att den hade så galen struktur utan att egentligen veta vad jag skulle ha den till. Här är en bild på snutten som blev över. Det gick att tvinga ihop det också med tillräcklig kraft =D fast då la jag inte bitarna med böjen åt samma håll.
Snutten är väl lite värre än resten var om jag ska vara ärlig men jag tror att det här ska gå vägen också.
Ska limma den idag tänkte jag.
Kvarnarna ger jag bort när jag känner mig extra snäll =) Fast det börjar bli dyrt... Jag kanske får börja med att bara ge bort själva träskalet.
Jag håller med om att nån stans runt 20 cm är ganska lagom. Mina blir ofta lite längre än motsvarande köpta för säkerhets skull. Det är lättare att borra ett djupare hål än att korta kvarnmekanismen.
Den höga kvarnen och den högraste (som även är den i byggguiden) är dock från bauhaus planhyvlade virke. Det är inte billigt men man borde få ut tre stycken 18-centimeterskvarnar från en 21x69-planka a ca 250kr. Plankan som den höga kommer ur köpte jag bara för att den hade så galen struktur utan att egentligen veta vad jag skulle ha den till. Här är en bild på snutten som blev över. Det gick att tvinga ihop det också med tillräcklig kraft =D fast då la jag inte bitarna med böjen åt samma håll.
Snutten är väl lite värre än resten var om jag ska vara ärlig men jag tror att det här ska gå vägen också.
Ska limma den idag tänkte jag.
Kvarnarna ger jag bort när jag känner mig extra snäll =) Fast det börjar bli dyrt... Jag kanske får börja med att bara ge bort själva träskalet.
Jag håller med om att nån stans runt 20 cm är ganska lagom. Mina blir ofta lite längre än motsvarande köpta för säkerhets skull. Det är lättare att borra ett djupare hål än att korta kvarnmekanismen.
Limningen verkar ha gått bra. Klumpen är lite skev fortfarande men det syns nog inte så mycket på slutresultatet =) Jag kom på en ny och eventuellt smartare metod idag.
Först sågade jag av den biten som ska bli knoppen. Sedan borrade jag en liten bit 42mm-hål i botten och sedan en liten bit till med 25mm-hål. Såpass lite att dubben på svarven fortfarande når in. I andra änden gjorde jag på samma sätt ett 30mm-hål grunt nog för den dubben. Samma sak i knoppen. Då borde jag slippa problemet med att försöka centrera hålet senare eftersom kvarnen kommer svarvas med rätt centrumlinje från början. Metoden kräver nog däremot att man redan från början får längden på själva kvarnkroppen hyfsat nära den slutgiltiga längden.
Jag har också funderingar på att testa att lacka några kvarnar (och även en del andra småsaker). Jag misstänker att det ger bäst resultat att spraya. Då är frågan vad jag ska sikta på för spruta. Tryckluft har jag tillgång till. Kan en airbrushspruta vara lagom? Finns det några smidiga typ små "tält" att spraya i som man kan sätta upp när man behöver? Det går kanske att bygga ihop ett själv iofs.
Först sågade jag av den biten som ska bli knoppen. Sedan borrade jag en liten bit 42mm-hål i botten och sedan en liten bit till med 25mm-hål. Såpass lite att dubben på svarven fortfarande når in. I andra änden gjorde jag på samma sätt ett 30mm-hål grunt nog för den dubben. Samma sak i knoppen. Då borde jag slippa problemet med att försöka centrera hålet senare eftersom kvarnen kommer svarvas med rätt centrumlinje från början. Metoden kräver nog däremot att man redan från början får längden på själva kvarnkroppen hyfsat nära den slutgiltiga längden.
Jag har också funderingar på att testa att lacka några kvarnar (och även en del andra småsaker). Jag misstänker att det ger bäst resultat att spraya. Då är frågan vad jag ska sikta på för spruta. Tryckluft har jag tillgång till. Kan en airbrushspruta vara lagom? Finns det några smidiga typ små "tält" att spraya i som man kan sätta upp när man behöver? Det går kanske att bygga ihop ett själv iofs.
Liknande trådar
-
Hur får jag tyst på elementet? Köpa nytt?
Värme allmänt -
Nymålat balkongräcke, Små bubblor under färgen efter regn?
Färg, Måla & Tapetsera -
Den nya husfärgen stämmer inte överens med den gamla?
Hemma hos -
Blandade färgsystem till nymålat?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla med silikatfärg på nygjuten stödmur, hur länge vänta?
Färg, Måla & Tapetsera