I
Garagestädning!
Vad skall dessa tänger användas till?
Jag brukar använda dem när det passar, men vad är de avsedda för? ( Att användas är väl ett svar, det är nu givet, så nåt annat).:)
Vet bara vad en av dem är till för.
IMG_0116.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den vänstra ser ut som en nötknäckare som man har till jul... Extra lång för de svåra nötterna. :)
 
Den högraste är en muttertång.
 
Den näst längst bort till höger ser ju ut att kunna vara en segersäkringstång om det är små runda stift/pinnar längst ut.
Svårt att se på min telefon.
 
degel hann före på den näst längst till höger medan jag försökte googla fram det rätta namnet. Jag kom fram till att den kunde kallas låsringstång.

En sådan som den längst till vänster har jag också men jag har ingen aning om vad den egentligen skulle kunna vara bra till. Jag har använt min för att runda av fastrostade muttrar så att de garanterat inte skall gå att lossa med något annat verktyg heller. Mitt förslag på den är alltså manuell muttersvarv. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
I
degel skrev:
Den näst längst bort till höger ser ju ut att kunna vara en segersäkringstång om det är små runda stift/pinnar längst ut.
Svårt att se på min telefon.
Om jag vinklar det lite då.
IMG_0118.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Huzzbutt skrev:
längst till vänster.

Konformade tänger för fordon

Själv använder jag den som rörtång.
Intressant. " För mycket smala skruvkopplingar " , Nu undrar man vilka kopplingar då, och i vilka fordon?
 
I
Nr 2 är inköpt från försvarets överskott för många år sedan, den sades vara ett kombivertyg för sko/toffelmakare. Huruvida det är korrekt vet jag inte men det verkar troligt att det är ett kombiverktyg.
 
Nr 2 från vänster, är det inte en sk Farmartång??
 
peternicklas
ion skrev:
Nr 2 är inköpt från försvarets överskott för många år sedan, den sades vara ett kombivertyg för sko/toffelmakare. Huruvida det är korrekt vet jag inte men det verkar troligt att det är ett kombiverktyg.
Håller nog med dig, skomakaren använder nog en sådan.
 
Den vänstraste :) kallas också brännartång
 
I
Lite skumt, när jag googlade toffelmakartång kom även min bild upp. Hur kan Google veta att det var en sån på min bild?
Kan inte se att toffelmakartång varit nämnt innan jag hittade länken till Ystad allehanda, mysko, och det var dessutom 4 tänger, går väl inte att göra bildsök på sånt.?
Sitter vi här på forat och spekulerar samtidigt som Google har svaret utan att säga nåt?
 
ion skrev:
Sitter vi här på forat och spekulerar samtidigt som Google har svaret utan att säga nåt?
Google googlar ju på byggahusforum för att få rätt....fattar du väl.... ;)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.