Går i tankarna att gör mig en hyvelbänk/arbetsbänk.

Själva kostruktionen, håller jag på att fila på, men det som är det lurigaste som jag har kommit på är hur man ska konstruera, för stt kunna sätta fast bitar, då jag vill ha allt på framsidan. Så behöver jag nästa kunna dela halva bordet. För att kunna justera in de div olika storlekarna. Men kan inte komma på någon bra lösning,

Några tips?

Har en ide att säta långa tvingar rätt över som man kan justera lätt, å som sitter fast längs bak på bänken. Som man sedan kan dra åt för att få fast biten i mellan skivorna
 
kan få tag på kökstommar, å bänkskivor, både laminat å massiv till väldigt bra priser.

men vet inte hur man ska kunna göra en bra konstruktion av de:S
 
Har lite svårt att förstå vad som menas...du vill "ha allt på framsidan" och måste därför dela bordet? En skiss skulle nog hjälpa samlade panelen att komma med förslag.
 
Ja vill altså kunna spänanfast saker, som ligger Horisontell på bänken,

Kan inte ha skruv saken på kanterna. Då det tar för mycket plats av själva bordet. Så Jah måste ha en i framkant av bordet. För att kunna så mycket plats som möjligt.
En traditionell Hyvelbänk, har ju sitt "skruvstäd" på kantn, sedan ett anhåll som man skruvar i mot.

Vill ha likadant fat inåt på bänken. Ska se om jag kan hitta något likande
 
Ola C skrev:
Har lite svårt att förstå vad som menas...du vill "ha allt på framsidan" och måste därför dela bordet? En skiss skulle nog hjälpa samlade panelen att komma med förslag.
https://www.youtube.com/watch?v=Cepg2DAkKQE&feature=youtu.be

om du kollar i början på den här klippet, så ser du att han har sitt skruvstäd på högersidan, vill ha exakt så fast att den ska sitta på framkanten, annars tar den så mycket plats på bänken
 
Om jag förstår frågan rätt så är du ute efter att ha en framtång som i princip sträcker sig över hela framsidan av bänken? Hur lång är bänken? Kan det vara ett alternativ med två separata framtänger som vardera täcker en rimlig sträcka av framsidan?

Jag köpte denna för ett tag sedan:
http://www.rutlands.co.uk/sp++dk2020
Fortfarande omonterad men så här ser den ut i verkligheten:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ill-hyvelbankar-2.html?perpage=15#post1985846

Jag vet inte hur lång man kan göra modellen i den länkade videon men den bör gå att göra ganska lång om man bygger stabilt nog. Det kanske går att få in en skruv på mitten också? Om du söker på "twin screw vice" (alternativt "twin screw vise" så kanske du kan få lite inspiration?
 
jac skrev:
Om jag förstår frågan rätt så är du ute efter att ha en framtång som i princip sträcker sig över hela framsidan av bänken? Hur lång är bänken? Kan det vara ett alternativ med två separata framtänger som vardera täcker en rimlig sträcka av framsidan?

Jag köpte denna för ett tag sedan:
[länk]
Fortfarande omonterad men så här ser den ut i verkligheten:
[länk]

Jag vet inte hur lång man kan göra modellen i den länkade videon men den bör gå att göra ganska lång om man bygger stabilt nog. Det kanske går att få in en skruv på mitten också? Om du söker på "twin screw vice" (alternativt "twin screw vise" så kanske du kan få lite inspiration?

klockrent,

då ska man utöka verktygen lite:) var kan man hitta en sån hyvel?

har tänkt om lite, tror jag får bygga en twin screw men kommer att bygga in 2 st en i vänstra hörnet på framsidan, å sen så blir det en på kortsidan på högersidan.

håller på att göra en skiss nu,
 
Redigerat:
Så det jag är på jakt efter är
Gängtapp för trä m40?
En hyvel för m40

Var kan man hitta de?
 
joabnu skrev:
[länk] Ganska dyrt dock.

När jag byggde min hyvelbänk köpte jag trapetsgängad stång och mutter mm. från [länk]. I metall alltså.
oj det var inte billigt,

tror ja g får gör som dig istället, å köra i metall, vad köpte du för dim? har du grovgängad? känns inte som man ill ha maskin gänga, då kan man få veva ett tag:)


kommer att börja mitt bygge i morgon med regelverket.

funderar på om man skulle ha en massiv ek skiva på, den ek är ganska hård å kan ta en hel del stryk.
 
joabnu skrev:
Använde 32mm (TR 32x6 [länk]). Drar alltså 6mm per varv.

Jag kopierade den här designen: [länk]
har du någon bild eller liknande på ditt bygge? låter intressant:)
 
S
berne88 skrev:
Går i tankarna att gör mig en hyvelbänk/arbetsbänk.

Själva kostruktionen, håller jag på att fila på, men det som är det lurigaste som jag har kommit på är hur man ska konstruera, för stt kunna sätta fast bitar, då jag vill ha allt på framsidan. Så behöver jag nästa kunna dela halva bordet. För att kunna justera in de div olika storlekarna. Men kan inte komma på någon bra lösning,

Några tips?

Har en ide att säta långa tvingar rätt över som man kan justera lätt, å som sitter fast längs bak på bänken. Som man sedan kan dra åt för att få fast biten i mellan skivorna
har inte läst så mycket.
men spana in youtube så får du tips.
här har du en annan bra länk http://webshop.mollefors.se/
 
berne88 skrev:
har du någon bild eller liknande på ditt bygge? låter intressant:)
Så här blev den. bänk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns en 3D ritning att ladda ner gratis på sidan jag länkade till tidigare.
 
  • Gilla
Hep och 9 till
  • Laddar…
Riktigt fin, vilken dröm. Jag håller på att planlägga min egen och hamnade då också hos wibergers trapetsgängade grejer, men det jag inte lyckades klura ut. Hur fästs ratten i stången?

Funkar din lösning bra? Kan man som benchcraft sätta snurr på hjulet så går den till ytterläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.