Till att börja med så kan jag säga att det här är ett nybygge.

Vägg

1. Jag ska tilläggsisolera väggen inifrån. Har nu 145 mm flexibrats och vill lägga på 70 mm cellplast från dorocell dels för ljudisolering samt för att få en riktigt bra isolering.
-Hur ska jag regla?
-Vart ska jag sätta ångspärren?
-Måste jag göra extra utrymme för elen eller kan man dra den i cellplasten?
-Behövs det en luftspalt till cellplasten eller sätter jag gips direkt mot reglarna?

Tak

2. I snedtaket ska jag ha 39 cm flexibrats.
-Kan jag lägga den tätt emot masoniten eller ska det vara luftspalt även ovanför isoleringen. Har redan en spalt på 2 cm till råspånten som är gjord av masonite.
-Vart ska ångspärren ligga?
-Behöver jag sätta glespanel för att montera takgipsen eller kan man skruva den direkt i takstolarna? CC120.
-Om jag behöver glespanel vart ska jag då sätta plasten? Innanför eller utanför?

Golv

3. Golv mellan undervåning och övervåning.
-Vart ska jag lägga plasten. Ovanpå eller innanför glespanelen?


Min tanke är att om man sätter plasten ytterst och sedan sätter gipsen direkt emot så kan det väl bli fukt i gipsen?

Sätter man den däremot innanför glespanelen så får man ju en luftspalt men då kan väl reglarna i sin tur bli fuktiga?

Finns det ingen bra beskrivning om hur man tilläggsisolerar på nätet?
 
Ville du ha en instruktion?

http://www.isover.se/sw12477.asp ---> "Gör Det Själv" :)

på isover´s hemsida finns det.. Visst det är inte cellplast utan miniralull men förfarandet är det samma.. bra o byta ut gult mot vitt.. ;)

det Stora problemet med Cellplast är att det lätt blir glipor..

Annars isolerar inte Cellplasten så mycket bättre änn Miniralull heller.. vet inte hur det är med ljudisoleringen..

Men jag råder dig till Miniralull.. visst det kliar o så men är enklare att få tätt.

Ang ångspärren så ska den i alla Konstruktioner sitta på den varma sidan. Den kan sitta i isoleringen dock MAX 1/3:e del in i isoleringen sett i från den varma sidan.
 
1. Kör med mineralull. Det blir lätt glipor precis som per-erik säger och sedan kan den krympa med tiden beroende på kvalitet du valt visserligen. Regla tvärs mot andra reglarna efter isolerskivorna cc60 dvs. Läs på isovers hemsida. De har även en mycket bra katalog där deras produkter visas och tillvägagångssättet demonstreras med instruktioner.

Ångspärren sätter du så nära den varma sidan som möjligt. Många lägger plasten 'utanför' elen, dvs inifrån sett : gips/annat, 45 isolering med el, plast, mer isolering. På så vis slipper du göra hål för eldosor osv. Rekommenderas!

2. Har du en luftspalt mellan råspont och masonit så har du ju en luftspalt. Samma sak där vad gäller plasten. Nära varma sidan. Skulle inte rekommendera CC120 för gips. Inte ens i snedtak. Tråkigt om det börjar hänga då det är så lätt att sätta glespanel. Kanske finns tillräckligt stabila T-formade stålreglar som inte bygger mer än någon ynka mm om det är kritiskt för takhöjden. Jag satte glesen på cc60, men efter att jag såg att norgips faktiskt rekommenderade 30-40cm så böjde jag mig och dubblerade antalet så jag fick cc30 och det ångrar jag inte.

Ang plastens placering så sätt den, om du inte sätter den 45mm in, så spelar det nog mindrel roll egentligen. Du får ju hål i den oavsett ifall du sätter den innanför eller utanför glespanelen. Gör det som känns enklast. Gipset i sig blir ju ganska tätt -tillräckligt diffspärr för vanlig boyta (ej dusch, bad och kök dvs) enligt vissa.

Diffspärren har två huvudsakliga funktioner. Att förhindra kondens och att förhindra att ett sug uppstår genom isoleringen och den varma inomhusluften = kalldrag som dessutom förstör den isolerande effekten i mineralullen.

Då jag fick ta upp ett litet hål i plasten jag lagt i taket (snitt på ca 15cm) blev det ett enormt sug och man såg hur allt damm yrde runt - så visst får man ett tätt hus med plasten. Bättre att ha ventiler så man kan ventilera på ett kontrollerat sätt istället för att det skall dra lite överallt i hela huset. Det kan vara fel, men det får vi inte svar på idag utan kanske om 10-20-30 år?

Bra beskrivning på tilläggsisolering på nätet torde vara... här!? Sök på forumet och ställ frågor. Massvis av fantastiskt hjälpsamma människor!
 
Tack för svaren. Ska in och kika på isover nu...

Att sätta plasten på 145 och sedan isolera med 70 mm extra borde väl vara ok? 21,5 cm isolering. Plasten in 1/3 var väl ok?
 
Ja precis!

21,5cm isolering låter riktigt rejält!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.