Om 2 år måste vi byta bil. Kör V70N -07 just nu. Med tanke på problemfri bilägande, funderar vi på att satsa på en Mitsubishi Outlander. P.g.a. dess fantastiska 8 år garanti samt det faktum att dessa bilar fungerar utan att gå sönder. Det att man får en hög bil med 4 hjulsdrift på köpet ;) är bara ett plus.

Vad blir Eran nästa bil? Som ni TROR på just nu?
 
För min del så kommer det att ta ett bra tag innan jag byter privatbil för den V-70N som jag har är jag så nöjd med så den kör jag nog tills den ger upp av sig själv men skulle jag tvunget behöva byta inom kort så blir det en V-70 igen. För mina behov gällande när, var och hur jag använder bilen samt barnvagnstransport osv så är V-70 ultimat för mig.

Vad ingår i denna garanti som sträcker sig i 8 år?
 
Det står " nybilsgaranti". Det måste betyda allt?
 
En gång Audi Quattro. Alltid Audi Quattro. Om det blir en A4 eller A6 när det är dax om 3-4 år igen beror på hur modellerna ser ut då.
 
Jag kommer nog att hålla hårt i min suburban -69.

Nya bilar vill jag inte ha, och när bilarna är såpass gamla att dom saknar motoroljefilter och är 6 volt så är dom lite opassande att åka runt med mitt i smällkalla vintern.
Så runt 65-75 är okej årsmodeller vilket gör att en stor, tung och stabil bil som lastar sjukt mycket och som dessutom har en rak 6 som går kanongött och är från -69 är perfekt för mig.
Om något händer med den köper jag förmodligen en liknande igen. :)

Hihi, alla jag känner har börjat med gamla bilar och köpt nyare och nyare.
Jag började med en ganska ny som kostade 5 gånger mer än alla andra gymnasieelevers bilar och har nu jobbat mig ner ända till 1934. :)
 
Stickan56
biggitt skrev:
med tanke på problemfri bilägande, funderar vi på att satsa på en mitsubishi outlander. P.g.a. Dess fantastiska 8 år garanti samt det faktum att dessa bilar fungerar utan att gå sönder.
:D:D:D:D:D:D:D

MVH Stickan
 
Skulle välja Subaru Outback om det ska vara 4-hjulsdrivet (sveriges nöjdaste bilägare) eller
Toyota Avensis....

/Abbe
 
Stickan56 skrev:
:D:D:D:D:D:D:D

MVH Stickan
Är du lika bra som STIG?

Eller tror det är 31 dec än... :@ /// ;)
 
Jag bara undrar, varför måste ni byta bil om 2 år?

Själv kör jag runt i en gammal slit & släng-bil, perfekt för mitt ändamål, en V70-98 Tdi med +83 tusen mil på mätaren :)
 
En Saab 9-3 med ttid motor.
 
kolvas skrev:
Jag bara undrar, varför måste ni byta bil om 2 år?

Själv kör jag runt i en gammal slit & släng-bil, perfekt för mitt ändamål, en V70-98 Tdi med +83 tusen mil på mätaren :)
Är för gammal för bil med problem... För 40 år sen var det inga problem. Idag kan inte ens lägga mig i sängen utan att klaga ;)
 
Jag skulle köpt mig en nyare V70.
 
Bytte brukshink i våras, blev en merca ML320 2001.
Vad nästa bil blir vet jag inte, brukar behålla bilarna 5-6 år och det blir ca 15 000 mil under tiden.
Kanske behåller jag denna längre, beror på hur snabbt rosten tuggar i sig den. Bästa bruksvagn jag haft annars, bekväm, hyggligt tyst, rymlig, tar sig fram genom snö och över åkrar, rejält byggd, hyggligt lättskruvad för att vara en modern bil, sansad soppaförbrukning, drar över tre ton, lågväxel.
Egentligen skulle man köpa en till och konservera eller köra ett år i taget med varannan bil...
 
Kör en Citroën C5 -07 som ska är planerad att hänga med i kanske 5-8 år till men när jag byter bil så ska det vara till en bil som passar mina behov och drar nytta av ny säkerhetsteknologi. Driftsäkerhet står lägre ner på priolistan. Ny bil = säker bil. En ny småbil är säkrare än en Volvo 940 även om den är mycket större.

För äldre förare skulle jag titta efter följande funktioner.
- Bra belysning. Äldre tappar mycket mörkerseende. Typ xenon + ljusramp för att få bredd i ljuset. Bra för att upptäcka vilt utanför vägen.
- Avåkningsvarnare. Bra om man nickar till.
- Antisladdsystem.
- Automatiskt stoppsystem, som kan bromsa för fotgängare och andra hinder.
 
Säger som #4 fast annorlunda. En gång Alfa Romeo alltid Alfa Romeo. Har en Alfa 159. Antagligen världens mest opraktiska kombi och väldigt dyr i drift, men vacker som en dag och fantastiskt rolig att köra så allt blir förlåtet :). Funderar på att komplettera med en Alfa Spider, men miljösamvetet inom mig påpekar att en Vespa LX50 som "andrabil" vore betydligt mer praktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.