Hade en firma här för att koppla lite vvs och installera en ny toalett, de gjorde detta men med rejäl försening vilket ledde till att jag var utomlands när de gjorde jobbet.

Tyvärr så råkade de borra ett hål för vatten till toaletten rakt in i skorstenen ist för genom väggen till pannrummet bakom. Och de lämnade även cirkulationspumpen till min golv-värme på när de tömde radiatorslingan, vilket kanske inte gjorde så mycket, men de luftade den ej när de fyllde upp igen, och jag kom hem först två veckor senare...

Har pratat med dem tidigare och de säger att de ska fixa bägge, hålet de borrade är dock kvar och cirkulationspumpen har de inte gjort något med. Jag vet inte om den tagit skada av att gå torr så länge men jag gissar att de inte är byggda för att köras i luft. De har varit o kollat på den (när bara frun var hemma) och sagt att den var ok men hur vet jag att lager o sådant inte har tagit skada av så lång tid torr? Den var riktigt varm när jag kom hem och luftade golvslingan.

Så, ska jag bestrida fakturan tills de att allt är fixat, eller skall jag betala del av den och låta en mindre summa vara kvarstående tills de fixat allt?

Till saken hör att det är en tämligen bra firma, inget direkt krångel och de gör ett bra jobb, så vill inte vara onödigt jobbig, men tycker ändå att jag kan få dessa saker som de orsakat ordnat utan att det skall kosta mig något.
 
Du har rätt att hålla inne pengar för de jobb som inte är utförda. Du berättar inte vilket belopp fakturan är på, men de pengar du håller inne ska vara i relation till de jobb som återstår. Men prata först med entreprenören och kom överens om när jobbet ska vara helt klart.
 
Pumpen är det ingen fara med, den tål väldigt mycket.
Skorstenen är det värre med, känns som det ärl läge att blanda in sotaren för en breandskyddsbesiktning och provtryckning. På VVS-Firmans bekostnad såklart.
 
Ok, tack för svar, fakturan var på ca 17k, ganska mycket jobb och en hel del hårdvara. Pumpen var jag mest orolig för, skorstenspipan tror jag inte används, detta är i källaren så om den används så är det högre upp, vet inte helt då det finns 8 kanaler i skorstenen o jag använder en eller två. Kollade nu och de har borrat långt in, 35 cm tumstock fick jag in i hålet, men inget sot på den, tegel/sandfärgat pulver/damm.

Kanske ska ta hit sotaren, ska prata med hantverkaren i morgon.

Men för att säkra att de fixar hålet i skorstenen så bör jag hålla in med en del av fakturan, även om de lovar att göra de när jag pratar med dem?
Även om det inte är någon brandfara så är ju ändå hålet fult.
 
Du kan ju tex betala för grejerna som är inköpta för jobbet, men hålla inne med arbetskostnanden, om det är spcificerat så.
 
johan_paz skrev:
[...]Tyvärr så råkade de borra ett hål för vatten till toaletten rakt in i skorstenen ist för genom väggen till pannrummet bakom. [...]
Är hålet från badrummet där toaletten står? Hur har de löst det på den sidan, antar att tätskiktet är skadat?


johan_paz skrev:
[...]Till saken hör att det är en tämligen bra firma, inget direkt krångel och de gör ett bra jobb, så vill inte vara onödigt jobbig, men tycker ändå att jag kan få dessa saker som de orsakat ordnat utan att det skall kosta mig något.[...]
Jag vet inte om jag kallat det en tämligen bra firma om de hade lämnat ett jobb med ett hål in i skorstenen...

Hur länge sedan gjordes jobbet och när fick du fakturan? Jag hade bestridit fakturan men sagt att de har på sig tills betalningsdagen, är det löst då så finns inga hinder att betala.
 
Man kan hålla inne med betalning med samma summa som det skulle kosta och få "felen" åtgärdade. Den del av arbetet som är OK ska man betala, orsaken är att man ska kunna ta dit någon annan (om så behövs) för att åtgärda felet utan att kostnaden blir högre.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Om det är en OK firma som du säger, så får man väl anta att det är vettiga människor som jobbar där också. Vill du ha en bra relation till firman i framtiden?

Funderat lite på hur jag hade gjort. Förmodligen hade jag pratat utan omsvep med dem vad jag var lite bekymrad över och hur fakturan skulle hanteras. Har pumpen tagit skada och kommer det kosta att laga skorstenspipan? Pumpen utgår jag ifrån att en OK firma byter ut utan kostnad för dig om den skulle paja inom ett halvår då det borde vara lätt att hävda att den tagit skada av att ha gått torr. Bedömer du att en sotare behöver besikta så borde rimligen firman stå för den kostnaden + ev reparation.

Jag tror det är är viktigt att ni är överens om hur ni skall hantera frågorna så att du inte ensidigt bestämmer dig för att hålla inne med betalning. Det blir lite som en krigsförklaring mot firman och det kan ju skada relationerna framöver.

Är det en vettig firma så borde ni kunna komma överens utan att det uppstår konfliktläge.

//LocTite
 
Håller med elmont. Jag skulle inte betala för arbete som inte är utfört. Det är ju bara för firman att göra klart jobbet för att få full betalning. Att hålla inne ett skäligt belopp uppfattar jag inte som någon krigsförklaring utan en fullt normal åtgärd.
 
Henri skrev:
Att hålla inne ett skäligt belopp uppfattar jag inte som någon krigsförklaring utan en fullt normal åtgärd.
Frågan är om firman uppfattar det som en fullt normal åtgärd.......

Själv tycker jag att det är mer normalt att prata med firman och ge dem en chans att själva föreslå en reducering på fakturan eller att man inte behöver betala förrän sakerna är ordnade. Är de tvärdumma i det läget så är det ju en annan sak.

//LocTite
 
LocTite skrev:
Frågan är om firman uppfattar det som en fullt normal åtgärd.......

Själv tycker jag att det är mer normalt att prata med firman och ge dem en chans att själva föreslå en reducering på fakturan eller att man inte behöver betala förrän sakerna är ordnade. Är de tvärdumma i det läget så är det ju en annan sak.//LocTite
Det du skriver är ju självklart.
Om inte det hjälper och fakturan förfaller till betalning skulle jag endast betala för utfört arbete. Då riskerar man inte att bli blåst.
 
johan_paz skrev:
...
Men för att säkra att de fixar hålet i skorstenen så bör jag hålla in med en del av fakturan, även om de lovar att göra de när jag pratar med dem?
Ja det rätta är att hålla inne med en del av betalningen.
Man betalar ju för jobb som är utfört. Inte för något man har beställt, såvida man inte kommit överens om förskottsbetalning men det ska man inte göra i byggbranschen...
Att firman "säger" att de ska fixa det har ingen betydelse, moroten är att om/när de gör klart så får de fullt betalt. Den moroten försvinner om du betalar i förväg. Att hålla inne betalning är också ditt enda vapen för att pressa firman att göra rätt. Så fort du betalat har du inget påtryckningsmedel. "Possession is 90 % of the law" som amerikanerna säger.
 
Jag hade ringt firman och förklarat att det måste ha blivit något fel eftersom fakturan har gått ut utan att jobbet är klart och att de fel som de orsakat inte är korrigerade. Är det en bra firma så ber de om ursäkt för detta och ber dig riva fakturan tills vidare. Om de propsar på betalning så visar de att de inte är en bra firma, och då kan du med gott samvete bestrida fakturan eftersom du inte vill anlita en dålig firma.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Ja ta och släpp in firman i problemet. Det duger inte att säga "dom är bra egentligen, men dom har pajat saker och inte rättat till men vill ha betalt". Då är det ju inte en så bra firma...?
 
Har pratat med firman, och det är mestadels ett missförstånd och semestertider som gjort de. En snickare/badrumsbyggare som jag känner privat, och som rekommenderat den här vvs firman ska fixa hålet i skorstenen, och det var bara en ventilationskanal i skorstenen nu när jag kollade. Snickaren fick uppdraget att fixa detta av vvs-firman när jag var utomlands och när jag väl kom hem så var han på semester, mestadels en miss i kommunikationen.

Bra att veta hur man går tillväga dock om något liknande o kanske allvarligare sker vid framtida hantverkarjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.